Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aronia  (läst 27596 gånger)

vittra

  • Inlägg: 55
    • Södermanland
Aronia
« skrivet: 20 sep-11 kl 00:22 »
Hej är det någon som äter / plockar aronia bär ?
jag undrar om ni har tips på bästa förvaring sättet

jag har smakat det i smoties.. o tuggat dom enkla...direkt från busken
frysa ner känns bra att göra
tänkte torka en del..

varför plockar ingen dessa bär??
jag undrar...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Aronia
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 03:20 »
Generellt sett anser man att aroniabär inte kan ätas direkt, eftersom de inte smakar något vidare. Man kan bara använda dem till sylt eller saft. Jag tycker mig ha märkt att smaken varierar en hel del mellan olika buskar, de används ju bara som prydnad, så ingen har avlat dm med tanke på smaken på bären.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Aronia
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 09:19 »
Hej!
Det finns ett antal sorter som är framtagna för bärproduktion. Se Handboken! Sverige är ofta ett U-land när det gäller växter. Kommersiell odling av Aronia finns i de Öststaterna. Varje gång jag guidar en grupp så är det personer som tror att Aronia är giftig, samtidigt som andra berättar att de använder den. Aronia innehåller mer än dubbelt så mycker antioxidanter som blåbär så tror man att antioxidanter är nyttigt så ät. Ett tips jag fick av en  besökare var att blanda Aronia och blåbär i sylten. Aronia är också bra att färga saft och mos med.

Eftersom Aronia är vanlig i kommunala planteringar så propagerar jag för att kommunerna borde sätta upp skyltar med uppmaningar att plocka, gärna också ett recept.
MVH
Jan

vittra

  • Inlägg: 55
    • Södermanland
SV: Aronia
« Svar #3 skrivet: 20 sep-11 kl 17:53 »
tack!  ;)

jag ska äta dom!

hoppas fler äter o plockar dem också... så slipper vi importera bär från sydamerika ..

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Aronia
« Svar #4 skrivet: 20 sep-11 kl 19:45 »
Aronia blandat med vinbär i sylt är toppen :)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Mimie

  • Gäst
SV: Aronia
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 20:16 »
Jag har gjort Aroniasaft i ett par 3 år och tycker att den är jättegod.
Snart dags för årets skörd. Helst bör ju bären ha blivit frostnupna för att minska kärvheten.
Den är nyttig som sjuttsingen också då den är full av antioxidanter och nyttiga vitaminer.
Det går att köpa svindyr Aroniasaft i hälsokosten. Och nu börjar man ju se att juicerna i
affären också berikats med "superbäret" Aronia.
Man bör inte koka saften då den kan bli väldigt sträv. Jag kokar upp vatten och häller över
bären. Silar av och kokar upp och häller på igen. Gör så cirka 3-4 gånger.
Sedan kokar jag upp saften och sötar efter behag.
Det finns recept om du söker på Aronia på nätet.
När jag går förbi busken med Aronia brukar jag ta ett bär eller två och suga på. Gott!

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
SV: Aronia
« Svar #6 skrivet: 21 sep-11 kl 15:18 »
Min mamma mamma brukar koka saft på aronia blandat med vinbär. Tror även hon blandat i rabarber.
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

vittra

  • Inlägg: 55
    • Södermanland
SV: Aronia
« Svar #7 skrivet: 25 sep-11 kl 13:44 »
Kokade sylt härom kvällen, (provade med lite för att se hur god den kunde bli..)
och resultatet blev smaskens!

2 liter aronia bär
ett rivet äpple
socker (för att överleva strävheten.samt konservering.)

Svarta vinbär skulle nog sitta fint.. men jag har inga...

länge leve Bären!

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia
« Svar #8 skrivet: 14 apr-12 kl 10:27 »
Mina älskade aroniabuskar har blivit lite för höga samtidigt som jag skulle villja utöka med nya buskar.
Hur skall jag göra med de avknipsade topparna?  Stoppa ner dem i hinkar för att få rötter eller går det att sticka ner dem direkt i jorden?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Aronia
« Svar #9 skrivet: 14 apr-12 kl 18:47 »
Alla sticklingar skall sättas i sandblandad jord.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Aronia
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 06:58 »
hej,

vill du ha smakrika bär ska du välja aronia prunifolia och inte aronia melonacarpa. Prunifolia är oftast kraftigt växande och bären är stora. Melonacarpa är bäst lämpad till prydnad och växer svagare samt har mindre bär som smakar svagt.

För att sticklings föröka de ska man klippa topparna innan de slå ut.  De ska sättas i sandjord med torv.

Sorten viking är den som används i stor skaliga odlingar.

Mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Aronia
« Svar #11 skrivet: 28 apr-12 kl 07:33 »
Mina älskade aroniabuskar har blivit lite för höga samtidigt som jag skulle villja utöka med nya buskar.
Hur skall jag göra med de avknipsade topparna?  Stoppa ner dem i hinkar för att få rötter eller går det att sticka ner dem direkt i jorden?
Det är olika hur lättförökade buskar är med sticklingar, dels mellan arter, dels mellan sorter. Aronia är lättförökad. Jag skulle prova att sticka en del direkt i jorden, gärna med fiberduk över. I en kruka, med många sticklingar, som vattnas lätt och ställs i en genomskinlig plastpåse som knyts ihop i toppen, blir det som ett eget ekosystem, där kondensen återfuktar jorden. Har man tagit lagom mycket vatten från början behöver man varken vattna eller lufta förrän man ska dela på de rotade sticklingarna. Metoden med plastpåse funkar även på sticklingar med blad, medan att sticka direkt i jord funkar bäst tidig vår eller sen höst.

Har man gott om material och plats, så måste man inte följa alla regler. Reglerna är till för att få optimalt resultat i plantskolor, i hemmiljö är det ofta ok även om mindre än 25 % tar sig, man har ju gott om sticklingar, och ofta inte plats för ett oändligt antal fullstora buskar, så man vill ju inte att alla ska ta sig. Fast det är oftast inte svårt att bli av med överskottsväxter. Värdinnegåvor, plantbytardagar, kompisar, grannar. Blir det riktigt många kan man ju sälja dem. Eller så får de hamna i komposten. Om man inte praktiserar Guerilla Gardening, och förskönar någon ful plats (man bör be om lov först).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia
« Svar #12 skrivet: 06 maj-12 kl 15:08 »
hej,

vill du ha smakrika bär ska du välja aronia prunifolia och inte aronia melonacarpa. Prunifolia är oftast kraftigt växande och bären är stora. Melonacarpa är bäst lämpad till prydnad och växer svagare samt har mindre bär som smakar svagt.

För att sticklings föröka de ska man klippa topparna innan de slå ut.  De ska sättas i sandjord med torv.

Sorten viking är den som används i stor skaliga odlingar.

Mvh
JOnathan
Prunifolia har jag 4 buskar av och det är de som växer kraftigt. Tror jag har en Viking också men den busken är yngre och har inte kommit så långt än.  Började  med en liten Aronia för ca 10 år sen. Den lever men är bara några grenar typ.
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia
« Svar #13 skrivet: 05 jan-13 kl 13:27 »
En granne här har en Aroinahäck som hon hon kortade av och slängde ca 50 cm "sticklingarna" i bränna-kärret.  Jag samlade upp och stack ner på min lilla jordplätt.  Nu har harar eller rådjur varit framme och smakat på varenda topp >:D  Så långt att täcka över med nät tänkte jag inte.  Jag ville bara göra ett försök med färdiga sticklingar.  Det ger sig
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

boltgirl

  • Inlägg: 36
SV: Aronia
« Svar #14 skrivet: 01 feb-13 kl 01:43 »
Mina älskade aroniabuskar har blivit lite för höga samtidigt som jag skulle villja utöka med nya buskar.
Hur skall jag göra med de avknipsade topparna?  Stoppa ner dem i hinkar för att få rötter eller går det att sticka ner dem direkt i jorden?


Kanel, mycel, och salixvatten funkar utmärkt!
"Citerar Marcus N från Alltomträdgårdforumet: Nu på "våren" är det enkelt att göra sitt eget sk. Salixvatten. Salix-släktet (sälg, vide, pil mfl.); är ju kända för sin rotningsförmåga, det går att rota decimetertjocka grenar om man önskar. Anledningen till denna förmåga är att arten har väldigt höga halter av rotningshormon, framför allt på våren. Recept Salixvatten (Rotningsvatten);. - Klipp av ca 20 cm av yttersta delen av en färsk Salixgren (ca 2-4mm tjock);. - Fyll ett glas med rumstemperat vatten. - Klipp grenen i 5-10mm långa bitar och lägg i vattnet. - Ställ sticklingarna i vattnet i 12-24 timmar, svårrotade sorter kan behöva stå upp till två dygn men inte längre. - Plantera sticklingen i lämplig jord. OBS! Släng salix-vattnet efter 48 timmar för att undvika sjukdommar/mögel. Tips! Detta är ett utmärkt sätt att rota rosor som man fått i buketter, rosor ska dock inte stå längre än ca 12 timmar i salix-vatten. Plantera sedan i krukor med sand blandat med färskt gräsklipp. Tänk på att inte alla bukettrosor är härdiga i vårt klimat. Mvh Marcus N"


Sist men inte minst: sätt sticklingen längsmed krukväggen, de rotas lättast där. Lycka till!

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Aronia
« Svar #15 skrivet: 08 feb-13 kl 22:50 »
Jag har plockat en hel del skatteåterbäring ehum jag menar aronia från kommunens buskar. Sylten är klart godare än de färska bären som är lite kärva. Sylten blir bäst med äpplen i tycker jag och gärna kryddad med kanel eller ingefära. Lite citron kan man också ha i. En stor fördel med aronia är att de är så extremt lättplockade jämfört med det mesta och att bären är lätta att rensa. Med en man som äter sylt som andra drar in syre så behövs det lite bär som ger ränta...
elliha.blogspot.com

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Aronia
« Svar #16 skrivet: 08 feb-13 kl 23:10 »
Aronia och plommon är en god syltkombination,.
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser