Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ull?  (läst 1880 gånger)

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
ull?
« skrivet: 11 sep-13 kl 22:29 »
Hej! Nu är mina 5 finull tackor klippta och jag står här med mina papperssäckar. Hur, vad ska jag göra med ullen? Har en påse till varje får och "skräp ullen" är i en egen säck och hamnar i odlingarna. Skulle gärna tova nåt men innan dess då??

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: ull?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-13 kl 08:24 »
Vad du ska göra med ullen beror på NÄR du tänker använda de. Det går bra att förvara den i papperssäck ett år. Stäng säckarna noga så inte t ex mal eller möss tar sig in. Ska du använda den längre fram kan du behöva tvätta den nu. Att den är i papperssäck är bra, man kan även lägga ull från flera tackor i samma säck med tidningspapper mellan varje fäll. Ska du tova behöver du inte göra någonting med ullen före, bara att sätta igång och karda och tova. Du måste bara rensa bort eventuellt skräp förstås men det brukar inte bli mycket när fåren gått ute.
Åsenfår, hundar och katter

Liipet

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: ull?
« Svar #2 skrivet: 12 sep-13 kl 15:51 »
Vart kan man lära sig "ulla"? Typ karda å allt vad det är man nu gör. :) Skulle bara vilja ha testat nån gång. :)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: ull?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-13 kl 06:51 »
Jag skulle också gärna vilja prova på att göra något med min ull, hittills har det inte blivit av. Var i Småland bor du, Liipet?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: ull?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-13 kl 15:03 »
Hej
Jag finns i Skåne och har kurser i allt som rör ull. Titta gärna på min hemsida www.dengamlaskolan.se så ser du att det finns gott om olika kurser hoppas något skall passa. Annars kommer vi överens om vad som passar just DIG. Ser fram emot att höra av dig.
Inger Sommarin, Den Gamla Skolan
IS


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser