Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårklippta Gutefår  (läst 6586 gånger)

Lastro

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Svårklippta Gutefår
« skrivet: 26 feb-14 kl 20:19 »
Har just skaffat ett gäng med Gutefår. Tog hjälp av en erfaren fårklippare men dom var jättejobbiga att klippa.
Trotts att han var erfaren kunde han inte ge mig någon förklaring varför dom var som dom var.
Är det någon som har erfarenhet av Gute om dom alltid är sådana??

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #1 skrivet: 26 feb-14 kl 20:40 »
På vilket sätt var de jobbiga?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #2 skrivet: 26 feb-14 kl 23:01 »
Det är för att de sätter ny ull och då får du ett fettskikt att klippa i om du klipper vid fel tidpunkt. Om du väntar några veckor så kan du klippa under skiktet.

Eller menar du att de bråkar, för då kan de vara för tama och bortskämda ;D Då är det bara för klipparen att dra upp farten så de inte fattar vad de drabbas av 8)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #3 skrivet: 26 feb-14 kl 23:08 »
Det är samma med gotlandsfår. Min fårklippare vägrar klippa våra första halvan av maj om de inte klippts föregående höst men, längre fram när sommarullen kommit en bit blir det som ett spår att klippa i och går smidigt och lätt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lastro

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #4 skrivet: 27 feb-14 kl 12:17 »
Nej djuren är inte jobbiga, varken vid klippning eller annars.
Jag litar nog på "javill" och hoppas det går bättre nästa gång.
Det var inga problem med fettskikt utan bara svårt för maskinen att komma igenom trotts att det inte var tovigt eller så.
Klippte dom nu bara för att vara snygga till lamningen som kommer inom kort.
Kan nog vara läge att förskuta tidpunkten något till framtiden

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #5 skrivet: 27 feb-14 kl 12:29 »
Om det inte var tovigt och inte det skikt som blir när de byter päls, då undrar jag vad det var?

Innan du tar ut klipparen nästa gång så kan du titta nere i ullen nära huden, så ser du om det går att klippa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #6 skrivet: 27 feb-14 kl 16:45 »
På tackor som ska lamma i april, kan det bli svårt att klippa ullen på. De har ett stort proteinbehov, nu sista tiden innan lammningen och om inte proteingivan följer deras behov, så har de ingen kraft kvar till att växa ull. Då blir det inget "klipp-skär" längst in mot huden.
Detta kan man se på tackor som t ex väntar trillingar, eller har allmänt dåligt hull när de går in i högdräktigheten. De är då extra svåra att klippa, det blir liksom "segt" och klippsaxen kommer inte rikitigt in mot huden. De tackorna brukar se allmänt tofsiga ut efter klippningen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #7 skrivet: 27 feb-14 kl 17:15 »
OK, vallhunden, så det där skiktet kan allså uppträda när som under stallperioden om de får dåligt med protein, men troligast i samband med högdräktighet? Jag har hela tiden trott att det beror på ny ull vid den tidpunkten, men avstannande av ulltillväxt ger förstås svårklippta får.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #8 skrivet: 27 feb-14 kl 18:54 »
OK, vallhunden, så det där skiktet kan allså uppträda när som under stallperioden om de får dåligt med protein, men troligast i samband med högdräktighet? Jag har hela tiden trott att det beror på ny ull vid den tidpunkten, men avstannande av ulltillväxt ger förstås svårklippta får.
Nja, jag tror att ullen ska komma igång och växa så här års, men får de inte tillräckligt med protein, så växer ullen dåligt = svårklippt. Om de får ännu mindre protein, så går ullen av = ulltappning (kala fläckar).
Om man tar mina Gotlandsfår, så kan de vara väldigt svårklippta även mitt i vintern.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #9 skrivet: 27 feb-14 kl 19:38 »
Nja, jag tror att ullen ska komma igång och växa så här års, men får de inte tillräckligt med protein, så växer ullen dåligt = svårklippt. Om de får ännu mindre protein, så går ullen av = ulltappning (kala fläckar).
Om man tar mina Gotlandsfår, så kan de vara väldigt svårklippta även mitt i vintern.

Upplever du också att det är stor skillnad på om tackorna klippts på hösten eller inte?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #10 skrivet: 27 feb-14 kl 19:43 »
Jag har alltid klippt både höst och vår.
Men jag har en kompis som är fårklippare. Jag har hört honom svära över tackor som bara klipps på våren. Han säger att de är mycket svårare att klippa - speciellt om de då är lite på det smala hållet, så är det ett rent helsike...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #11 skrivet: 27 feb-14 kl 19:46 »
Jag har alltid klippt både höst och vår.
Men jag har en kompis som är fårklippare. Jag har hört honom svära över tackor som bara klipps på våren. Han säger att de är mycket svårare att klippa - speciellt om de då är lite på det smala hållet, så är det ett rent helsike...

Ja, vår säger detsamma. Inte alltid han/vi hinner klippa på hösten innan det blir kallt och då skippar jag det hellre. Har ingen möjlighet att fodra alla inne och kan därför inte stänga in dem när det regnar och blåser på tvären.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #12 skrivet: 27 feb-14 kl 21:04 »
Gutefår är nästan alltid helt omöjliga att klippa mellan mitten av februari och fram till slutet av april.

Rasen har fortfarande en tendens att fälla vinterpälsen, precis som vildfår, och det gör att tillväxten avtar vid denna tid. Den lilla mängden ull som ändå växer tovar ihop sig till en filt som är helt omöjlig att komma igenom med en sax. När sedan sommarullen kommer igång att växa lossnar i allmänhet förra årets fäll och ramlar av.

I vissa fall har den gamla ullen dock tovat ihop med den nya ulltillväxten och då får djuren en fäll av gammal ull som sitter fast utanpå. När den nya ullen sedan vuxit ut någon cm så går det lätt att klippa i den och få loss förra årets ull.

Alla gutar har dock inte samma tendens att bilda ett "tovskickt" och att sedan släppa ullen, utan där växer ullen som hos andra raser. De är inte fullt lika jobbiga att klippa i mars månad.
Egenskapen att tappa ullen i slutet av våren är en rastypisk egenskap för gutarna, men den finns inte hos riktigt alla individer inom rasen, och varierar väldigt mycket hos de djur som har den.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #13 skrivet: 28 feb-14 kl 20:04 »
Slaktade precis en blandrastacka med mycket gute i, och hon hade årets ull ute 2 cm och fjolårsullen satt lös. Men jag tror det hade gått bra att klippa om bara skären är vassa. Nu går mina tomma i år och det kan fortfarande bli kallt, så jag klipper nog i början av april. Då borde all ull som släpper ha lyft så man slipper de fula tovorna av fjolårsull.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Svårklippta Gutefår
« Svar #14 skrivet: 01 mar-14 kl 20:02 »
Gutefår är nästan alltid helt omöjliga att klippa mellan mitten av februari och fram till slutet av april.
Alla gutar har dock inte samma tendens att bilda ett "tovskickt" och att sedan släppa ullen, utan där växer ullen som hos andra raser. De är inte fullt lika jobbiga att klippa i mars månad.
Egenskapen att tappa ullen i slutet av våren är en rastypisk egenskap för gutarna, men den finns inte hos riktigt alla individer inom rasen, och varierar väldigt mycket hos de djur som har den.

Hej. Ovan rader är en uppskattning från en Blekingebo  ;)

Här i Värmland på växtzon 5 (om det har betydelse vet jag inte) är gutarna perfekta att klippa i februari-mars och det gäller inte bara mina 10 utan ett 30 tal till i 4 små besättningar som min fårklippare sköter.
Om fåren dessutom klipps 2 ggr/år (ca september) så är de dessutom mkt lättklippta.

Mina ungtackor klipps inte första året eftersom jag vill se att de fäller sin päls - gör dom inte det hamnar de i frysen  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser