Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda vindruvor med mjöldagg?  (läst 10582 gånger)

ViolaArvensis

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Använda vindruvor med mjöldagg?
« skrivet: 27 okt-13 kl 23:25 »
Hejsan! 
Vi har två gamla vinstockar i vårt växthus som inte fått den omsorg de brukar få just i år och nu är alla klasarna täckta av mjöldagg eller blanmögel. Tunn grå/vitaktig hinna på klasarna och fläckar på bladen.

Kan man skölja av och äta ändå? Göra vin? Koka saft? Eller är det bara till att klippa ner och kasta? Är jättegoda, stora och söta druvor så det känns lite surt att bara slänga.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Använda vindruvor med mjöldagg?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 09:00 »
Om druvorna är täckta av mögel/mjöldagg är det inte lämpligt att äta dem även om de ännu inte smakförsämrats av angreppen, tror jag.
Om man inte hinner sköta sina druvor ordentligt så finns det sorter som har bättre motståndskraft mot mjöldagg - om de druvorna sen är lika goda som dina är en annan sak.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Använda vindruvor med mjöldagg?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 10:52 »
För många år sedan plockade jag druvor i distriktet Champagne i Frankrike. Även druvor med mögel plockades. Vilket slags mögel har jag ingen aning om.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Använda vindruvor med mjöldagg?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 11:46 »




Mjöldagg kan ge infektioner.
För mycket kräva (gödsel) + torr luft = mjöldagg och
i ett växthus bör man ha en bra ventilation för att undvika just mjöldagg.
Bikarbonat och vatten är ett effektivt ekologiskt medel
till bekämpning av mjöldagg! Använd (höst och vår) och förvara blandningen i en sprayflaska
Och fram för allt gör en rejäl vinter beskärning (innan jul)
och samla ihop all skrap samt borsta stockarna.

Germund Andersson har en blogg ifall att du vill läsa om
om vindruvor och stockar!

mvh/
anne-li


A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Använda vindruvor med mjöldagg?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-13 kl 13:20 »
För många år sedan plockade jag druvor i distriktet Champagne i Frankrike. Även druvor med mögel plockades. Vilket slags mögel har jag ingen aning om.


S.k ädelröta  Botrytis cinerea , ger extra söta druvor

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84delr%C3%B6ta


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser