Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-årig växtföljd för bär  (läst 11659 gånger)

louise

  • Gäst
3-årig växtföljd för bär
« skrivet: 09 mar-11 kl 15:56 »
Jag behöver tänka ut nåt bär som har 3årig växtföljd, alltså, att det ska bort efter 3 år, och som inte är jordgubb eller smultron. Finns det alls något?

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 18:39 »
Kan faktiskt inte komma på någonting  :-X
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 18:47 »
Som ska bort vet jag inte, men som ger hyfsad skörd och kan tas bort finns kanske. Hallon är ju svåra att rensa bort, blir lätt rotbitar kvar som ger nya plantor. Tranbär ska ge skörd på tredje året, så de är ju dumma att odla på det sättet. Annars är de nog hyfsat lätta att rensa bort. Gojibär kan ge skörd på unga plantor, och är lätta att föröka. Rabarber ger hyfsad skörd år 2-3 efter plantering och går lätt att rensa bort (ganska i alla fall). Men de är ju inte bär.

Men det är nog bättre att hålla de flesta bär i permanenta bäddar. Kan du inte odla några grönsaker istället, som är bättre anpassade för det?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 19:00 »
Men att anlägga ett hallon eller rabarber land kostar ju en hel del arbete och pengar.
Kan ju inte vara direkt lönsamt att rensa bort det när plantorna precis har börjat ge skörd efter 3 år,tycker jag iaf ::)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 19:35 »

louise

  • Gäst
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 20:02 »
Oki, så här är det. Jag ska odla smultron. På 3:e året börjar plantorna bli så dåliga, så efter skörden plöjer man ner dem. För att jorden inte ska bli full med skadegrejer som går på smultron, ska sen plätten vara tom på smultron i minst tre år. Så där har jag mitt problem. Vad ska växa där så länge? Det enda jag kommer fram till är grönsaker, men jag vill inte ha det så komplicerat egentligen, helst bara en enda gröda.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 20:21 »
Någon flerårig ört eller blomma?
//Lina

Jessie Hillbilly

  • Inlägg: 24
    • -
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 06:29 »
Du kan så frö - rabarber 'Glaskins Perpetual' kan man skörda första året (jag rekommenderar att vänta till nästa år).  Kostar kanske 30 kr och du få 60 plantor. 

Jag köpte frö från Thompson & Morgan
http://search.thompson-morgan.com/search?w=rhubarb

I think that might be your best bet...

louise

  • Gäst
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 13:57 »
Rabarber verkar så olönsamt. 75 % av skörden är i augusti och då kan man inte äta den färsk.

Jag ska bara ha självplock för jag hinner inte skörda, så jag vet inte om folk vill komma och plocka gamla träiga rabarber..

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #9 skrivet: 10 mar-11 kl 14:28 »
Vad? Den mesta skörden sker fram till midsommar, efter det ska man inte skörda något nämnvärt, eftersom plantan behöver kraften till att lagra näring i roten inför nästa år. Man kan med fördel ställa mörka spannar eller liknande över plantorna för att driva dem lite tidigare. Skörd sker från april till senast början av juli. Enstaka späda nya skott kan skördas även senare.

I Sverige är tidig rabarber, som drivits under plast (växthus) eller småskaligt under mörka spannar en uppskattad delikatess, som säljs dyrt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

  • Gäst
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #10 skrivet: 10 mar-11 kl 19:02 »
Hm.. har alltså gurun Kirsten Jensen fel? Allt jag lär mig är från hennes faktatexter. För er som inte hört om henne, det är min länsstyrelses rådgivare för frukt- och bär, extremt engagerad och inspirerande.

Är det som illieljj.. (sorry, kan inte komma ihåg..) säger så verkar det ju vettigt. Men normalt står väl rabarber minst 7-10 år, hinner det bli nåt de tre åren? Är det slöseri att plöja ner dem efter tre år? Det här höga priset, vad ligger det på?

De frösådda lät ju redigt billigt, det känns inte så hemskt att plöja ner dem. Men hur mycket skörd hinner man få? Har du nån koll på hur många kilo man kan få år 1, 2 och 3?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #11 skrivet: 10 mar-11 kl 19:31 »
Mitt namn är Caroline baklänges, med ie före. Frösådd har jag bara provat en gång, och den gav ingen skörd första året. Kanske funkar det med andra sorter. Men om du tar rotsticklingar, så får du 5-10 plantor av 1. Och de kan ge en liten skörd första året, även om det är klokare att inte skörda förrän år två.

Vad säger Kirsten då?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

  • Gäst
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #12 skrivet: 10 mar-11 kl 19:56 »
Ja, hon säger det som jag sa. Att 25 % skörd är på våren, resten i augusti.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #13 skrivet: 10 mar-11 kl 21:35 »
Ja, hon säger det som jag sa. Att 25 % skörd är på våren, resten i augusti.

Det beror väl på vad man ska ha dem till?

De godaste att äta eller göra paj på är såklar de späda stjälkarna på försommaren. Det kan nog funka till självplock.

Ska man ha det som en råvara till sylt-/saftproduktion så får man garanterat många fler kilon om man låter de växa sig stora och skördar över hela sommaren.

Kanske kan du kombinera : självplock på försommaren av de riktigt delikata sen, några dar på sommaren skörda själv och sälj till nån som kan förädla vidare.

Att odla rabarber på en treårig växtföljd tycker jag verkar vara helt vansinnigt. Bra etablerade rabarber ger god skörd i många år men tar ett tag att få igång.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #14 skrivet: 10 mar-11 kl 21:53 »
Som jag fattar det menar Kirsten Jensen att 67 % ska tas vid första skörden i juni. (Åtminstone enligt hennes kompendium om ekologisk rabarberodling)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #15 skrivet: 11 mar-11 kl 03:35 »
Som jag fattar det menar Kirsten Jensen att 67 % ska tas vid första skörden i juni. (Åtminstone enligt hennes kompendium om ekologisk rabarberodling)
Jag känner inte till Kirsten, då min kunskap kommer från böcker, egen erfarenhet och kunskap från andra fritidsodlare, men det verkar rimligt. Rabarbern som delikatess, till efterrätter osv, är den som skördas tidigt. Att skörda första gången i juni verkar dock sent, men jag inser att i stordrift så skördar man kanske inte lite varje vecka. Men det gör man om man odlar själv eller till självplock.

Det man skördar sent duger till saft och likande, men till fina sylter och marmelader blir det lätt trådigt och trist. Då måste man finfördela så att man inte längre ser att det är rabarber, och då är frågan om kunden vill betala för det.

Driven rabarber har jag sett i knippen på våren 4-5 stjälkar, gissningsvis 500-600 gram, för ca 40 kr. Detta i Lund, men misstänker att det är så i de flesta större städer. Det ger ett bra kilopris, som motiverar lite extra arbete med drivning och skörd. Rabarber är lätt att driva på detta sätt.

Jag håller med om att rabarber ger bäst skörd om den får stå i många år, men nu var ts förutsättningar inte sådana. Man kan hyfsat lätt flytta rabarber, om man vill, men det beror ju på vilka ytor och vilka mängder vi pratar om.

Efter att ha tänkt lite mer på ts förutsättningar, där hon vill ha självplock, så tror jag mer på grönsaker i alla fall. Det finns sådana som lämpar sig för självplock, och som är ganska lättodlade, och ganska dyra, här i alla fall. Jag tänker mig tex majs, olika ärtor och bönor, frilandstomater, squash och pumpor etc.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #16 skrivet: 11 mar-11 kl 03:46 »
Jag tycker det verkar svårt att hitta någon annan bär/frukt än smultron som funkar just på tre år - utom jordgubbar då, men kan ju inte funka som mellangröda här.  Kan man tänka sig gröngödsling, potatis, gröngödsling?  Har du självplock kan nog många gärna gräva upp ett stånd nypotatis efter smultronplock.
Eller - hur lång tid tar det att etablera gräsmatta till försäljning? Inte självplock då förstås. (Troligen arbetskrävande med regelbunden klippning)  Eller driva upp vinbärsplantor eller prydnadsbuskar? 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #17 skrivet: 11 mar-11 kl 03:56 »
Ah, en bra idé. Använd ytan för att driva fram plantor till försäljning. Det blir lite arbetsintensivt såklart, men kanske kan man ha självgrävning  ;D. Jag vet äldre plantskolor som fortfarande odlar sina plantor på friland, och gräver upp en lagom klump när kunden kommer dit. Funkar inte för alla växter, men för en hel del.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

  • Gäst
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #18 skrivet: 11 mar-11 kl 06:51 »
Jag tycker att om man ska odla smultron i 3 år och sen ha en mellangröda, så ska det vara ettåriga grödor, där man vänder jorden varje år. Smultronlandet kommer att vara ganska hårt ogräsbemängt, speciellt med kvickrot, och då är det inte klokt att plantera en 3-årig gröda, som ytterligare spär på ogräset.
Potatis år 1 och 3, och däremellan nåt valfritt. Jag hade valt spannmål, men det är ju som sagt fritt.

louise

  • Gäst
SV: 3-årig växtföljd för bär
« Svar #19 skrivet: 11 mar-11 kl 13:09 »
Just potatis är förbjudet också pga skadedjur. Spannmål är det inga pengar i, då kan man lika bra så gröngödsling. Dessutom är varje skifte 15 meter.
Men annars har ju Ex helt klart rätt, att det borde vara en 1årig gröda så man kan passa på att jävlas med ogräsen. Fan.

Det är ju underbart om jag läst fel om rabarberna, jag kanske ska ha rabarber istället å skita i smultronen... Vad får man för rabarber på våren?
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 13:32 av Stabon »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser