Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En stark symaskin  (läst 16076 gånger)

neja

  • Inlägg: 9
    • Norge
En stark symaskin
« skrivet: 16 jun-12 kl 18:50 »
Hej.

Har läst en del gamla trådar om symaskiner här men inte riktigt fått ett svar jag söker.
Min älskade gröna husqvarna automatic har gett upp kampen, troligen för gott. Den har gjort ett
strålande jobb de sista 15 åren sen jag fick den av en vännina till mor min, som tyckte den var för gammal.
Jag behöver en stark symaskin som klarar att sy genom tjocka tyger/många lager. (syr bla. korsetter)
Egentligen var "grönan" lite svag för ändamålet men gjorde ändå ett ok jobb.
Vill ha gärna ha tips på vad jag kan se efter nu?
Jag har också en riktigt gammal singer i svart gjutjärn som jag har lånat ut till syster. Den syr bara raksömn, men
alternativet är att kjöpa en overlock och be att få singern tillbaka.
Vad kan vara den bästa lösningen, någon som har en ide om vad jag kan se efter?

Myrram

  • Inlägg: 10
SV: En stark symaskin
« Svar #1 skrivet: 16 jun-12 kl 20:35 »
Hej!
 Kan bidra med lite av mina erfarenheter vad gäller symaskiner. Frågan är ju om du letar efter en ny eller begagnad maskin, och hur mycket du vill kosta på. Jag har en Bernina som nog är lika gammal som jag (låt oss säga 30+) och den är fortfarande bra. Det är en lite större tyngre modell som står stadigt och tar sig igenom det mesta. Senare modeller av samma märke är ofta mer "plastiga" och inte lika slitstarka. Generellt gäller naturligtvis att hitta en välservad maskin som fått både olja och kärlek genom åren. Köpte en grön Husqvarna på loppis för några hundringar och den funkar jättebra.
 Om du vill kosta på en ny maskin så kan jag rekomendera Janome 4030 (har en hemma och en på jobbet) eller Easy Jeans. Den första är elektronisk och den andra mekanisk men de har samma motorstyrka. Starka smidiga maskiner som är väldigt användbara! Kostar 5-6000 nya, men kommer ut då och då på Blocket för lite mindre.
 Se till att provsy ordentligt innan du bestämmer dig, och bli inte bländad av piffiga finesser. Man kan komma långt med en bra raksömsmaskin och en overlock, men personligen skulle jag sakna sicksack, trikåsömmar och knapphål.

Hoppas detta varit till nån hjälp, Lycka till!

neja

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: En stark symaskin
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 00:16 »
Hej, tusen takk för svar.
väl, jag föredrar gamla mekaniska maskiner då jag tror mer på det jag kan se med egna ögon hur det fungerar än
något som ar programerat in. Känns mer pålitligt för mig.
Är helt ny med märket Janome, mest brukt husqvarna eller singer. Min mor har en husqvarna 2000 så känner till den än del också.
Men den easy jeans låter ju på namnet som något starkt, är det så eller är 4030 starkare?
Jag är boende i Norge så jag har lite andra källor jag må gå genom men föredrar nok begagnat på grund av pris klassen.
Driver som egen små företagande och har inte väldigt gott med pengar.

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: En stark symaskin
« Svar #3 skrivet: 21 jun-12 kl 11:15 »
Köpte Easy Jeans modellen bla efter att ha läst här på forumet och jag anser att den håller vad den lovar!
Alla nödvändiga funktioner finns och den bromsar inte det minsta när man syr ett nytt överdrag till skoterdynan (tre lager konstläder/galon typ, tjocka grejer).
Jag har fått lära mig att justera trådspänningen bara för att få snygga sömmar beroende på material. Men den är suverän, stark och nog enkel för att sambon (som är/var totalnovis) skall vilja låna den och sy själv.
Används ofta av folk som syr bilklädslar eller lagar båtkapell eller tält eller....
Urstark och helt mekanisk maskin känns tryggt tycker jag! Då var det lätt att motivera sig att köpa den ny trots priset, förhoppningsvis hänger den med mig länge nu.
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Myrram

  • Inlägg: 10
SV: En stark symaskin
« Svar #4 skrivet: 25 jun-12 kl 12:28 »
Som jag förstått det så har Easy Jeans och 4030 samma motor och är alltså lika starka. Var helt inställd på mekanisk maskin från början, känns lite mer pålitligt på nåt sätt, samt att alla mina gamla trotjänare varit/är mekaniska. Dock vill jag kunna välja om nålen stannar uppe eller nere och det går inte på Easy Jeans. Efter lite övertalning från symaskinsförsäljaren lånade jag hem 4030 ett tag och är mycket nöjd. Jobbar med teaterkostym och rekvisita och syr i alla möjliga materia inklusive galon och gamla skor. Om du vill köpa begagnad maskin av annat märke kan det ju vara ide att kolla med nån reparatör om det finns reservdelar till den typen av maskin. Min mor har en overlock som hon är mycket förtjust i, men den finns inte delar till längre. Som tur är hittade vi en likadan på loppis som reservdelslager.

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: En stark symaskin
« Svar #5 skrivet: 04 aug-12 kl 07:59 »
Tycker det är onödigt att starta en ny tråd så jag ställer min fråga här, hopps det är ok.

Funderar på att skaffa en symaskin som endast kommer att användas till att fålla upp jeans samt laga dem, i alla fall för tillfället vilket inte sker så ofta utan på sin höjd någon gång om året så min fråga är vad man ska köpa, en ny maskin för x antal tusen kr är inte aktuellt för mina behov med tanke på hur lite den kommer användas.

Då det är jeans som ska fållas så krävs det om jag förstår det rätt en lite starkare maskin som klarar av att sy genom tjockare tyg, vad tror ni om en husqvarna 2000 duger den för mina behov, de brukar säljas för ca 500-800 kr på tradera vilket jag tycker är helt ok.

Eller rekommenderar ni något annat märke eller modell som fyller mina behov bättre, alternativt ska jag rent av köpa en ny maskin för 1000-1500 kr, mer är jag inte beredd att lägga ut med tanke på mina behov.

Ska kolla på olika secondhand butiker här i stan om jag hittar något men innan det blir av känns det som en god ide att få lite mer kött på benen, sist man sydde något var för typ 20 år sedan så man är alltså inte alls insatt i detta  ;D

Myrram

  • Inlägg: 10
SV: En stark symaskin
« Svar #6 skrivet: 31 aug-12 kl 23:09 »
Jag skulle hellre satsa på en gammal Husqvarna än en ny maskin i 1000kr-klassen, under förutsättning att det är en välskött gammal maskin. Du kanske känner någon med mer symaskinsvana som kan hjälpa dig att provsy en begagnad maskin? En del symaskinshandlare säljer ju också inbytesmaskiner till bra pris. Då är de genomgångna och servade, ibland till får man till och med garanti.
 När det gäller att sy i jeans eller andra tjocka tyger är det viktigt att använda en kraftig nål och att ta det lugnt. Inte gasen i botten alltså, och "handveva" över tjockare sömmar.
 Tänk också på att symaskiner mår bäst av att användas, får de stå för länge beckar dom igen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: En stark symaskin
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 10:03 »
När det gäller Husqvarna 2000 så fanns det modellnamnet under många år, och det är stora skillnader mellan de äldsta och de nyaste exemplaren av den modellen. Se upp för de första årsmodellerna av "smörjfria" maskiner, de har egentligen lika stort smörjningsbehov som de äldre modellerna, men tillverkaren tog helt enkelt bort smörjhålen så man måste plocka isär maskinen för att komma åt att smörja. De är ofta glappa och slitna lite överallt eftersom de ständigt har gått mer eller mindre osmorda. Om man har en sådan maskin så har man god nytta av en instruktionsbok för en äldre Husqvarna 2000, där det står var smörjställena finns.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: En stark symaskin
« Svar #8 skrivet: 06 sep-12 kl 00:56 »
Ja det stämmer, Husqvarna 200 är inte en modell utan flera olika. Men jag skulle i vilket fall som helst i första hand välja en gammal mekanisk maskin innan jag tittar på någon ny.

Det finns faktiskt några nya av moderna billigslaget som faktiskt funkar. Otroligt nog kan man hitta dom på ställen som Lidl för 699 spänn och liknande! Jag har provsytt med många nya och inte gillat dom, men i just det här speciella fallet så har det varit OK maskiner. Jag vet att folk på annat håll ber såna som bor i Tyskland att köpa in de här maskinerna och skicka dem till sina hemländer för de är bra och tom frakten renderar sig. Men det gäller bara vissa modeller som sagt och man bör veta vilka!

Sen så är gamla maskiner typ Husqvarna, Bernina, Jaguar, Singer, Privileg mfl oslagbara när det gäller att ha tryck i nålen och sy i tjocka tyger. Syr också en del som bisyssla till teatrar och biografer så man märker snabbt vilka som funkar.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser