Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dricker getter lite vatten?  (läst 2885 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Dricker getter lite vatten?
« skrivet: 26 dec-08 kl 14:49 »
Ja, som frågan lyder, dricker de väldigt lite vatten? Mina getter som jag haft sedan i höstas har jag nästan aldrig sett dricka vatten. Är de anpassade till att leva torrt och tillgodogör sej vatten ur det de äter? Andra djur som fått slut på vatten brukar dricka direkt när man fyller på men getterna verkar aldrig bli törstiga. Är det samma hos er andra?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 14:58 »
Nja, de är ju inte så stora men någon liter per dag dricker de nog. Till skillnad mot korna (sinlagda) som dricker minst 30 liter var (tungt när man ska bära varje dag från brunnen)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #2 skrivet: 26 dec-08 kl 14:59 »
Men mina dricker i princip ingenting. Äter de snö? Får de i sej vätska genom hösilaget?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #3 skrivet: 26 dec-08 kl 15:55 »
Nog dricker mina alltid.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 17:11 »
Våra drack lite varannan dag, då de fick hö och kraftfoder, och inte mjölkades.

Får de vattenhaltigt foder, (ensilage etc) så antar jag drickbehovet är mindre.

Edgar

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 22:28 »
Ja, mina getter dricker vatten varje dag. Inte lika mycket som en häst, men mer än en Bichon Havanais :). Alltså ganska anpassat efter sin egen storlek.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 23:16 »
när jag hade mjölkgetter så gav jag dem jummet vatten att dricka vid mjölkningen och dom drack alltid - om någon drack mindre än normalt var det ett tecken på att allt inte stod rätt till...
Getter som går tillsammans  i lösdrift vaktar vattenkoppen - de högrangade låter ej de andra dricka...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Sussilo

  • Gäst
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #7 skrivet: 27 dec-08 kl 09:26 »
Har de bara tillgång till rent, friskt vatten, dricker de det de behöver, men det är inte alltid man ser dom dricka. Har man möjlighet är det bra med ett par "vattenställen" så de lågrankade säkert får. Ljummet vatten med lite melass i gör susen! Det brukade jag alltid ge till getter som nyss killat.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #8 skrivet: 27 dec-08 kl 23:23 »
Var det blött i gräset hände ofta att jag bar en tyngre hink med mjölk från hagen än vattenhink dit.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #9 skrivet: 02 jan-09 kl 18:15 »
Ok, nu har jag sett dem båda dricka mycket vatten på en och samma gång, så de kan alltså dricka  ;)
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Alore

  • Gäst
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #10 skrivet: 12 jan-09 kl 18:42 »
Jag tyckte inte heller att mina getter drack nånting förrän det blev smällkallt här och deras vatten frös över natten. DÅ gick det bra att blaska i sig stora klunkar vatten när det kom färskt på morgonen! :) Men några liter per dag dricker de då rakt inte, fast då mjölkar de inte heller.

Celine

  • Inlägg: 18
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #11 skrivet: 19 jan-09 kl 20:14 »
Hej!

Mina getter går på lösdrift, så deras vatten de har ute fryser efter några timmar. Jag ger de varmt vatten morgon och kväll och de dricker det jättegärna, dessutom så tar det längre tid innan det  fryser. Har även en hink inne i deras lilla gethus, som inte brukar frysa, så de alltid har tillgång till vatten. Men jämför man med hästar så dricker de inte speciellt mycket.
Har tre underbara hästar, två söta katter, tre getter och en bock.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Dricker getter lite vatten?
« Svar #12 skrivet: 24 jan-09 kl 18:11 »

Min erfarenhet är att getter dricker mindre än får. Dock har jag märkt att getter är mer kinkiga med vattnet än fåren! Vad menar jag?.... jo, när jag bär in rent vatten till getterna så dricker de vad de kan... lite skräp så vill de inte!! Så är det inte med fåren... släpper de hö/ensilage i vattenhon så dricker de i alla fall!

Det här "problemet" är större när de är installade än när de är ute på bete! Vet någon varför?
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 10 användare (3 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser