Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på hönsras  (läst 2624 gånger)

zigurdsson

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Förslag på hönsras
« skrivet: 05 feb-17 kl 21:08 »
Hej, jag ska skaffa höns och önskar några egenskaper hos mina framtida höns.

1 Dåliga flygare, vill inte att de ska flyga in till grannen.

2 Värpa bra

3 Sekundärt får de gärna vara vackra. Gillar typ Blommehöns men det spelar egentligen inte så stor roll. Bor i villaområde så att de ska flyga över till grannen vore inte så kul. De ska vara i rastgård med nät men ibland vill jag att de ska kunna knalla runt på tomten. Flyga över staket på 120cm vill jag inte gärna.

Några förslag på raser? Funderat på Isbar, Rhode island red, New Hampshire som exempel.
« Senast ändrad: 05 feb-17 kl 21:28 av zigurdsson »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Förslag på hönsras
« Svar #1 skrivet: 05 feb-17 kl 21:32 »
Tänk tung ras istället. Typ stor brahma eller kochin. Dom flyger dåligt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Förslag på hönsras
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 17:48 »
Jag bor i villa med staket till grannarna.  Jag har bara lätta hönor, en isbar nog tyngst, annars dvärghöns och lantrasmix.

Faktum är att de aldrig flyger över staket.  Däremot hittar de hål och gropar under så att de kryper igenom. En viss period på våren verkar det finnas mycket smaskigt under vissa lövhögar hos grannarna - alla tycks ha ostädade vrår i trädgården, så då är det helt omöjligt att hålla hönsen på vår tomt. Som tur är har grannarna inget emot det, särskilt när jag berättar att hönsen tar snigelungar.  Ingen av mina grannar har odlingar eller fina blomsterrabatter.  Då skulle saken komma i ett annat läge.

zigurdsson

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
SV: Förslag på hönsras
« Svar #3 skrivet: 06 feb-17 kl 21:02 »
Jag har tätt staket mot alla håll så där är jag inte så orolig. Däremot om de flyger över till grannen med pool. Vore kata....  menar om det flöt en höna i deras pool när de ska hoppa i.

Jag vill ha en ras som värper bra. RIR, Isbar och New Hampshire var raser jag tänkte på. De kommer gå i en hönsgård och när jag är hemma få de springa ute.

Mvh Zigge

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Förslag på hönsras
« Svar #4 skrivet: 06 feb-17 kl 22:25 »
Mina new hampshire flyger inget.. värper riktigt stora ägg och dessutom många. Rir är ungefär likvärdiga. Isbar värper bra men har betydligt bättre flygförmåga.
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Förslag på hönsras
« Svar #5 skrivet: 06 feb-17 kl 22:42 »
Däremot om de flyger över till grannen med pool. Vore kata....  menar om det flöt en höna i deras pool när de ska hoppa i.

Mvh Zigge

Tror inte det är någon risk med höns, men med ankor...

Här var jag lite orolig att ankorna (myskankor) skulle flyga i ungarnas pool. Det är en rätt stor historia som står på gräsmattan och som inte har ankdimensionerat reningsverk... Men de var inte i en enda gång denna sommar fastän de flög över på väg till sin damm. Hönorna går inte i närheten av vare sig damm eller pool, men de sprätter i rabatterna.

Vi har förresten Isbar men de går inte med rätt tupp för tillfället.

 

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Förslag på hönsras
« Svar #6 skrivet: 26 feb-17 kl 19:37 »
Vi har en tysk lantras som heter Ramelsloher (gul). Dom värper bra, lägger stora ägg och är väldigt lugna. Jag tror att dom kommer at stanna på din tomt om du har staket. Skulle det misslyckas, så går det att vingklippa lite, så kommer det säkert att funka. OBS! vingklippning innebär att man klipper vingpennorna, inte själva vingen.

Tyvärr har jag ingen bild som är liten nog för att visa här, men maila gärna så skall du få se hur dom ser ut.

sonnarps-naturbruk@outlook.com

Övergården

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Förslag på hönsras
« Svar #7 skrivet: 26 feb-17 kl 21:58 »
New Hamshire eller Sussex. Lägger ägg som bara den, åtminstone våra. Flyger inte gärna, flaxar som mest ned från en pinne, inte särskilt graciöst. New Hampshire är riktigt vackra tycker jag, särskilt tupparna.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Förslag på hönsras
« Svar #8 skrivet: 04 mar-17 kl 14:32 »
Jag har en flock med 6 stycken blandrashönor som, när jag är hemma, får springa fritt i våran trädgård. Vi har inget staket så ibland smyger dom över till grannen men ofta håller dom sig nära hönshuset.

Vi satte upp vanligt trädgårdsstaket/galler, sånt grönt i metall, runt fågelmaten och fågelbadet för småfåglarna. Det var inte mer än en meter högt och dom insåg inte att dom skulle kunna flyga över det, men om dom hade kommit på det hade dom garanterat gjort det om och om igen. Så dom är inte värst smarta, så länge dom har något annat att roa sig med så lär inte tanken på att flyga över äns dyka upp i deras små huvuden.

Men, om du faktiskt inte vill ha en höna som helst aldrig flyger skulle jag gå för någon tung ras. Vi har en Wyandotte-maran mix och hon är den tamaste och lugnaste höna jag varit med om, hon lämnar inte marken då hon är lagom tjock och lat. Ett plus är ju också att Wyandotte höns är fruktansvärt vackra!

Håll dig borta från lätta små hönor, våra orust-lohman mixar flyger mer än gärna upp i träd och buskar och utforskar mer än de andra. Har även en fin isbar höna som är något mellanting men blir hon uttråkad hittar hon på hyss med orust-lohman systrarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser