Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beställt avelsägg råd  (läst 721 gånger)

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
beställt avelsägg råd
« skrivet: 03 aug-15 kl 19:21 »
JAha hoppsan. Nu har jag beställt mina första avelsägg. Och undrar: Ska äggen vila när jag får hem dom?
Hönan, lill-kerstin som ska få ruva har redan legat i ett par dagar utan ägg, kommer hon att fortsätta tills det är klart, tror ni?
Beställde laxfärgade och guldbandsfärgade dvärgkochin. När det gäller lax, så urskiljs tupparna på lite svart på vingarna har jag hört, men hur är de med de guldbandfärgade?
Är det något jag bör tänka på?
Och kan man åka bort 4 dagar med oerfaren hönsvakt när kycklingarna är tre-fyra veckor?   :-[

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: beställt avelsägg råd
« Svar #1 skrivet: 03 aug-15 kl 21:06 »
Låt äggen vila med tjockändan upp dygn. Det är i alla fall den vanliga rekommendationen.

De flesta ruvhönor som är seriösa kan gott vänta i veckor på att få ägg.  Fast jag låter mina ligga på golfbollar till de riktiga äggen kommer.

Ja, om hönsgården är sån att kycklingarna inte kan lista sig ut när de går på upptäcktsfärd så är det enkelt för hönsvakten. Jag förlorade en kyckling i år i den åldern.  Efter envist regnande hade det torkat upp och bildats en lucka mellan tröskeln på hönsgårdsdörren och marken.  Där kröp fyra kycklingar ut, tre fann vi när de försökte gå genom nätet hem till mamma, typiskt. De kan omöjligt komma ihåg hur de kom ut.  Men den fjärde hade nog redan blev skatmat. Hönsmamman attackerar förstås vilt genom nätet när man försöker rädda en kyckling som fåfängt försöker att gå till mamma genom nätet. Inget för en oerfaren hönsvakt.   Likaså om hönan är utanför hönsgården och sen går in kan en kyckling hamna på fel sida och varken hönan eller kycklingen begriper hur de ska göra. 

Men håller sig hönan och kycklingarna i hönsgården och hönshuset är det inte krångligare än vanligt med hönsen. Utom att man kanske ska varna hönsvakten att hönan nog inte tillåter att man gullar med kycklingarna. 

 

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: beställt avelsägg råd
« Svar #2 skrivet: 03 aug-15 kl 23:47 »
Tack! Tråkigt att höra om kycklingen som försvann, men tur att de andra tre inte gick åt. Det är en tuff värld för höns, jag fick en höna tagen av räven för ett par veckor sen, kom ut lagom för att se den dra iväg med henne över staketet. Men som någon slags mirakel fick jag dagen efter ett sms från en kompis på semester, hon hade läst på Facebook att någon hittat en höna i området och efter lite detektivarbete hittade vi henne hos en dam med höns några kvarter bort. Då hade hon överlevt, rävattack och en ny attack av två katter. Damen hade döpt henne till miss G för att hon levererades i en Gant-påse, men nu heter hon Doris igen. Blev helt återställd, tack och lov.

birg2013

  • Inlägg: 6
    • -
SV: beställt avelsägg råd
« Svar #3 skrivet: 05 aug-15 kl 13:09 »
Vilken historia - helt otroligt !  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser