Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver inspiration  (läst 1948 gånger)

Gormac

  • Inlägg: 35
    • Uppland
Behöver inspiration
« skrivet: 05 sep-10 kl 20:51 »
Köpte detta torp i västmanland för några år sedan med storstilade planer på att renovera och flytta ut... Dessvärre har allting bara stannat av och jag får varken tid eller energi att räcka till... Det blir inte bättre av att för varje år som går blir det mer jobb, skogen håller på att ta tillbaka det som en gång varit skog... Jag har ingen el på på fastigheten vatten ibland men jag vet inte om det går att dricka... En sportstuga från 60-talet på 40 kvadrat samt ett gammalt på vissa ställen inuti ruttet soldattorp från absoluta slutet av 1800 talet, och tomten är 3400 kvadrat.

Vad ska jag göra???

Bilder finns på länken
http://luffarnas.blogspot.com/2010/07/samvetet.html




kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Behöver inspiration
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 00:16 »
Mitt tips är att sätta upp delmål. Ser man på det hela som ett enda stort projekt kan det vara överväldigande. Men om man tar en sak i taget och inte brådskar mer än nödvändigt så är det inga problem. Med risk för att låta lite väl new age-ig så tycker jag att man inte ska slita ont utan bygga med kärlek. Tar man tid till att njuta av arbetet blir det helt plötsligt mycket lättare att komma iväg.

Snoken

  • Gäst
SV: Behöver inspiration
« Svar #2 skrivet: 08 sep-10 kl 12:42 »
Jag förstår att du ledsnat, den där sportstugan såg ganska deprimerande ut. Däremot skulle jag gärna sätta tänderna i det gamla soldattorpet!!  :D
Bestäm dig för vilken byggnad du helst vill spara, om du inser att du inte kan fixa båda hus inom en rimlig framtid. Äldsta huset har kanske mer värde (och intressant historia??)  än ett 60tals hus men det där är väl en smaksak också.
Sen är det bara att börja där det brådskar mest.
Att röja och hugga ner lite skog låter som en bra start. När du överhuvudtaget ser husen igen för alla träd och sly så är det bara att börja med första hjälpen. Taket? Grunden? Dränering? Byta ut ruttna trädelar, sätta in hela fönster om de gamla är sönder... Ja du vet säkert själv bäst vad som behöver göras.
Mitt enda och bäst tips på att hitta inspiration - köp Göran Gudmundssons bok "Stora boken om byggnadsvård". Visst syftar den mest till ditt gamla torp men du hittar säkert nåt bra råd för den nyare stugan också.
Läs den i vinter, gör upp en plan för vad du vill och kan göra nästa sommar och sätt upp delmål som föregående inlägg handlade om. Du behöver inte ta det dagsvis kanske, men varje månad bör en sak vara åtgärdat. Sätt upp en plan för halva sommaren och så fortsätter du om du känner att du vill sen. Gör du en för lång och krävande lista så far ju lusten direkt. Varför inte ta några talkor? Bjud med några vänner och röja slyn, bjud på middag och var stolt över vad ni gjort under en dag eller helg. Njut av vad som är gjort och tänk inte bara på allt som återstår.
Försök ha en bild i skallen av hur du vill att slutresultatet ska bli och så strävar du mot det, sakta men säkert!
Lycka till!

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Behöver inspiration
« Svar #3 skrivet: 08 sep-10 kl 18:47 »
Bestäm dig för att ge torpet x-antal (typ 2-3) av dina semesterveckor nästa år. Ta sedan dessa och börja jobba med renoveringen när du sedan får ett väl synligt resultat kommer det nog att kännas lättare att stoppa en en två helger i månaden under hösten för att komma vidare.
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

pantone511

  • Inlägg: 45
  • gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
SV: Behöver inspiration
« Svar #4 skrivet: 08 sep-10 kl 19:11 »
om jag vore du skulle jag hitta en kompis som vill vara delaktig i projektet mot t ex att få nyttja ena stugan ibland. det är lättare att komma iväg och planera ett par arbetshelger när man är två (eller fler) och kan peppa varandra. skönt ockå att hinna med lite mer när man väl är där. du kanske kan hitta en entusiast här på alternativ som har lite tid över och själv drömmer om lite lantluft?

jag kan tyvärr inte hjälpa dig, då jag själv har ett STORT renoveringsprojekt här i blekinge, men lyckligtvis också ett par hjälpsamma grannar.

lycka till!

/p
« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 19:16 av pantone511 »
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Gormac

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Behöver inspiration
« Svar #5 skrivet: 11 sep-10 kl 15:48 »
Tack för svaren...

Inspiration har infunnit sig i massor... jag vet precis hur jag vill renovera och hur det ska se ut när jag är klar. Jag ska införskaffa "Stora boken om byggnadsvård"... och planera två tre veckor i sommar... och ett minst en helg i månaden fram tills dess... för som sagt inspiration är inte något som saknas... vad som saknas nu är tid och pengar ;)

// Gormac

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Behöver inspiration
« Svar #6 skrivet: 11 sep-10 kl 16:03 »
Som nybliven torpägare har jag också tänkt igenom vad som behöver göras och vad man kan vänta med eftersom jag precis som du inte har obegränsat med tid eller pengar. Med ett tätt tak ger man sig själv tid att fixa resten tror jag och därför blir det att börja uppifrån. Naturen tar visst tillbaka det människan lånat och en helg på våren och en helg på hösten för att hålla undan sly och annat kan nog också behöva göras.

I övrigt tycker jag nog att sköta ett fritidsboende inte ska ta all tid i världen, man ska ju hinna koppla av och må gott. Om tiden är för knapp tycker jag nog tipset att byta tjänster mot gentjänster är ett gott råd. Kompisar/släktingar kan låna stugan gratis mot ett par arbetshelger under året typ.

Det där med soldattorp låter charmigt ... och är kanske värt att vårda.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser