Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt o grönt  (läst 3248 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Frukt o grönt
« skrivet: 03 feb-09 kl 16:55 »
Jag ger förutom hö 2ggr / dag + nötfor även 1 morot , 1 äpple , 1 hårdbrödsskiva , 1 / 2 apelsin  1 /2 banan till kvällen 3 ggr / veckan . Hur gör ni andra??
Nybliven gårdsägare

Sussilo

  • Gäst
SV: Frukt o grönt
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 15:45 »
Är det en dräktig get? Bock/kastrat? Festligt att den äter apelsin, måste se roligt ut!

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Frukt o grönt
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 18:53 »
Inte lika kul som när hon äter ananas  ;D
Nybliven gårdsägare

Sussilo

  • Gäst
SV: Frukt o grönt
« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 21:24 »
Men, du milde! Måste bekänna att jag inte vet nå´t  om apelsin eller ananas som getmat, jag brukar äta upp frukten själv! Är det inga killingar på gång och ingen mjölkning, så klarar sig geten på det du ger henne, hon får ju mineralfoder. Gran-. tall- och enris och ris från lövträd är nyttigt och naturligt getfoder. Det finns många olika idéer om utfodring.
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 07:34 av Sussilo »

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Frukt o grönt
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 22:29 »
Det är inte hela frukten  ;D Rester av det vi äter här med  ;D
Nybliven gårdsägare

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Frukt o grönt
« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 22:34 »
Gran är inte sååå populärt  men Tall mums ger nötfor + en näve havre / fodring, ;D
Nybliven gårdsägare

Sussilo

  • Gäst
SV: Frukt o grönt
« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 07:33 »
Ett bra hö är grunden i utfodringen. Jag har använt mineralfoder, samma som ditt.  Morötter, ärtor, äpple, potatis m.fl grönsaker har de fått allteftersom det funnits, likom rester av ris, pasta, gröt, bröd (inte mögligt). Alla grenar, sly och ris som finns i skogen. Hela träd är gott och bra sysselsättning. Skogspromenader för att låta getterna beta är toppen.
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 07:38 av Sussilo »

nemerina

  • Inlägg: 31
SV: Frukt o grönt
« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 08:05 »
Oj
Sån där fin matordning har inte jag Blir det 2 kg grönkålsrens i skolköket ger jag det En annan gång har barnen lekt med knäckebrödet Då kan dom få 10 skivor var Kan jag skada mina sötnosar?Enda gången jag märkte nåt tokigt var när vi haft bananer i maten Skalen(ekologiska)slukades med glädje av getterna Det hade en snabb väg ut igen
Bör dom få samma mat varje dag?

Måste byta ämne
MINA KILLINGAR ÄR DOM SÖTASTE Och dom leker så bra med min schabradorhane Puss på munnen är så fiiiiiiiiint
Håll reda på lagar och regler så att du vet vad du bryter mot

Sussilo

  • Gäst
SV: Frukt o grönt
« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 10:22 »
Getter (de flesta djur?) är känsliga för snabba foderbyten och mår bäst av samma "meny" som ska vara avpassad för dem. De har inget behov av en omväxlande diet, som vi människor. Kan de beta fritt bland sly, ris och grenar, får de i sig den nyttiga omväxling de behöver och det brukar hålla dem friska.
« Senast ändrad: 05 feb-09 kl 10:28 av Sussilo »

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Frukt o grönt
« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 14:56 »
Krossad havre eller hel?
Här föredrar de granris, sedan tallris och sist enris. Enris verkar inte gå ner alls.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Frukt o grönt
« Svar #10 skrivet: 05 feb-09 kl 17:38 »
Gran är inte sååå populärt....

Min flock älskar gran! Just detta som är så roligt med getterna, att dom är så personliga.

Sussilo

  • Gäst
SV: Frukt o grönt
« Svar #11 skrivet: 05 feb-09 kl 19:09 »
Men visst är det lustigt att de föredrar samma ris inom samma flock. Bara på denna tråd har vi nu en flock som föredrar tall, en flock där enris var godast och två flockar som föredrar gran! Blir det en "flockregel" vilket ris man ska käka?

Anna, hel eller krossad havre har ingen betydelse. Getterna krossar själva. Däremot tyckte jag det var lättare att blanda mineralfodret (granulat) i krosshavre.

Nemerina, knäckebröd blir de fullkomligt lycksaliga över! Men se upp med för mycket kål på en gång, eller bananskal om geten fick diarre! Det är mycket viktigt att getens magar arbetar lugnt och fint utan störningar. En get med störd mage blir snabbt en sjuk get. Har du dräktiga getter, tycker jag att du ska ge dem mineralfoder. Ja, killingar ÄR ljuvliga!!!
« Senast ändrad: 06 feb-09 kl 06:02 av Sussilo »

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Frukt o grönt
« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 23:37 »
"Min flock"  är lite nyfiken på hur många getter du har, hur mycket du jobbar på ditt "vanliga" jobb och hur du hinner med dina djur...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Frukt o grönt
« Svar #13 skrivet: 06 feb-09 kl 23:57 »
"Min flock"  är lite nyfiken på hur många getter du har, hur mycket du jobbar på ditt "vanliga" jobb och hur du hinner med dina djur...

7 på vintern och ett tjugotal under sommaren. Jag är pensionär och har aldrig gjort anspråk på att vara någon storbonde heller  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser