Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av ankor  (läst 960 gånger)

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
Slakt av ankor
« skrivet: 18 feb-08 kl 19:34 »
Hej! har läst någon stans att ankor som ska slaktas skall vara fastande i ett dygn före, för att undvika att avföringen kommer i kontakt med köttet. Nu undrar jag om det är någon som gjort så eller? Ska ankorna bedövas med ett slag i huvudet innan nackningen eller ej? Hur går det med blånad på köttet om ankan befinner sig i en tratt vid slakten? Det är lite funderingar jag har och jag har fått olika förklaringar. Kan någon hjälpa mig????

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Slakt av ankor
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 19:48 »
Hej! har läst någon stans att ankor som ska slaktas skall vara fastande i ett dygn före, för att undvika att avföringen kommer i kontakt med köttet. Nu undrar jag om det är någon som gjort så eller? Ska ankorna bedövas med ett slag i huvudet innan nackningen eller ej? Hur går det med blånad på köttet om ankan befinner sig i en tratt vid slakten? Det är lite funderingar jag har och jag har fått olika förklaringar. Kan någon hjälpa mig????

Hej vad är det för ankor du ska slakta./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Slakt av ankor
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 21:49 »
Hur slakt får gå till står att läsa om i L22, som kan laddas hem från jordbruksverkets hemsida. Slag i huvudet är en godkänd bedövningsmetod för ankor.

Att låta djuren svälta före slakt är djurplågeri och dessutom onödigt.

 

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Slakt av ankor
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 22:24 »
Det är Blandning mellan blåkajugor och lantanka.
Ja, jag tycker att det låter fel, att svälta dem, men det är bra att jag får veta att det inte behövs. Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Bustera, Tjörnbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser