Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga odlingsbäddar.  (läst 4322 gånger)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Bygga odlingsbäddar.
« skrivet: 06 jun-16 kl 10:03 »
Sitter och planerar frugans blivande örtagård lite smått. Tanken är att den ska vara ett permanent inslag i trädgården med främst perenna växter. Upphöjd är en självklarhet för enkelt handhavande.
Att bygga den (eller de snarare, lär bli några stycken snarare än en stor) som en trälåda i stil med pallkragar är uteslutet då det dels är ganska fult, dels ruttnar bort med åren.
Så vad ska jag bygga den i för att kombinera estetik och funktion bäst?

Det jag först kommer att tänka på är bruk och natursten, men det kan bli lite för "tungt"  som inslag i trädgården på ett litet torp med ängsomgivningar.
Om jag kör huggen natursten utan bruk så får jag in extra fukt när det regnar (lägger ovankanterna på stenen lutandes inåt), men då kanske jag behöver oroa mig för att hela konstruktionen flyttar sig på vårarna?

Det snyggaste skulle kanske kunna vara att lägga rundvirke i lera med ändträet synligt, men jag kommer inte på ett vettigt bruk för det som tål markfukten och att träet krymper och sväller. Inre skal i betong och köra lerbruk och trä utanpå kanske är överkurs med.

Knuttimrade bäddar?

Örtagården kan ev. hamna bredvid en damm, där kommer det användas en del natursten.

Ge mig lite tips och inspiration tack :)

Gilbert

  • Gäst
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #1 skrivet: 07 jun-16 kl 10:58 »
Jag tänker bygga något i den här stilen.

Jag flyttar undan en del med traktor ibland och då passar formatet oss.


Gilbert

  • Gäst
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #2 skrivet: 07 jun-16 kl 10:59 »
Annan vy.


Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #3 skrivet: 08 jun-16 kl 23:43 »
Tack för inspirationen Gilbert! Jag kommer definitivt inte bygga på pall, men att foga hörnen med tappar är klart snyggt. Väljer jag plank som material är det givet efter dessa bilderna. Du får om inte annat hojta till när du byggt dom så kommer jag och kikar, som jag förstått det är vi nästan grannar. (Bor i Linköping.)

Gilbert

  • Gäst
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #4 skrivet: 09 jun-16 kl 21:16 »
Någon km utanför Åtvidaberg.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #5 skrivet: 15 aug-16 kl 21:36 »
Flera modeller.

Avslöjar inte vems ...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #6 skrivet: 16 aug-16 kl 15:41 »
Flera modeller.

Avslöjar inte vems ...

Men hen verkar ha ett bågväxthus med vit press  :P
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

 

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #7 skrivet: 25 aug-16 kl 17:42 »
Vill gärna se fler bilder på snygga bäddar :)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Bygga odlingsbäddar.
« Svar #8 skrivet: 11 sep-16 kl 10:59 »
Tack för bilderna! Har inte börjat bygga än, och risken är väl stor att det inte blir av innan våren ens. :) Det tar tid att leva i övrigt med, mycket småprojekt när man just flyttat till nytt hus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser