Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klyftpotatis  (läst 6140 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Klyftpotatis
« skrivet: 14 feb-16 kl 18:26 »
Så här gör jag klyftpotatis: mjölig mättande potatis, t.ex. Matilda, Rosamunda, Lady Balfour. (Som jämförelse: King Edward tycker jag är halvmjölig.)
Tvätta&skrubba, i nödfall skala. Skär i klyftor.
Sätt ugnen på 175 grader eller helst elda i vedspisen till ungefär denna temp uppnås.
Värm oljad ugnsform. Tag olja som tål hetta. Oftast tar jag Bratöl, en prisvärd  ekologisk stekolja gjord på solrosolja från tyska byodo.
Ev även hetta upp lagom mängd malen peppar i plåten några minuter.
Lägg i klyftor så det täcker formens botten. Strö salt över. Finmalet havssalt av god kvalitet föreslår jag. Grädda ca 40-50 min, till nästan klar. Under tiden skala gul lök och klyfta den. Lägg i löken mellan potatisklyftorna. Grädda 15-20 min till. Ta ut. Låt svalna lagom länge. Färdigt. Ätes t.ex. gärna med ugnsstekt kyckling.

Detta recept avviker en del från de recept jag hittar på nätet. Där föreslås fast potatis för att de inte ska falla sönder och 225 grader i 30 minuter. Fast potatis tycker jag blir sämre än mjölig (men så föredrar jag riktigt mjölig potatis t.o.m. som kokpotatis). Så varmt som 225 grader har jag aldrig testat. Slow food gillar jag, men jag ska kanske testa så där varmt nån gång om jag bara har fast potatis.

Anette91

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Klyftpotatis
« Svar #1 skrivet: 24 apr-17 kl 11:49 »
Sjukt bra recept. Ska testa det i helgen när jag ska på släktträff.]
« Senast ändrad: 30 jun-17 kl 21:45 av hildegard »

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Klyftpotatis
« Svar #2 skrivet: 24 apr-17 kl 20:35 »
Man kan alltid repa ner lite rosmarin och timjan också och blanda runt.  :)

Brukar göra varianten med en fastare potatis och lite högre temperatur så att det blir lite mer krispigt på ytan.

Men... ska absolut prova din variant.

Inga problem med att det fastnar i formen? Brukar skölja av klyftorna lite stärkelse innan jag lägger i formen.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Klyftpotatis
« Svar #3 skrivet: 26 apr-17 kl 16:49 »
Tack Anders S för ditt recept på klyftpotatis. Jag har just testat det, alltså klyftorna i 175 °C i ca en timme, och lökbitar den sista kvarten.
Mycket gott. Både potatis och lök blir stekta på ett mjukt sätt, som lockar fram all den goda smaken.

Däremot hade jag inte tålamod att först odla Rosamunda eller dylikt. Jag bara tog King Edvard.
Serverades med Halloumi-biffar och en kall och lite smaksatt gräddfilssås.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Klyftpotatis
« Svar #4 skrivet: 27 apr-17 kl 15:16 »
Man kan alltid repa ner lite rosmarin och timjan också och blanda runt.  :)

Brukar göra varianten med en fastare potatis och lite högre temperatur så att det blir lite mer krispigt på ytan.

Men... ska absolut prova din variant.

Inga problem med att det fastnar i formen? Brukar skölja av klyftorna lite stärkelse innan jag lägger i formen.

Ja, rosmarin blir bra och kanske lite timjan.

Jo, det händer att det fastnar. Runda sidan nedåt, gärna med skal kvar, underlättar. Rör eller skakar man (som man kan bli tvungen) så hamnar de huller om buller, vilket gör att de lättare bränner fast, när skurna ytor ligger mot plåten. Det underlättar även om potatisen blir klar på kortare tid. Jag tror en bra potatissäsong och skörd i rätt tid gör att man får bra potatis att baka. Ett exempel: Mjölig potatis (jag tror Lady Balfour) som skördades sent (på vintern) och hade fått en hel del väta i jorden, var i karaktären mer som gulköttig fast potatis, och tog längre tid på sig att baka än normalt. Då bränner det fast mera.

Jag har inte prövat att skölja klyftorna. Kanske man sköljer bort lite näring och smak?

LimJans

  • Inlägg: 8901
    • Dalarna
SV: Klyftpotatis
« Svar #5 skrivet: 16 maj-17 kl 21:11 »
Testade detta idag :)
Har ingen termometer till vedspisen, så jag vet inte om det var 175 grader utan jag körde på känsla bara. Jag la ett teflonpapper (återanvändningsbart bakplåtspapper) i botten på ugnsformen så fastar de inte. Himla gott!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser