Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sågspån  (läst 5653 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Sågspån
« skrivet: 23 feb-15 kl 12:54 »
Jag undrar vad ska jag göra med allt sågspån (både fint damm och kutterspån och flisor). Det blir stora mängder av detta, jag har dumpat det på market i skogen bakom huset men jag tror inte det är en bra lösning. Funderar ifall jag skulle börja elda det i kakelugnen? Frågan är om jag kan elda mer än jag använder.

Och det är ganska problematiskt att få in det då det flyger överallt, funderade ifall man kunde fylla papperspåsar med sågspån och lägga i kaminen, så blir det inte sågspån i luften. Men var hitta en bra källa med billiga papperspåsar, vi är ju så plastfrälsta, jag har haft det problemet förr då jag kollat i affärer.

Eller ska jag börja elda ute? Jag tror det är OK där jag bor, har sett folk som eldar nusomdå, kunde kanske samla det i 200 liters fat (kanske några månader att fylla ett sådant) och sen ha en eldning bakom huset vid vedpenan eller något.

Jag har funderat att bjuda ut det men det är en salig blandning med material, det är blandat trä och plywood och ibland kanske något annat skräp, vem vet vad man sopar och dammsuger upp från golvet. Så jag vet inte om det är något man med gott samvete kan bjuda ut.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sågspån
« Svar #1 skrivet: 23 feb-15 kl 14:51 »
varför inte pressa ner det i mjölkkartonger? Skär av toppen o fyll bygg en hävstångs press o tryck ihop. Har själv problem med att bli av med spån men då jag eldar i en arimax panna (topp matad) lägger jag ner med skyffel. Tar ett tag att lära sej så att inte pannan wooffar. Blir lätt av med en säck om dagen.
 Men det här med mjölkkartonger o vedklyven har jag funderat på blir bara ett förfärligt fyllande kanske med nån typ av skruv eller har nån nåt bättre förslag?
 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sågspån
« Svar #2 skrivet: 23 feb-15 kl 15:03 »
spånet som blir av motorsågen när jag kapar veden soltorkar jag först på en cementplatta o sedan in i papperskassar. Ställer in hela kassen i pannan. Den får ofta stå på pannan ett tag för att torka till. Det fungerar fint. Allt annat bös o stickor lägger jag också i papperspåsar o använder som tände. Där kan påsarna återanvändas. men med spånet är påsarna borta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Sågspån
« Svar #3 skrivet: 24 feb-15 kl 04:20 »
Kutterspån blandat med litet sågspån brukar gå bra att sälja åt hästägare för 5-10 euro per kubikmeter. Problemet är att du som hobbysnickare producerar för små mängder rent spån för att göra det säljbart.

Jag som har det som bisyssla brukar spara ihop en kubikmeter spån eller mer i gången och sälja. Visserligen är förtjänsten dålig men jag blir av med det. Sämre material som bark och stickor och tveittar brukar jag dumpa i en övergiven grusgrop. Med tillstånd av markägaren.

I ditt fall finns det väl två realistiska möjligheter. Att bränna det i kakelugnen eller dumpa det någonstans i trakten. Ett oljefat fullt med spån vill i allmänhet inte brinna. Det bara tjyttar och ryker till skada för dina lungor och till förtret för grannarna.
Slänten bakom garaget ditt är ju inte så vacker så där går det kanske att dumpa en del om inte grannarna klagar. Annars är det väl att höra dig för var byssborna dumpar skräpjord och ris och stubbar. I alla byar finns det en illegal avstjälpningsplats för sånt där naturvänligt avfall som inte innehåller gifter och blir till fullgod jord. Totalt kriminellt och möjligen straffbart enligt finländsk lag men väldigt praktiskt och väldigt miljövänligt jämfört med att frakta det med bil eller traktor hela den långa vägen till den officiella mottagningen vid Stormossen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sågspån
« Svar #4 skrivet: 24 feb-15 kl 06:14 »
Nej det ser inte så fint ut där men det ska bli en sluttande gräsmatta av den biten sen så  inte grannarna behöver se på något så fult hela tiden.

Jag tror det blir att omorganisera min gårds layout ännu, t.ex. mitt lilla vedlider skulle jag vilja flytta in mot skogen så det står där närmare vedpenan (är detta ett svenskt ord eller bara österbottnisk dialekt, vedstapel syftar jag på). Så jag får allt vedrelaterat på ett ställe. Om det nu ens går utan att riva och bygga på nytt...

Jag tror det där förslaget om mjölkburkarna kunde funka, vi har alltid en massa mjölkburkar och kan man få värme ur det är det ju bara bra, behöver väl inte klämma ihop det som briketter men bara använda den tomma kartongen som skopa och ställa in i kaminen med veden.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Sågspån
« Svar #5 skrivet: 26 feb-15 kl 20:03 »
Halaj!

Vedlider är inget finlandismiskt ord, utan snarare fennicismiskt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fennicism
Heter ju puuliiteri på finska, men vedbod på svenska.
Vedpena har jag aldrig hört, men så bor jag inte i österbotten heller.

Till saken: alla verkstäder där man kan förvänta sig oförväntat oljespill blir glada av att få sågspån.
: Oj! Djäklar! Det rinner ut olja på golvet! Fort, fort, hämta byttan med sågspån!
Sågspån är jättebra till  att suga upp  oljespill.

//T

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Sågspån
« Svar #6 skrivet: 26 feb-15 kl 20:25 »
Gör en spån eldningskorg som du kan ha i kakelugnen.Eller bygg en spånkamin.
http://youtu.be/o-S-dMInfQU

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Sågspån
« Svar #7 skrivet: 27 feb-15 kl 10:49 »


Vedlider är inget finlandismiskt ord, utan snarare fennicismiskt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fennicism
Heter ju puuliiteri på finska, men vedbod på svenska.
Vedpena har jag aldrig hört, men så bor jag inte i österbotten heller.


Då man läser litet äldre texter så ser man att minst halva Sverige har talat om lider och vedlider och vedpenor. Av någon konstig orsak byter ni namn på saker oftare i Sverige.
Säger man velisoped så står rikssvenskarna och glor...... har jag märkt.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Sågspån
« Svar #8 skrivet: 27 feb-15 kl 19:25 »
Halaj!

Helt offtopic. Tar bort.

//T
« Senast ändrad: 28 feb-15 kl 10:37 av Tapio »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sågspån
« Svar #9 skrivet: 16 jan-16 kl 12:43 »
För att återkomma till detta ämne så hade jag börjat lägga påsarna för sopbilen men dom tog så jävla mycket för det att det inte gick att försvara. Jag har slängt åt farsan en massa säckar nusomdå som brukar elda upp skräp därhemma, men tycker inte jag kan göra det i längden. Funderar allvarligt på detta med att pressa briketter i mjölkpaket nu. Det är inte värt att sälja för det är all sorts skräp blandat ihop, inte bara kutterspån utan sågdamm och bitar med trästumpar och sånt som legat på golvet och blivit nertrampat, pappersdukar osv.

e: Jag tänker om man blandar med lite typ rapsolja kan man komma undan med mindre tryck. Nån form som mjökburken passar in i och sen en hävstång som trycker ner spånet.

e2: Alternativt skaffar jag en såndär 150-200 liters tunna och kapar den på mitten och börjar elda i den. Frågan är hur bra det brinner. Kanske lite diesel i har jag läst lär funka.
« Senast ändrad: 16 jan-16 kl 13:01 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sågspån
« Svar #10 skrivet: 16 jan-16 kl 13:27 »
Gör en spån eldningskorg som du kan ha i kakelugnen.Eller bygg en spånkamin.
http://youtu.be/o-S-dMInfQU


Oj detta såg ju bra ut, hade jag missat!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Sågspån
« Svar #11 skrivet: 16 jan-16 kl 20:03 »
Hej!
( Bifogar något som jag under rubriken "Elda med kvistar" kommenterade 16/2 2006.)

För den som icke är medveten om vad "stickebacke" är, meddelas följande ur SAOB : " STICK-BACKE. ( stick- 1796 osv. sticke- 1775–1936) (i sht i vissa trakter)
 om markområde som utgör vedbacke o. är täckt av stickor uppkomna vid vedhuggningen. "


"God afton!   Jag avlöjar ytterligare fakta om mig och det som vissa  kallar snålhet, andra ekonomi !  I den vedbod som min avlidne fader efterlämnade fanns stickebacke till ett djup av åtminstone 4 decimeter. Jag eldade upp den på så sätt att jag vid varje eldning  lade stickebacke i kakelugnens eldstad och eldade ovanpå. Mängden kanske kan varieras; själv anser jag  5 liter vara lagom; lade jag i mera hämmade det draget genom de små luckorna.  Genom att lägga bränslet i botten blev det inte den rökutveckling som uppstår om man lägger det ovanpå redan brinnande ved, icke heller riskerar man att få puffar,ja rent av explosioner! Den glöd som bildas tuggar sig långsamt ner i stickebacken, vilken förgasas och brinner tillsamman den ovanpå liggande veden. Stickebacken håller jag numera undan varje år, och resterna på vedbacken "förädlas" på samma vis. I praktiken blir det ju inte så mycket år från år, men i mitt fall tog det en hel vinter att komma ifatt!  Jag gissar att det rörde sig om avfall efter 40 års vedförvaring och/eller vehuggning!   Efter avslutad arkeologigärning har jag nu plats för ytterligare några kubikmeter ved, men att jag utnyttjar platsen påstår jag inte!
 Hälsningar!   G.S
« Senast ändrad: 16 jan-16 kl 20:33 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sågspån
« Svar #12 skrivet: 29 jan-16 kl 16:16 »
Jag eldade en burk med spån idag, använde en gammal saltgurksburk jag borrade hål i och gjorde ungefär som i videon. Brann bra och utan rök.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser