Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för veganska självhushållare  (läst 2157 gånger)

Coelioxys

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Tips för veganska självhushållare
« skrivet: 08 nov-17 kl 13:38 »
Jag tänkte att det här kan vara en tråd för att samla tips på vad som är extra bra att odla, samla eller förädla om man är vegan och vill bli självhushållare.

Till exempel bondbönor! Bra proteinkälla, lätt att odla och hur goda som helst färska. Torkade tycker jag att de blir lite sega, några tankar runt det? Men bäst blir de förvällda och frysta. Då blir de nästan ännu bättre än färska.

Finns det nåt bra pålägg? Hummus går bra att göra själv, men kikärtor har jag inte provat att odla. På den andra sidan borde det ju gå att göra hummus på vilka ärtväxter som helst, frågan är bara om det blir lika gott. Nån som har provat?

Kolhydrater och grönsaker är ju samma som köttätarna odlar. Men protein och fett. Vilket är era bästa källor för det? Jag funderar på om gula ärtor är bra att odla. De smakar ju i alla fall gott även när de har varit torkade.

Ja, en måste självklart inte vara vegan för att komma med idéer här. Bara ni låter djuren och ifrågasättandet stanna utanför tråden.

andtol

  • Gäst
SV: Tips för veganska självhushållare
« Svar #1 skrivet: 08 nov-17 kl 19:10 »

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Tips för veganska självhushållare
« Svar #2 skrivet: 09 nov-17 kl 10:10 »
Jag tänkte att det här kan vara en tråd för att samla tips på vad som är extra bra att odla, samla eller förädla om man är vegan och vill bli självhushållare.

Till exempel bondbönor! Bra proteinkälla, lätt att odla och hur goda som helst färska. Torkade tycker jag att de blir lite sega, några tankar runt det? Men bäst blir de förvällda och frysta. Då blir de nästan ännu bättre än färska.

Finns det nåt bra pålägg? Hummus går bra att göra själv, men kikärtor har jag inte provat att odla. På den andra sidan borde det ju gå att göra hummus på vilka ärtväxter som helst, frågan är bara om det blir lika gott. Nån som har provat?

Kolhydrater och grönsaker är ju samma som köttätarna odlar. Men protein och fett. Vilket är era bästa källor för det? Jag funderar på om gula ärtor är bra att odla. De smakar ju i alla fall gott även när de har varit torkade.

Ja, en måste självklart inte vara vegan för att komma med idéer här. Bara ni låter djuren och ifrågasättandet stanna utanför tråden.

Nötter! Hasselnötsbuskar/träd får plats nästan var som helst eller som skottskog för vedeldningsved. Beroende på zon finns det andra alternativ med.

Sen gröna ärtor och många olika bönor. Och potatis. :)

Med ett högt växthus mot en husvägg kan du även fundera på mer känsliga fruktträd.

Jag ska försöka mig på att odla tebuskar igen. Det är kanske inte det man först tänker på, men självhushållning är ju mer än bara kolhydrater, proteiner och fett. Om du tex odlar alla dina egna frukter och bär så har du ju mycket igen där även om du köper in kikärtor.

Jag hade tänkt föreslå lin (olja + vackert + ev äggersättning) men Livsmedelsverket avråder ju från att äta linfrön nu... De långa varianterna går ju att odla för fibrernas skull och även om det kräver utrustning och jobb så blir det ju utmärkt tyg av det i slutändan.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Tips för veganska självhushållare
« Svar #3 skrivet: 09 nov-17 kl 13:44 »
Klart att det går att odla gula ärter. Men har man begränsat med utrymme skulle jag satsa att odla gröna ärter och sockerärtor i första hand, och frysa in. Samt förstås andra baljväxter, grönsaker och potatis.  Helt enkelt för att torra gula ärter är så väldigt billigt att köpa. 
Fast är det av beredskapsskäl, för att klara sig efter katastrof, utan el osv så är klart gula ärter en oumbärlig vara.  (Fast då kan man ju också köpa ett stort lager och ha i beredskap.  Torra gula ärter håller sig väldigt länge. Jag hittade ett paket som säkert var 20 år gammalt och sådde ärtorna, och minsann grodde flera stycken!)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser