Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgrena?  (läst 1196 gånger)

emric

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Färgrena?
« skrivet: 10 jun-16 kl 22:09 »
Hej!
Kan inget om färger på brahma men har en gul colombia höna och en vit spättad höna(tror jag det heter. En vit spättad tupp. Vad blir det för kycklingar av det? Färgrent?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Färgrena?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-16 kl 08:04 »
Här har du några tumregler. Teckning avlas ihop med SAMMA teckning.   Vissa färger kan avlas ihop, t.ex svart med blått och spättat,  även pärlgrått tror jag kan avlas med dessa. Dock ska dessa nämnda färger absolut inte paras med någon variant av guld,  gul. röd, brun. 
Du bör alltså ta den gula colombia- hönan ur avelsgruppen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Färgrena?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-16 kl 08:08 »
Varför vill man ha färgrena? Är det för att de ska uppfylla bedömares kriterier vid utställning eller finns det någon mer praktiskt anledning?

Vi har en nougatfärgad brahma tuppkyckling med svart ring runt halsen. De andra är mer spräckliga i teckningen. Är de orena?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Färgrena?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-16 kl 10:19 »
Det är om man vill avla enligt standarden . Har man färgrena djur i aveln så vet man vad man får. Hur en kyckling ser ut säger inget ,  eller i alla fall inte mycket, om hur den  kommer att se ut som vuxen,  eller om den är färgren.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Färgrena?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-16 kl 11:26 »
Ursäkta frågan men varför vill man avla enligt standard? Vad vinner fåglarna på att vara enligt standard? Blir de friskare? Lever de längre? Blir de mindre aggressiva? 

Vad står det i broschyren från svenska rasfjäderfäförbundet? Är det för att bevara raserna med sina egna egenskaper? Finns Brahma med i Svenska rasfjäderfäförbundets broschyr?

Bara undrar i all min okunskap.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Färgrena?
« Svar #5 skrivet: 17 jul-16 kl 09:54 »
Detta är ju en fråga som kräver en lite längre utredning.
Raser har framtagits med olika mål. För vissa raser vill man ha en viss kroppsform, som ger en bra och tilltalande slaktkropp. Andra raser har från början använts för tuppfäktning, här behövs mycket muskler. Vill man bara ha maximal värpning önskas en slank kropp.
Olika klimat kräver olika fjäderstruktur och mängd. Även kamform och klimat har betydelse.
Detta är ju ganska självklara saker.
Sedan kommer vi till det mer estetiska,  som färgen. Det är ju liksom en extra bonus.

Man ska se raser som levande kulturminnen tycker jag,  med både nyttoegenskaper  och estetiska egenskaper. Vissa raser har mest eller nästan bara tonvikt på det estetiska, men som kulturminnen kan de ändå vara värda att bevara.

Jag vet inte vad du menar för broschyr,  den jag sett  tar bara rent allmänt upp verksamheten och hönshållning. Däremot finns en tjock bok med standard för alla raser som finns här, och beskrivning av alla färger och teckningar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser