Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1:a? Parningen igår!  (läst 9245 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
1:a? Parningen igår!
« skrivet: 24 apr-09 kl 09:31 »
Hej.
Jag har sedan en tid tillbaka planerat att para min tik Tequila. Jag hittade en super fin hane redan i höstas och han och Tequila har träffat varandra flera gånger sen dess. Jag gillar inte riktigt det där med hej-in-ut-sprut-adjö utan ville att de skulle fatta tycker för varandra för övrigt också, larvigt?ja kanske men sån är jag ;).
Till saken hör att Tequila alltid varit himla lurig i sina löp dvs man märker knappt nått på henne för hon städar och går på som bara den helt i skymundan. Hur som helst så upptäckte jag förra tisdagen att hon blödde och det bara för att jag såg fläckar under sängen där hon sover. Nu är det ju himla svårt o veta hur länge hon löpt men jag chansade och åkte till hanen i går kväll(9:e-10:e dygnet i löpet?). Han blev aldeles till sig i trasorna och ville hoppa på henne direkt. Hanen är väldigt erfaren medans det är första gången för Tequila. Tequila förstod nog inte riktigt vad han ville för hon lät honom snosa och så men när han ville hoppa på så snurrade hon runt, pep o ville busa istället ::). När hon kom fram till mig för o gosa så kom hanen o hoppa på henne o jag höll i Tequila. Han juckade ett tag sedan hoppade han av, dvs det blev ingen hängning.
Nu har jag några frågor till er men först måste jag berätta att jag har avlat på hundar förut men då hade jag både tiken och hanen och behövde inte bry mig så mycket för de löste det själva :-[.
* Varför hoppade hon undan? Lite erfarenhet? Fel tidpunkt i löpet?
* Tänkte åka dit idag igen är det ok?
* Har en fundering på att låta Tequila vara där över helgen så de får lösa det i lugn o ro?
Hoppas nån har lust att svara och komma med tips :).

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #1 skrivet: 24 apr-09 kl 11:58 »
Hade det varit min tik så hade jag låtit henne vara där över helgen så blir det lungt för alla .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #2 skrivet: 24 apr-09 kl 19:32 »
Jag tror det var fel dag. Skulle nog rekommendera ett blodprov för att fastställa vilken dag som är "bäst". Funkar oftast. Det kan nog funka att ha henne hos hanen en helg, men det kan vara väldigt tröttande för dom oxå...
Om tiken är lite äldre kan hägningen utebli, för att hon inte är nog stark i de muskler som håller kvar hanen längre.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 08:13 »
Igår kom Tequila kommit hem efter en helg hos "pojkvännen".
Börjar tro som Gräbban att det var fel dag. Hon har varit extremt flirtig mot honom men när han försöker komma upp så skuttar hon undan för att efter några minuter gå mot honom o vända rumpan till.
Nu ska de få vara ifrån varanadra idag så ska de få träffas igen imorgon så får vi se hur det går.

När är det tiken hamnar i höglöp igentligen? Har försökt leta överallt men hittar inget ordentligt svar. Är det efter de slutat blöda eller precis i slutet? Har läst om olika dagar som är bäst för parning men fattar inte hur de räknar. Räknar man från första dagen de blöder eller?
Blir inte klok på nått av det, var så mycket enklare när jag hade hanen också :-\.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #4 skrivet: 28 apr-09 kl 18:34 »
Det där med höglöp är väldigt individuellt. Man brukar väl räkna 14 dygnet efter att löpet börjat dvs man sett första blödningen. Ganska ofta minskar även själva blödningen under höglöpet, men åter igen är det väldigt olika. Om man tar ett blodprov får man ganska exakt svar på var i löpet hon befinner sig. Annars är det bara att vänta och prova.
En tik som paras första gången kan ju oxå vara lite försiktig, men om hon leker så frimodigt med hanen som du beskriver, så är det nog inte ett problem...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 08:28 »
Hej.
Ska bara berätta att tillslut blev Tequila parad "på riktigt".
Du hade rätt Gräbban, det var fel dag ;).
På tisdagen den 28:e så åkte vi till hanen igen och nu reagerade Tequila helt annorlunda. De lekte ett tag och hon snurrade undan när han ville komma till skott men till slut så ställde hon sig framför honom o la svansen åt sidan så han kunde hoppa på och sedan satt de ihop. De fick para sig onsdag och torsdag också sedan fick det vara bra.
Nu undrar jag bara hur tidigt ni brukar märka på era tikar att de är dräktiga?
När jag hade schäfrar så märktes det nästan på en gång när det tagit sig. Raija blev väldigt lugn och ville ligga nära o gosa och såg sådär typ menlös ut i blicken när man strök över magen på henne.
I lördags så låg det ett gosedjur på golvet i hallen och Nettis vår grandis ville nosa på den. Tequila kom som skjuten ur en kanon och tog gosedjuret o la sig under trappen morrande o blängde o på Nettis. De har aldrig bråkat om leksaker förut bortsett från när Tequila varit skendräktig, då ser hon allt som valpar men det brukar inte komma så tidigt efter löp.
Tycker det är lite intressant att tikar kan känna sånt som dräktighet/skendräktighet.

Hur som helst så ska det bli spännande att se om det blir nått :)

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #6 skrivet: 11 sep-11 kl 23:52 »
Hej, Vad är det för raser på dom hundarna??
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #7 skrivet: 19 sep-11 kl 14:43 »
Hej, Vad är det för raser på dom hundarna??

Hej
Tequila är blandras Border Collie/Labrador och pappan till valparna var renrasig Border Collie. Av valparna som kom blev några utseende mässigt som border collie även om tre av dem blev helsvarta :)
Det var en väldigt lyckad blandning och jag hade gärna tagit en kull till men tyvärr så fick Tequila en hormonrubbning som det tagit henne två år att bli frisk ifrån så det blir inga fler valpar från henne :-\
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #8 skrivet: 22 sep-11 kl 22:48 »
Hej
Tequila är blandras Border Collie/Labrador och pappan till valparna var renrasig Border Collie. Av valparna som kom blev några utseende mässigt som border collie även om tre av dem blev helsvarta :)
Det var en väldigt lyckad blandning och jag hade gärna tagit en kull till men tyvärr så fick Tequila en hormonrubbning som det tagit henne två år att bli frisk ifrån så det blir inga fler valpar från henne :-\
Anette

Synd att hon vart dålig efter det, men tyvärr är det så att vissa hundar är inte lämpliga som avelshundar  det verkar tyvärr så att hon inte är ämnad för avel om hennes kropp säger ifrån. Tråkigt, men sant.

Har du behållit någon av valparna??
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #9 skrivet: 28 sep-11 kl 08:48 »
Ja tyvärr är det ju så att vissa tikar inte passar för avel o ibland får man lära sig det den hårda vägen :-\ Nu är hon iaf frisk o kry igen som tur är :D
Jag behöll ingen valp efter henne,planen var att behålla en tik ur nästa kull men nu blev det ju aldrig så. Kombinationen Labrador/border var kanon och alla valpar har det bästa ur bägge raser. De används nu till allt från "familje vovve" till vall av stor fårflock. En av valparna är träningskompis till en längdskidåkare i landslaget och en annan tävlar i lydnand o agility. Jag har kontakt med alla valpköpare o alla är jättenöjda och det ger en så himla mycket som uppfödare även om det "bara" gäller blandis :D
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: 1:a? Parningen igår!
« Svar #10 skrivet: 28 sep-11 kl 15:12 »
Ja tyvärr är det ju så att vissa tikar inte passar för avel o ibland får man lära sig det den hårda vägen :-\ Nu är hon iaf frisk o kry igen som tur är :D
Jag behöll ingen valp efter henne,planen var att behålla en tik ur nästa kull men nu blev det ju aldrig så. Kombinationen Labrador/border var kanon och alla valpar har det bästa ur bägge raser. De används nu till allt från "familje vovve" till vall av stor fårflock. En av valparna är träningskompis till en längdskidåkare i landslaget och en annan tävlar i lydnand o agility. Jag har kontakt med alla valpköpare o alla är jättenöjda och det ger en så himla mycket som uppfödare även om det "bara" gäller blandis :D
Anette

MMm...ja tyvärr blir det ju ibland på den hårda vägen men tur att tik & valpar överlevde. Hundmodern & dom nu "vuxna" valparna verkar ju ha väldigt bra hem där dom får bli aktiverade & hitta på roliga saker i livet & det är ju huvudsaken nu i denna fråga. Ja skönt att man har en god kontakt med dom människor man sålt sina djur till då vet man ju lättare om dom har det bra eller inte.

MVH...Jonas
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser