Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma mina myskankor  (läst 14348 gånger)

Hobbymannen

  • Inlägg: 7
Könsbestämma mina myskankor
« skrivet: 26 sep-04 kl 11:13 »
Hej!

Min ena myska kläckte runt den 5:e september.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att könsbestämma ällingarna. Jag vet att man ska kunna se skillnad i storlek, men just nu förefaller alla 14 vara i ungefär samma storlek.

Det är lite intressant för min fortsatta avel att veta vilka som är honor respektive hanar.  ;)

Mvh

/Jonas

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Könsbestämma mina myskankor
« Svar #1 skrivet: 26 sep-04 kl 22:29 »
Lurigt. Andra ankor brukar man ju kunna lyfta upp och höra hur de då låter. Hannar har ett högt pipljud medans honorna har ett mörkt hest ljud. Men myskankor låter väl inte som andra ankor väl? (Inser att detta tyvärr inte är nå't svar...)
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Könsbestämma mina myskankor
« Svar #2 skrivet: 27 sep-04 kl 13:42 »
Hej!
Det tar en liten stund till innan du kan se vad som är vad. Men om några veckor (de är ju inte mycket att äta på/sälja än) så kommer det dels att vara skillnad i storlek på dom, dels har hanarna kraftigare ben än honorna, och dels så har hanarna en lite bredare stjärt än honorna.

Lycka till, myskisar är söta varelser! :D

Camilla

  • Gäst
Re:Könsbestämma mina myskankor
« Svar #3 skrivet: 28 sep-04 kl 23:33 »
Jag håller helt med Krusmynta och har ett par tips till! Lägger man ihop alla kännetecken så brukar det gå att se skillnad...

Jag tycker man kan se att hanarna har rakare, mer kilformad näbb medan honornas näbb är lite böjd - "uppnäse-aktigt", liksom.

Hanarna kan även se roliga ut på ryggslutet, mellan ryggen och stjärten. De blir längre i kroppen än honorna och ser nästan ut som om de har "puckel" under en tid.

Ska se om jag kan ta några bilder på mina myskisar imorgon och lägga in här, det är lättare att visa än att berätta! :)

Camilla

  • Gäst
Re:Könsbestämma mina myskankor
« Svar #4 skrivet: 29 sep-04 kl 13:21 »
Hej igen!

Nu har jag varit ute med kameran! :)

På bilden nedan tycker jag man tydligt ser "puckeln" jag skrev om i mitt tidigare inlägg, samt skillnad i storlek och kroppsform (det är en hane längst bak och en hona främst - hanen burrar tyvärr upp sig litegrann, men jag tror nog ni förstår ändå...).

Resten av bilderna blev tyvärr lite för stora för att bifoga i inlägget, så de ligger på den här länken (108 kB).

En annan skillnad jag kom att tänka på nu är att det verkar som om honorna, iallafall mina,  får riktiga fjädrar tidigare än hanarna. Som synes på bilderna har hanarna en hel del "fjun" kvar jämfört med honorna.

Jo, förresten! Ankorna på bilderna är kläckta den 6/8 2004, och alltså nästan åtta veckor gamla (och just nu på väg ur sin allra fulaste period... De senaste två veckorna har de sett bedrövliga ut! :P).
« Senast ändrad: 29 sep-04 kl 13:34 av Camilla »

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
Re:Könsbestämma mina myskankor
« Svar #5 skrivet: 17 okt-04 kl 11:01 »
Hejsan!

Jag brukar titta på fötterna, hanarna har mycket större fötter!
De får också det röda kring näbben tidigare än honorna + att de är lite större.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser