Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placera varmvattenberedare i jordkällare; En bra idé?  (läst 4950 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Hej

Pga platsbrist överväger jag nu att placera varmvattenberedaren i jordkällaren som finns ca 7m från huset. Skulle uppskatta era synpunkter på denna idé.

Jordkällaren är rejält fuktig och innehåller redan vattenpump och hydrofor.

Skulle mao behöva dra en isolerad ledning samt en till trefas ledning ut till jordkällaren. Ganska enkelt gjort.

Potentiella problem är att jordkällaren blir för varm då vvb läcker värme. Det som talar emot detta är att trots att den är på 300l och står i ett litet utrymme just nu så är rummet inte särskilt varmt. Jag tror därför att beredaren är ganska bra isolerad. Beredaren är dessutom endast två år gammal så att tillverkaren försökte nog göra den energisnål. Det är en nibe compact.

Man skulle ju kunna tilläggsisolera den, frågan är bara hur. Bygga ett tätt utrymme runt den när den står i jordkällaren och isolera med 200mm? Risk för fukt?

Stort tack på förhand!

/E

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Placera varmvattenberedare i jordkällare; En bra idé?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-17 kl 22:20 »
Det fungerar att ställa den där, men det tråkiga är att ju dels att du förlorar ett par hundra watt som kunde kommit huset till godo, dels att du får längre väntetid till varmt vatten i kranarna vilket både irriterar och kostar.

Tror inte jordkällaren blir för varm och du behöver inte isolera mera.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Placera varmvattenberedare i jordkällare; En bra idé?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-17 kl 22:34 »
Moderna varmvattenberedare är mycket väl isolerade så just den biten är inga problem. Men som sagt kommer det vara jobbigt att vänta på att varmvattnet skall färdas den långa biten under marken varje gång och det blir förlust av det varmvatten som står kvar i rören efter att du exempelvis tvättat händerna. Just den långa väntetiden har jag sett många konstiga lösningar på i kontorsbyggnader och liknande, som exempelvis en pytteliten VVB precis vid kranen som vattnet får passera genom för att värmas upp igen, eller värmekabel längs hela röret.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Placera varmvattenberedare i jordkällare; En bra idé?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-17 kl 22:40 »
Jag har vv-beredaren 16-17 meter bort.. Det har aldrig stört mig, även om det verkar störa de flesta andra.. :)

Min far hade en lösning i sitt hus tidigare där en liten cirkulationspump cirkulerade varmvattnet från beredaren och in i huset. På så sätt fanns det alltid varmvatten direkt trots avstånd till beredaren. Visst, det kyler ju vattnet lite och även en liten cirkulationspump kräver ju några watt.. Men det går ju iaf att lösa.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Placera varmvattenberedare i jordkällare; En bra idé?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-17 kl 23:17 »
Välisolerat rör i marken med värmekabel låter ju som en smidig lösning. Förlorar visserligen 100-200W på det också...

Om du inte behöver så stort flöde på varmvattnet inne i huset, typ snabbt fylla ett badkar med tempererat vatten, så skulle jag välja smalt rör för att minska vattenvolymen som kallnar mellan gångerna och få kortare väntetid. Tror att rörkrökarnormen är 15mm idag. Jag drog 10mm till köket som ligger en bit ifrån beredaren och det gör väntetiden acceptabel. Har mjukstängande kran där, för det blir lättare tryckstötar när man väljer smala rör.

 

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Placera varmvattenberedare i jordkällare; En bra idé?
« Svar #5 skrivet: 21 jan-17 kl 23:59 »
Tack för alla svar!!!!

Uppskattar dem verkligen!!!!

Låter ju som att placeringen kan fungera ganska bra.

Har hört talas om en sån där cirkulationspump tidigare. Men ett värmeelement i röret kanske inte är så dumt.

Att diametern på röret skulle spela roll hade jag inte tänkt på men det känns ju självklart när man tänker på det. Behovet av varmvatten är sällan så stort.

Beredaren står just nu i huset men det är en massa rör till den så det tar en stund innan varmvattnet kommer fram. Tvättar man händerna hinner man typ bara trycka fram lite mer varmt vatten i rören som kyler ner sig till nästa gång man ska tvätta händerna så att man alltid tvättar händerna i kallt vatten. Kan man undvika det vore det ju trevligt.


Återkommer när beredaren eventuellt är flyttad.

Ha det fint

/E

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Placera varmvattenberedare i jordkällare; En bra idé?
« Svar #6 skrivet: 22 jan-17 kl 10:01 »
Cirkulationspump är en mycket dyrare lösning än värmekabel eller en liten 15 liters beredare inne i huset. Om du väljer värmekabel och smalt rör så sätt inte kabeln i röret, utan utanpå, för annars blir det stopp ;D


Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser