Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på färgvariationer  (läst 71273 gånger)

arnesson

  • Inlägg: 79
Bilder på färgvariationer
« skrivet: 21 sep-08 kl 18:34 »
Finns det någon som har foton på myskankor med alla färgvariationer. Jag skulle vara glad att få se tex skillnad på blå och grå. Även brun och viltfärgade. Skulle inte medlemmarna kunna skapa ett bildbibliotek tillsammans?
Anna
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
Bilder på färgvariationer
« Svar #1 skrivet: 21 sep-08 kl 19:11 »
Bra idé! Har sett en sida i USA som har bra exempel på färgvariationer och återkommer med en länk till denna när jag sitter vid rätt dator.

Bortsett från detta skulle det vara högintressant med en gemensam bildkatalog över Myskankor som finns i vårt land. Har det lite jäktigt just i veckan men kan ställa upp och lägga upp ett gemensamt bildbibliotek om vi hjälps åt att maila in bilder från och med nästa vecka. Ställer ni upp på detta? Vore bra om vi kunde ha ett resonemang om vad olika färgvariationer skall kallas på svenska och vilka typer som faktiskt finns i Sverige och möjligen norden. Sen har jag funderat mycket på om det finns intresse för en sida som enbart handlar om myskankor då det är synnerligen magert med tryckt litteratur på svenska och det som finns skrivet känns väldigt gammalt och delövis inaktuellt. Någon som nappar på denna idé?

Kan tillägga att mina ällingar i helgen har fått nya inslag av "falurött" ;D ........v i målar om som ni säkert förstår ;)

/Klas
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
Bilder på färgvariationer
« Svar #2 skrivet: 22 sep-08 kl 09:51 »
en sida på svenska om myskankor vore väl inte så dumt?
ett bildbibliotek kunde ju bli farligt, då ser man ju hur många nya man behöver *s* Jag skulle gärna vilja se bilder på hur färgen ser ut hos ällingarna med.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Bilder på färgvariationer
« Svar #3 skrivet: 22 sep-08 kl 22:14 »
Strålande, Äntligen, Ja Tack!!!
Jag har frågat vilka ällingfärger som ger vilken vuxenfärg, men ej fått svar.
Nu har mina blivit stora, så jag har fått svar, men det vore ju kul att få se bilder på alla färger. Återkommer med nya bilder på mina.

Annika

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
Bilder på färgvariationer
« Svar #4 skrivet: 23 sep-08 kl 01:24 »
Här kommer en sida med lite variationer och lite andra länktips..

http://www.muscovyduckcentral.com/varieties.html
http://groups.msn.com/TheWaterfowlPlace/muscovycolorbreedings.msnw
http://groups.msn.com/TheWaterfowlPlace/muscovybasicgenetics.msnw
http://www.feathersite.com/Poultry/Ducks/Musc/BRKScobies.html

Det jag personligen reflekterat över är hur oense man är om vissa färgbenämningar(på engelska) och detta är då något vi borde ha en öppen dialog om så att vi kan "översätta" till svenska färger. Alltså, lägger vi ut bilder som alla får tycka till om kanske vi kan hjälpas åt att benämna variationerna så korrekt som möjligt . Tycker också det vore intressant att göra ett försök att definiera "kommande färger" på ällingar (av olika åldrar) då det kan vara väldigt lurigt stt se vad det blir i slutändan. Vissa verkar ju skifta ganska rejält i teckning när de får sin slutliga kulör eller för all del har "ruggat".

Grubblar vidare och återkommer med förslag till en katalogisering och diskussion kring bilder och färgtyper till helgen då detta förhoppningsvis hinns med lite bättre.

Mer om färger är då att:

Det finns 3 huvudfärger på myskankor: Vitt, Svart och Brunt!
Alla variationer som vi idag ser utgår från dessa 3 basfärger men sen finns det givetvis blandade gener som ställer till det med analysen. Hur de lyckats få fram dessa häringa "self" färgade förstår jag inte riktigt men det kanske någon av er vet som varit med lite längre med avel av fjäderfän?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

arnesson

  • Inlägg: 79
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #5 skrivet: 27 sep-08 kl 14:09 »
Försöker skicka med ett foto på en av mina hannar. Jag kallar färgen silver/vit. Är detta en rätt färgbenäming?
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #6 skrivet: 06 okt-08 kl 01:23 »
 :-[

Har haft mycket med annat och inte hunnit med riktigt..

Men jag har seriöst funderat vidare på hur vi skall kunna fixa en bra referenskatalog över myskankors färger.

Lite kort...

Vi utgår från de tre basfärgerna: Vit, Svart och Brunt.

Sen spinner vi vidare på dessa och dess kombinationer, t.ex. vilt (från brunt) och skatfärgat (från svart).

En annan kategori kunde vara "variationer", alltså blandningar som inte är av klar typ.

Mönster kunde också vara av intresse att belysa liksom utveklade variationer av älling till vuxen.

Av vikt är att vi får bra foton som kan fungera som referenser för "typen"

Högupplöst bild föreställande endast en anka. En textrad längst ner i bilden som anger ålder (vid fotot), kön samt med en referens till den adress bilden härstammar ifrån. Är myskankan genbank kan detta markera med en liten svensk flagga.  Då en eventuell fotodatabas byggs upp föreslår jag att vi även anger engelska på typerna då detta skulle öka intresset för utomsocknes (en vits) att ta del av vad som finns i vårt land.

Referenser i bilder (t.ex. adress till "uppfödaren") motiverar att vi gemensamt lägger kraft på att bygga upp detta då det ger viss PR för framtida kontakter.

Sen om vi lyckas med vårt uppsåt vore det kul att göra en fotobok som kunde köpas av alla oss som är intresserade av myskankor.

Reflektioner över tankarna?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

kiso

  • Inlägg: 28
  • Ankbild
    • Blekinge
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #7 skrivet: 06 okt-08 kl 11:12 »
Hur lägger jag in bilder här då???
bor på landet i Blekinge. Har tjurar tillsammans med sambon, sen "mina" "smådjur" som: 4 vuxna katter o 3 kattungar, 1 kanin (vädurar), 4 vuxna myskankor och 21 ällingar, 10 vuxna hönor, 1 vuxen tuppar och 14 kycklingar, 1 beagle.

arnesson

  • Inlägg: 79
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #8 skrivet: 06 okt-08 kl 15:00 »
Gör som du brukar när du skriver in nytt, sedan brukar jag klicka på "fler alernativ..." Se ner åt vänster).
Till höger om fältet "bifoga:" är en knapp "bläddra".
Klicka på denna för att leta upp dit foto. Det kan vara så att du måste miska storleken på fotot. När du är klar: klicka på posta.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Paulina

  • Inlägg: 152
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #9 skrivet: 06 okt-08 kl 21:51 »
I SRF rasstandard finns det beskrivet färger och vad de kallas tex. brokig, vit med svart hätta etc.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #10 skrivet: 10 okt-08 kl 00:04 »
I SRF rasstandard finns det beskrivet färger och vad de kallas tex. brokig, vit med svart hätta etc.

Hur får man tag i den?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

 

Paulina

  • Inlägg: 152
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #11 skrivet: 10 okt-08 kl 23:14 »
Köper den från SRF´s hemsida.

kiso

  • Inlägg: 28
  • Ankbild
    • Blekinge
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #12 skrivet: 14 okt-08 kl 09:20 »
Här är en bild på min Andi, vad kallas denna färgen för??
bor på landet i Blekinge. Har tjurar tillsammans med sambon, sen "mina" "smådjur" som: 4 vuxna katter o 3 kattungar, 1 kanin (vädurar), 4 vuxna myskankor och 21 ällingar, 10 vuxna hönor, 1 vuxen tuppar och 14 kycklingar, 1 beagle.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #13 skrivet: 19 okt-08 kl 00:27 »
Jättefin! Hur gammal?

Orsaken till frågan är det faktum att jag har flera ankor som skiftat färg rätt mycket på sistone :P

Annars så påminner utseendet mycket om en blå hona som jag har med samm vita teckning på huvudet. Fast din ser på bilden mer ut att vara åt något ljust brunt håll. Olika kameror ger olika resultat med jag skulle säga att basfärgen är blå med vita/ljusbruna inslag.

p.s. Har inte glömt detta projektet med en bilddatabas men har helt enkelt hunnit med ännu på grund av annat pyssel, sorry. :-[
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #14 skrivet: 19 okt-08 kl 00:31 »
Tittade på bilden en gång till och nja...inte blå. Ljust brunblå och väldigt fin :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

kiso

  • Inlägg: 28
  • Ankbild
    • Blekinge
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #15 skrivet: 28 okt-08 kl 09:25 »
Ja, ljusbrun-grå-blå. Och väldigt fin. Han är född i somras. Och han börjar bli riktig röd vid näbben. Så underbar är han. Vi har inte vingklippt honom ännu, men han försöker lyfta o prova sina vingar. Det ser så roligt ut. Ibland vinglar dom kull.
Jag hade 6 st ällingar, bara 2 kvar. Hoppas väl att få lite fler till våren.
bor på landet i Blekinge. Har tjurar tillsammans med sambon, sen "mina" "smådjur" som: 4 vuxna katter o 3 kattungar, 1 kanin (vädurar), 4 vuxna myskankor och 21 ällingar, 10 vuxna hönor, 1 vuxen tuppar och 14 kycklingar, 1 beagle.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #16 skrivet: 08 dec-08 kl 00:25 »
Här är en färgvariant som känns lite ovanlig, eller är det fler som har denna kombinationen?


En helt annan fråga när det gäller färger: Hurpass vanligt är det att myskankorna har svart näsa istället för röd?
« Senast ändrad: 08 dec-08 kl 00:27 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

arnesson

  • Inlägg: 79
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #17 skrivet: 09 dec-08 kl 06:54 »
Jag har två svart/vita ankor med svarta näbbar och fötter.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #18 skrivet: 09 dec-08 kl 10:08 »
arnesson: Typ som denna?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #19 skrivet: 09 dec-08 kl 10:11 »
Fler exempel

En blå hona

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser