Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!  (läst 2311 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
"Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!
« skrivet: 15 sep-14 kl 11:18 »
En av våra kaninhonor dog igår. Hon hade en kull på 6 st 2,5 v ungar. Tyvärr har jag ingen annan hona med ungar i rätt ålder som kan adoptera. Ungarna är så stora att jag tycker det är värt att försöka få dem att klara sig.

Vid tidigare tillfällen har jag givit kaninungar mjölkersättning för såväl katt som lamm men nu har min granne fölersättning som jag snabbt kan få tillgång till. Hon ger detta till sina flasklamm (och till ett föl). Vad tror ni? Skulle det kunna funka? Någon som har erfarenhet eller synpunkter. Tacksam för svar!

Kan säga att jag har givit de små "kattersättning" som jag hade i frysen sedan igår och de äter och verkar må bra. Vi var inne på apoteket för att köpa mer kattmjölk men det fanns inte inne och det jag har räcker inte tills de kan få hem. Känns onödigt att åka långt för att till högt pris köpa kattmjölk, alternativt köpa en stor förpackning lammnäring ifall det kan funka med fölnäring.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!
« Svar #1 skrivet: 15 sep-14 kl 16:20 »
Hej
Det finns kattmjölk både på ICA och Konsum. Kostar 10:-för 2,5 dl.
Fölersättning borde fungera men ta det försiktigt. Tänk på att mjölk ska de ha högst 2 ggr/dygn. Ge det i nappflaska och låt dem dricka i ryggläge för det är så de diar.
Ge dem också några maskrosblad eller mjölktistel. Går också bra med majsblad dock inte kolven.
Gösta

trassla

  • Gäst
SV: "Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!
« Svar #2 skrivet: 15 sep-14 kl 19:31 »
Getmjölk skall också vara bra, en del säger att denna mjölk är bättre än annan, men det har jag själv ingen aning om. Lycka till och håller tummarna.

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: "Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!
« Svar #3 skrivet: 15 sep-14 kl 20:31 »
Men du har alltså andra honor som har ungar, är det någon som har äldre ungar?

Jag flyttade en hona från sina ungar på 6-7 veckor, hon födde upp sin döda systers ungar på ca 2 veckor (hon skötte om dem även fast de låg i ett bo).

Och den fostermammans egna 5 ungar flyttade till en hona med 3 jämngamla ungar, så ingen blev utan mamma.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: "Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 09:36 »
Nu har jag matat på med fölmjölk i ett dygn och alla sex verkar må bra. Jag försökte att lägga ungarna hos en hona som har ungar som är 2 veckor äldre men jag vågade helt enkelt inte chansa. Hon kan säkert ta hand om dem i övrigt men jag tror inte hon diar dem. Sedan har jag en hona med en unge som är yngre än en vecka och den ungen är jag så rädd om att jag inte vågar riskera att den blir utkonkurrerad.

Nu håller jag tummarna. Och tårna. De har börjat smaka på gräs och maskrosblad och har lagt på lite hull. Hoppas det går vägen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: "Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!
« Svar #5 skrivet: 20 sep-14 kl 06:48 »
Hur går det med ungarna?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

 

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: "Fölmjölkersättning" till kaninungar? Snabbt råd!
« Svar #6 skrivet: 20 sep-14 kl 08:52 »
De lever och frodas, alla sex. Kanske lite tunna men pigga och "på". De äter grönt och havregryn också. Tror att de t.o.m. börjat förstå sig på pellets nu. Som tur var var de ju ganska stora när de blev moderlösa, nu är de drygt 3 veckor.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser