Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frö från majs  (läst 12612 gånger)

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Frö från majs
« skrivet: 08 nov-14 kl 12:47 »
Jag fick några majsfrön i den ena frökedjan jag var med i i våras. Jag vet inte vad det är för sort. I alla fall satte jag dem i pallkragar ihop med bönor och squash. Det gick sådär bra tack vare katter och fåglar men, det blev till slut fem plantor. Eftersom det blev lite dåligt med pollineringen med så få plantor blev det bara ett par kolvar att äta och kanske 6-7 stycken med några riktiga majskorn här och där. Dessa tänkte jag då använda och så nästa år. Hur gör jag? Ska de sitta kvar på kolven och torka? Nu har jag plockat bort alla blad och lagt kolvarna på en bricka i rumstemperatur. Kan de ligga så tills de torkat och så pillar jag bort majskornen då? Eller jag ska jag pilla bort dem redan nu?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Frö från majs
« Svar #1 skrivet: 08 nov-14 kl 13:05 »
Jag klär av dom helt sen lägger jag kolvarna på ett galler så för dom torka till något dygn. Sen pillar jag loss kornen. Det går säkert att pilla direkt fast jag tycker att dom så lätt går sönder då.

Att heltorka kolvar går ju det med men då behövs värme å en fläkt, för det är risk för mögel.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frö från majs
« Svar #2 skrivet: 19 nov-14 kl 08:33 »
Är majsen en F1 sort så är inte grobarheten och/eller skörderesultatet på topp när man tar egna fröer från den. Kollat på Impecta nu och de har bara F1 sorter såvida de inte är pryddnadsmajs. Hopplöst.
Vill du ändå pröva så ar det bäst att låta kolvarna torka till först annars hänger kornen fast (som Maria C S beskriver).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Frö från majs
« Svar #3 skrivet: 19 nov-14 kl 10:43 »
Jag klär av dom helt sen lägger jag kolvarna på ett galler så för dom torka till något dygn. Sen pillar jag loss kornen. Det går säkert att pilla direkt fast jag tycker att dom så lätt går sönder då.

Att heltorka kolvar går ju det med men då behövs värme å en fläkt, för det är risk för mögel.

Hur vet man när man ska skörda kolvarna om man ska ha de till utsäde? De ska väl sitta kvar mycket längre än om man skördar för konsumtion? Går det i Sverige? Ska de sitta så länge att kornen är hårda?
Jag älskar majs och äter den gärna rå...söt, mjäll, nyskördad...eller nykokt med vitlökssmör MUMS.
Skulle gärna vilja ta fram eget utsäde - majsutsäde är ju skitdyrt i affärerna.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frö från majs
« Svar #4 skrivet: 19 nov-14 kl 12:23 »
Hur vet man när man ska skörda kolvarna om man ska ha de till utsäde? De ska väl sitta kvar mycket längre än om man skördar för konsumtion? Går det i Sverige? Ska de sitta så länge att kornen är hårda?
Jag älskar majs och äter den gärna rå...söt, mjäll, nyskördad...eller nykokt med vitlökssmör MUMS.
Skulle gärna vilja ta fram eget utsäde - majsutsäde är ju skitdyrt i affärerna.
Det är svårt att få moget majsfrö i Sverige, men det går om man har lämplig sort, startar lagom tidigt, majsen växer bra och växtsäsongen är tillräckligt lång. De bör sitta kvar ute så länge som möjligt men tas in för eftermognad före frost. Är de ganska hårda och nästan mogna så tål de nog lite frost också.

Runåbergs Fröer brukar ha frökonstanta sorter (ej F1). De är lämpliga. Och du bor ju i Skåne, så det bör fungera.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Frö från majs
« Svar #5 skrivet: 19 nov-14 kl 14:59 »
Jag har inte haft några som hellst problem med att hinna få majsen klar dvs helt mogen.
Nu odlar ju jag painted montain som egentligen är ett mjölmajs.
Den går bra att äta färsk som sockermajs om man tar den i tid.. jätte god.
Annars kan man mala den till mjöl, fungerar bra som djurfoder på vintern då groddar jag majsen.
Jag fick en bra skörd i år och kommer att sälja endel frön till dom som vill ha, giftfritt odlat är det så klart.

Kolvarna är smala och ganska långa ger inte lika mycket som endel hybrider men lättodlade om dom bara får näring.

Jag bor i zon 4 så här är det nog nödvändigt att förså i krukor men i Skåne (eller zon 1-2) kan man utan vidare direkt så i marken.

Svarar på din tidigare fråga: Nä kornen börjar upplevas som träiga å sega så är dom lämpliga som utsäde. Jag krånglar inte med sånt jag tar det som ska ätas direkt och resten lämnar jag till senare och då är dom klara att torkas.
Dom ska in innan det blir för kallt och fuktigt för majsen kan sen börja mögla i kolvarna, Man ser på silkes håren när dom är klara .. tycker jag.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frö från majs
« Svar #6 skrivet: 19 nov-14 kl 18:54 »
Så nu har jag majsfrö till nästa säsong.  :D Bara att hoppas att det inte var F1-hybrider men, om jag minns rätt så var det egentaget frö som personen skickat med i frökedjan. Jag hade precis plockat in kolvarna då jag skrev, så det var i början på november. Vi har inte haft frost här ännu. Sen plockade jag bort alla blad och trådar och lät kolvarna torka till några dagar. Då blev kornen hårda och gick lätt att dra bort från kolvarna. Efter det fick de eftertorka på en bricka ett par dagar till och nu ligger de i en burk utan lock. Det blev knappt två deciliter så jag är nöjd och hoppas bara nu att de tar sig allihop nästa år.  :) Då blir det en storplantering med tre systrar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Frö från majs
« Svar #7 skrivet: 22 nov-14 kl 17:52 »
Jag har också plockat majsfrön i år. Jag läste någonstans att de skulle plockas 4 veckor efter ätmognad och med tanke på att de var träiga då så skulle jag tro att det blev ganska lagom. Jag hängde dem hela inomhus i några veckor, sen gjorde de inget motstånd när jag plockade av fröna...

Jag läste också att majs är väldigt känsligt för inavel. Någon sida rekommenderade att man skulle ha minst 200 plantor och plocka frön från de 100 bästa. Man kan säga att det är en bra bit ifrån min odling. Hur många generationer kan man plocka 10 kolvar innan det börjar bli sämre?

Å andra sidan planerar jag inte att odla vidare på årets sort "Double Standard" efter nästa år. Hur smart är det att utveckla en sort med blandat vita och gula frön där de gula är söta och de vita är smaklösa men mjälla (eller var det tvärt om)? Oavsett så kan man ha otur och få en kolv med bara fel färg, det är en nitlott  >:(

För övrigt hade jag den första riktiga frostnatten idag men jag plockade in majsen innan det nästan blev frost...i september tror jag.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frö från majs
« Svar #8 skrivet: 22 nov-14 kl 20:41 »
Intressant rapport. 4 veckor efter ätmognad lär gälla sockermajs (som t.ex. Double Standard) antar jag.

Jag vet inte hur många generationer du kan plocka 10 kolvar. Det finns också risk för dålig pollinering om du bara har ett tiotal plantor.

Gällde rekommendationen om 200 resp 100 plantor för att undvika inavel eller undvika att förlora arvsanlag? Baserades detta enbart på teori eller fanns praktisk erfarenhet/utprövning/försök som man hänvisade till? T.ex. försök där man verkligen kunnat iaktta inavelsdepression?

Jag har också plockat majsfrön i år. Jag läste någonstans att de skulle plockas 4 veckor efter ätmognad och med tanke på att de var träiga då så skulle jag tro att det blev ganska lagom. Jag hängde dem hela inomhus i några veckor, sen gjorde de inget motstånd när jag plockade av fröna...

Jag läste också att majs är väldigt känsligt för inavel. Någon sida rekommenderade att man skulle ha minst 200 plantor och plocka frön från de 100 bästa. Man kan säga att det är en bra bit ifrån min odling. Hur många generationer kan man plocka 10 kolvar innan det börjar bli sämre?

Å andra sidan planerar jag inte att odla vidare på årets sort "Double Standard" efter nästa år. Hur smart är det att utveckla en sort med blandat vita och gula frön där de gula är söta och de vita är smaklösa men mjälla (eller var det tvärt om)? Oavsett så kan man ha otur och få en kolv med bara fel färg, det är en nitlott  >:(

För övrigt hade jag den första riktiga frostnatten idag men jag plockade in majsen innan det nästan blev frost...i september tror jag.

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Frö från majs
« Svar #9 skrivet: 21 dec-14 kl 16:34 »
Hoppsan, missade att det hade kommit ett svar här.

Pollineringen verkade fungera tillräckligt bra med c:a 15 plantor. För annars blir det väl inga frön? Eller blir det "tomma" frön vid dålig pollinering?

Är inte inavel just att det blir ont om variationer i arvsanlagen? Jag vet inte riktigt var jag hittade den rekommendationen förra gången. Här står den i alla fall, verkar ju inte vara en helt oseriös sida: http://www.seedsave.org/issi/904/experienced.html

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frö från majs
« Svar #10 skrivet: 21 dec-14 kl 17:17 »
Hoppsan, missade att det hade kommit ett svar här.

Pollineringen verkade fungera tillräckligt bra med c:a 15 plantor. För annars blir det väl inga frön? Eller blir det "tomma" frön vid dålig pollinering?

Är inte inavel just att det blir ont om variationer i arvsanlagen? Jag vet inte riktigt var jag hittade den rekommendationen förra gången. Här står den i alla fall, verkar ju inte vara en helt oseriös sida: http://www.seedsave.org/issi/904/experienced.html


Jag har inte så mycket erfarenhet av majsodling och har aldrig lyckats något vidare. Så jag uttalar mig delvis rent allmänt och teoretiskt, delvis utifrån begränsad erfarenhet. Men jag har lyckats få grobart frö av Painted Mountain nån gång ...

Jag tror inte det blir frön utan pollinering. Kan inte komma på hur. Majs har t.ex. inte apomixis vad jag vet. Så det lär ha varit pollination, helt eller till största delen mellan olika plantor, om du fick frö.

Med inavelsdepression brukar man mena något som gör plantorna svaga. Står också så på sidan du länkade till: "subsequent plants may be short, mature late and produce few ears"

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Frö från majs
« Svar #11 skrivet: 22 dec-14 kl 01:10 »
Vet inte om man kan köra in i inavel med majs men som teori kan jag väl gå med på att man kan råka samlat dåligt avels material (frön) som får dåliga egenskaper.

Samlar bara eget utsäde nöjd med painted montain som gav skaplig skörd trotts dålig skötsel.
Det är ju lätt att förnya genpolen genom att köpa in frön från annan odlare och sätta dom nya plantorna där det blåser mest så att dom kan pollinera det egna utsädet.

Jag tror vädret är avgörande för hur väl pollinerat det blir.

4 år nu med eget utsäde och det har varit extremt bra grobarhet på mina frön.



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frö från majs
« Svar #12 skrivet: 22 dec-14 kl 01:21 »
Majs är känslig för inavel. Det handlar inte om dåliga anlag. Det handlar om för liten genetisk variation kombinerat med känslighet för detta. Var gränsen går i det enskilda fallet vet man inte säkert förrän man har överskridit den. Troligen är kravet på 200 plantor överdrivet. Men har man för majsplantor för många år i rad, så får man förr eller senare en nedgång. Dock kan det hända att man inte når denna gräns så lätt, för man kanske råkar ut för dålig pollination om man har så få plantor.
« Senast ändrad: 22 dec-14 kl 01:37 av Anders S »

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Frö från majs
« Svar #13 skrivet: 22 dec-14 kl 02:43 »
 :) Bra att veta, ska ha det i åtanke, tror jag har hört det innan men förträngt  :-[
Får se om det blir större odling nästa år skulle nog vara bra med tanke på eventuell inavel.
Provade ett år att spara utsäde från F1 or och det var helt värdelöst tror jag fick 2 plantor som inte blev pollinerade.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Frö från majs
« Svar #14 skrivet: 01 jan-15 kl 18:16 »
Hejsvejs.
Vi odlar Painted Mountain sen några år här.
Varje år sparas utsäde från bra exemplar och skriver årtal på burken.
När det sen är dags att så igen så blandar vi frön från olika burkar och får
då en större genetisk variation. Ett bra sätt om man inte kan odla så många plantor.
2014 blev det ca 300st, hoppas på fler i år men det är ett jäkla slit att förgro å plantera ut så många.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frö från majs
« Svar #15 skrivet: 01 jan-15 kl 18:36 »
Det kan kanske bli lite åt hybrid vigor-hållet om du blandar olika årgångar. Däremot vet jag inte om det blir mer genetisk variation.

Kan du inte direktså i Skåne? Förkultivering av majs är en tråkig nödlösning, som inte passar majen.
 

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Frö från majs
« Svar #16 skrivet: 01 jan-15 kl 18:59 »
Tveksam till direktsådd, om dom ska hinna mogna fram.
I våras tog frosten ändå mina första plantor.
Men visst kan man prova å spara på ryggen :-\

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Frö från majs
« Svar #17 skrivet: 18 mar-15 kl 18:49 »
Kan du inte direktså i Skåne? Förkultivering av majs är en tråkig nödlösning, som inte passar majen.
På vilket sätt gillar de inte att försås inne?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frö från majs
« Svar #18 skrivet: 18 mar-15 kl 18:55 »
De får så snabbt långa rötter som sticker iväg i sidled och inte ryms i krukan.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Frö från majs
« Svar #19 skrivet: 19 mar-15 kl 09:06 »
Och det hjälps inte att skola om innan utplantering?
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser