Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syren till getter?  (läst 5226 gånger)

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
Syren till getter?
« skrivet: 16 sep-07 kl 09:53 »
Hur är det att ge getterna syrenris är det farligt för dom?
Getterna äter gladeligen syrenbladen när dom kommer åt,är det så att dom själva håller koll på vad som inte är bra för dom att äta ???
Har nu tänkt att klippa ner min syrenhäck en bra bit kan jag ge riset till getterna ???
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Syren till getter?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-07 kl 10:04 »
Själv har jag matat mina dvärggetter med nedklippt syrén i ett par veckor nu, så jag håller andan och hoppas att ingen säger att det är farligt för dem! De äter i alla fall med god aptit och visar inga tecken på att må dåligt. Än.  :-\

Ambjörn
harstorp4.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Syren till getter?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-07 kl 19:26 »
Har aldrig hört talas om att syrén skulle vara farligt för getter.  Se upp med medicinalväster och RHODODENDRON.  Samt med ensidig kost av alla slag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mor på landet

  • Inlägg: 43
Re:Syren till getter?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 19:41 »
Hur är det att ge getterna syrenris är det farligt för dom?
Getterna äter gladeligen syrenbladen när dom kommer åt,är det så att dom själva håller koll på vad som inte är bra för dom att äta ???
Har nu tänkt att klippa ner min syrenhäck en bra bit kan jag ge riset till getterna ???

tror inte syreén ska vara farligt sådär ,:o
 våra getter äter gladeligen utav dem :P
även om vi nyss har skaffat våra första getter så ,ja förra ägaren sa att dom älskade syren - så de kan väl inte vara så farligt ?
våra har redan hunnit smaska i sig en del av våra buskar ^^    
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 19:46 av mor på landet »

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Syren till getter?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-07 kl 20:56 »
Av syrenens blommor går det bra att göra saft, på samma sätt som med Sambucus Nigra Äkta fläder :).
Mina getter har ännu inte efter sju år avlidit pga detta kost tillskott nmen variera kosten!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Syren till getter?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-07 kl 21:14 »
Av syrenens blommor går det bra att göra saft, på samma sätt som med Sambucus Nigra Äkta fläder :).


Yeaahh??? Det var verkligen nytt för mej men säkert möjligt.
Smakar det inte lite väl mycket parfym?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Syren till getter?
« Svar #6 skrivet: 18 sep-07 kl 21:28 »
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=32;action=display;threadid=19588;start=msg137925#msg137925

Är länk till syrensaften. Gjorde för flera år sedan, av nyfikenhet, blev bättre än jag föreställde mig!  Sedan förkom mitt recept, men hittat nu här på forumet, så till våren ska det bli mer!

Edgar

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Syren till getter?
« Svar #7 skrivet: 18 sep-07 kl 21:44 »
Tack för tipset  :D
Ska absolut testa det nästa år, har massor av råvara.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Syren till getter?
« Svar #8 skrivet: 18 sep-07 kl 21:53 »
Kanske Du vill testa att till en liten mängd saft tillsätta vinjäst efter konstens alla regler?
Jag tar gärna del av de resultat Du kommer fram till, alltså här på forumet.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Syren till getter?
« Svar #9 skrivet: 20 sep-07 kl 00:18 »
Finns ju kanderade syrenblommor att ha på tårtan med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser