Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217980 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1660 skrivet: 16 jul-16 kl 00:42 »
 Känner igen det där....kan vara Mosaic virus...googla på det och se om det stämmer...

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Tobaksodling
« Svar #1661 skrivet: 16 jul-16 kl 00:55 »
Rustica jag tänkte ha den till piptobak och ev snus ^^
tänkare och älskare

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1662 skrivet: 16 jul-16 kl 12:26 »
Känner igen det där....kan vara Mosaic virus...googla på det och se om det stämmer...

Ja, det verkar stämma. Hoppas det inte sprider sig.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1663 skrivet: 17 jul-16 kl 13:45 »
Rustica jag tänkte ha den till piptobak och ev snus ^^
Bra där lodjuret , då får du bygga någon fermenterings kammare till piptobaken medans du kommer undan med
att i princip hänga upp blad på tork ( när dom är mogna ) till snuset.
Detta kan du fundera på tills nästa år och ställa fler frågor.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1664 skrivet: 19 jul-16 kl 16:39 »
Odla egen tobak är något som jag har funderat länge på. Så har ni garvade odlare några tipps till en komplett newbe? tex vad ska man tänka på när plantan är på väg upp ?^^
 
En bra grej att hålla koll på när plantan är på väg upp är att hålla koll på eventuella sk tjyvar.
Tjyvskott helt enkelt som man lätt knipsar av , annars stjäl dom växtkraft från plantan.
En annan grej att hålla koll på är blommor som också stjäl växtkraft.
När plantan kommit upp en bit , säg 1 1/2 M klipper man bort alla blommor en bit under toppen på plantan.



Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1665 skrivet: 21 jul-16 kl 14:32 »
Lurigt virus det där Mosaic om man läser om det...Går att neutralisera det med besprutning av mjölk verkar det som...Alla plantor drabbas väl inte...Vissa tobakssorter är väl mindre mottagliga...Odlar man olika sorter så kan man ju hålla koll, se vilka som drabbas hårdast...eventuellt inte odla dom ....

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1666 skrivet: 21 jul-16 kl 23:05 »
Lurigt virus det där Mosaic om man läser om det...Går att neutralisera det med besprutning av mjölk verkar det som...Alla plantor drabbas väl inte...Vissa tobakssorter är väl mindre mottagliga...Odlar man olika sorter så kan man ju hålla koll, se vilka som drabbas hårdast...eventuellt inte odla dom ....

Verkar som endast en planta drabbats..

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1667 skrivet: 25 jul-16 kl 11:31 »
Började skörda sandgods lite smått för ett par veckor sedan och nu även några högre sittande blad. Jag hänger dom i år under altantaket i en ställning jag satt fast inne i ett myggnät för säng. Likt detta i denna länk: http://www.pickpack.se/alla-varumarken/cocoon/cocoon-single-travel-net. Bladen hade börjat gulna i kanterna och skiftar nu färg fint till brunt när de hänger utomhus på detta sätt.

Jag trodde mig ha plantor nog (49 st) för en årsförbrukning av snus men mina rusticor blir ju betydligt mindre och har mindre blad än de övriga (havanna, small stalk och virginia) så det kommer nog bara att räcka i ca tio månader. Jag hade räknat på de högproducerande virginiorna jag hade förra året  :(

Jag tillverkade (med hjälp av sambo) några nätpåsar att dra över blommställningarna på en planta av vardera sorten så att jag kan skörda mina egna frön utan risk för korsbefruktning nu. För säkerhets skull penslar jag lite  blommorna med pensel med ett par dagars mellanrum.

En fråga: rustica och de övriga tre är olika arter. Kan de trots detta korspollinera?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1668 skrivet: 25 jul-16 kl 14:38 »
Det finns säkert inga undantag.

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1669 skrivet: 26 jul-16 kl 10:04 »
Del Gold är en hybrid mellan Rustica och Tabaccum om jag inte minns fel

 

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1670 skrivet: 26 jul-16 kl 11:24 »
Ok, då tar jag det säkra före det osäkra och sätter nätpåse på en av varje sort.

brakelund

  • Inlägg: 11
SV: Tobaksodling
« Svar #1671 skrivet: 29 jul-16 kl 20:20 »
Har fått mosaik virus på några plantor. Vad ska man göra med dom? Skörda eller slänga?
PS... Tobaken ska endast användas till snus.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1672 skrivet: 29 jul-16 kl 22:02 »
Har fått mosaik virus på några plantor. Vad ska man göra med dom? Skörda eller slänga?
PS... Tobaken ska endast användas till snus.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Här finns lite info om det viruset. Bl a även om den speciella stam som drabbar tobak.

http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/skadedjur/mosaikvirus.php

Jag tror att jag får viruset på mina rustica-plantor  :( men jag tänker använda dem till snus ändå! Jag är mest oroad över om viruset överlever i jorden över vintern...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1673 skrivet: 30 jul-16 kl 01:31 »
---Njaaa..Man ska nog inte vara för nojjig....Lagom nojjig kanske... Hettar man upp snuset rejält så dör viruset,då kan man gå runt bland plantorna med en prilla under läppen  :D ... Läser man om viruset så är storodlare väldigt försiktiga, får väl inte ens röka bland plantorna p.g.a risk att viruset sprids från ciggen...Frön från plantorna är väl också drabbade... Finns ju en slags sjukdom som heter Wilt tror jag, då liksom ser det ut som halva plantan växer skumt,kanske vissnar eller dör,bladen blir också skumma men det är en svampsjukdom...drabbar väl vissa plantor som kanske står på ett lite ogynnsammare ställe...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1674 skrivet: 30 jul-16 kl 01:40 »
Här finns lite info om det viruset. Bl a även om den speciella stam som drabbar tobak.

http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/skadedjur/mosaikvirus.php

Jag tror att jag får viruset på mina rustica-plantor  :( men jag tänker använda dem till snus ändå! Jag är mest oroad över om viruset överlever i jorden över vintern...


Verkar som riktig hygien gäller efter odlingssäsong...Blad och stjälkar ska bort även då frön vad man kan förstå...Ungefär som man gör i ett växthus när det är färdigodlat för säsongen...Viruset går även på tomat och potatis...

brakelund

  • Inlägg: 11
SV: Tobaksodling
« Svar #1675 skrivet: 30 jul-16 kl 10:31 »
Inte så smart att spara fröer från det landet då. Har burly, basma och virginia nära varandra och det är virginia som har virus.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1676 skrivet: 30 jul-16 kl 14:40 »
Inte så smart att spara fröer från det landet då. Har burly, basma och virginia nära varandra och det är virginia som har virus.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Hittade en sida om viruset, om man nu har det viruset... Verkar ju inte finnas bevis på spridning genom frön...Ta frön från vad man kan se frisk planta kanske fungerar då...Kanske byta odlingsställe,eller mer resistent sort....Läser man om hur odlarna drabbas så verkar det ju vara några procent plantor som drabbas, naturligtvis blir det en kännbar förlust för dom eftersom dom nog har enorma odlingar...men som hobby har man ju inte det... Kan ju prova att ta bort drabbade plantor,visar sig efter 2 till fyra veckor efter utplantering.

http://www.ces.ncsu.edu/depts/pp/notes/oldnotes/tb1.htm

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1677 skrivet: 06 aug-16 kl 14:21 »
Jag tror att jag får viruset på mina rustica-plantor  :( men jag tänker använda dem till snus ändå! Jag är mest oroad över om viruset överlever i jorden över vintern...
Nu när jag haft lite tid på mig att studera rusticaplantorna tror jag inte längre att det är mosaikviruset. Snarare är det lite näringsbrist i just den planteringen. Jag hade på känn att jag gav för lite gödning i den jorden i våras men gjorde inget åt det.

På ett amerikanskt forum läste jag om kopplingen mellan gödning och mognad och där påstods att ges för mycket gödning kanske inte bladen börjar gulna förrän sent på hösten. Eventuellt hinner t o m frosten sätta in. Just detta misstag verkar jag ha gjort med mina Virginia förra året.

Lagom är bäst. Frågan är bara hur mycket som är lagom  ???

I år går det i vart fall mycket bättre med mina virginior, small stalk och havanna. De mognar nu blad för blad nedifrån och upp och färgar sedan om fint där de hänger under altantaket. Kanske är 10-15% av bladen skördade nu.
« Senast ändrad: 07 aug-16 kl 10:26 av Kahavia »

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1678 skrivet: 12 aug-16 kl 11:43 »
Har nu skördat det mesta av mina blad och hängt på tork under carporten.
När man nu väntar på att det skall torka börjar jag fundera på fermentering .
En tanke på enkel fermetering  är att lägga bladen i en tät plastlåda (plastidor ) med 65RH beads på golvet (har golv värme ). Tempen borde ligga på 20-22 grader minst.
Tror ni det skulle funka?
« Senast ändrad: 12 aug-16 kl 11:50 av mössan »

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1679 skrivet: 12 aug-16 kl 21:57 »
En tanke på enkel fermetering  är att lägga bladen i en tät plastlåda (plastidor ) med 65RH beads på golvet (har golv värme ). Tempen borde ligga på 20-22 grader minst.
Tror ni det skulle funka?
Rent spontant känns temperaturen som lite låg. Jag tror du borde upp i över 30 grader men jag är ingen expert på detta å andra sidan. Om du har tillgång till ugn som kan hålla, säg 40-50 grader skulle du kanske kunna köra där?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 2 användare
sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser