Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin toa?  (läst 3604 gånger)

Mamma

  • Inlägg: 62
kanin toa?
« skrivet: 03 okt-15 kl 20:29 »
Till er som har era kaniner ute, vad har ni för toa till kaninerna, material, hur ofta byter ni och vad gör ni med det gamla?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: kanin toa?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-15 kl 22:41 »
I betesburarna inget.
Vinterburarna ser man ganska snart var dom vill ha sin toa.
Vid första städningen så försöker jag lägga ett tjockare lager med spån och halm just där för att binda så mycket pink som möjligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: kanin toa?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-15 kl 07:40 »
har ingen speciell toa till mina. de bor i ute burar och brukar ha ett hörn de bajsar och kissar i ändå. kör på spån och halm i burarna där hona sitter med ungar och bara halm i burarna där kaninerna sitter själva..
städar 1 gång i veckan. oftare om jag har nån som är lite mer skiten av sig.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: kanin toa?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-15 kl 11:35 »
I uteburar/fackburar gör jag så att jag ställer in en låda med spån i det hörn kaninen själv väljer att ha som toalett. Jag använder en plastlåda från Ikea (tror att den heter Trofast, den låga modellen). Den är lagom stor med lagom hög kant.

De flesta kaniner, som valt en kisshörna, använder lådan men en del puttar bort den för att komma åt att kissa på golvet där de brukar. Kaniner är individer, man får prova sig fram.

Med låda är det så mycket enklare att hålla rent i buren.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: kanin toa?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-15 kl 13:44 »
Den bästa lösningen jag haft var en liten tillbyggd "balkong" av nät som jag satte dit på en kaninhannes bur för länge sedan. Den valde han att ha som toalett, så det blev en hög under. En kaninernas "Mårten skinnares toalett". Bara att ta med skyffeln.

Skall nog testa med sticksågen i en befintlig bur och se om en kvadratdecimeter stort hål med nät i kan räcka som inomhustoalett.

 

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: kanin toa?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-15 kl 18:07 »
I uteburar/fackburar gör jag så att jag ställer in en låda med spån i det hörn kaninen själv väljer att ha som toalett. Jag använder en plastlåda från Ikea (tror att den heter Trofast, den låga modellen). Den är lagom stor med lagom hög kant.

Precis dammat av o testar nu en sådan i min ena bur :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: kanin toa?
« Svar #6 skrivet: 07 okt-15 kl 14:08 »
Skall nog testa med sticksågen i en befintlig bur och se om en kvadratdecimeter stort hål med nät i kan räcka som inomhustoalett.

Jag tycker att problemet med den lösningen är att kaninen själv brukar vilja välja hörn/plats för sin toa. Om en förbereder på ett ställe kan en ge sig den på att kaninen väljer en annan plats.

En gång såg jag en listig lösning. De hade halva buren med fast botten och halva (den bakre halvan) med nätbotten. Nätet satt i nivå med undersidan av bottenskivan. Sedan la de in en lös skiva som var ca 15 cm kortare än buren på nätet. Skivan kunde då skjutas så att det bara var nät i den hörnan där kaninen valde att ha sin kisshörna. Ganska listigt och de som hade buren hävdade att det fungerade perfekt.

Men enligt lagen om alltings jävlighet kan man nog räkna med att kaninen väljer en av de två hörnor där man inte kan göra nätbotten :P.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: kanin toa?
« Svar #7 skrivet: 08 okt-15 kl 22:37 »
Ja, när det är dags att bygga nya burar så skall man nog tänka på att kaninens vilja kan ställa till det.

Men man kan styra den genom att belamra de andra möjliga platserna med vattenskålar och hö.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 4 användare (2 dolda)
peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser