Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röjsågen stannar efter 10 minuter  (läst 9785 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Röjsågen stannar efter 10 minuter
« skrivet: 29 sep-17 kl 14:58 »
Sågen är en Husqvarna X-series 355F etech II
Har kört kanske 50 timmar med den sen den senast var på service. Kör på Aspen 2T.

Fr.o.m. igår så gör den såhär.
Startar fint, går bra, går fint även på tomgång, varvar fint med fullgas och fyrtaktar lite vid toppvarv, ingen tvekan vid pådrag från tomgång till fullgas. Ihärdigt fullgasande så hostar den till då och då.

När jag jobbat i kanske 10 minuter så den är riktigt varm så stannar den plötsligt på tomgången. Lite svårstartad men går igång. Jobbar en stund till, sågen stannar på tomgång och sen är det lögn att få igång den förrän den är kall igen.

Tändstiftet fint, lite vitgrå beläggning på elektroden som går som en krok, lite lite sot.
Luftfiltret fint.

Nån som har något tips?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #1 skrivet: 29 sep-17 kl 15:55 »
Hoppas nån kan svara för jag har precis samma fenomen på en hq227.  Tycker jag testat det mesta men den beter sig likadant ändå

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #2 skrivet: 29 sep-17 kl 17:06 »
Tät avluftning till tanken? När det blir för mycket undertryck kanske inte sågen kan suga bensin längre. Prova att öppna tanklocket och se om sågen startar då.

Annars tror jag mest på tändningsfel. Överslag i tändspole eller kondensator, om sådan finnes.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #3 skrivet: 30 sep-17 kl 23:53 »
Precis. Kolla om det finns gnista när den nyss har stannat, till att börja med.

Många Husqvarnamaskiner har tändsystem tillverkat av firman SEM i Åmål, och de är väl inte direkt kända för att ha allra bästa tillförlitlighet (det var samma underleverantör som gjorde Saabs beryktade "tändkassetter" på 90- och 00-talet).
Åtminstone på äldre Husqvarnamotorsågar består tändsystemet av två enheter. Dels en som innehåller svänghjulsmagnetspolarna och all elektronik, och dels en separat tändspole. Där är tändspolen mest opålitlig. Den får ofta enstaka kortslutna varv och fungerar halvdant, det farliga är att om man kör vidare med en halvdålig tändspole så utsätts tyristorn i tändsystemet för högre toppströmmar än den tål, och går så småningom sönder. Så det slutar att man får byta båda enheterna.
En motorsågsverkstad har knappast utrustning för att göra de mätningar som behövs för att avgöra om en tändspole är frisk eller halvdålig, utan de byter nog hellre en tändspole för mycket för säkerhets skull.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #4 skrivet: 01 okt-17 kl 12:03 »
 Kolla så det är kompression i den när den är varm...T.ex ovanligt lätt att dra i snöret=dåligt tecken...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #5 skrivet: 01 okt-17 kl 20:51 »
Kompressionen är som vanligt.


Tack för tips om tändningsfel, det är väl det eller förgasarknas jag själv tror men mindre på förgasaren. Får bli servicebutiken, jag klarar det inte själv.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #6 skrivet: 01 okt-17 kl 23:26 »
Du kan ju prova att kyla tänddelarna med en kall och våt trasa när sågen har stannat, och se om det går att få igång den direkt i det läget.  Eller för den delen att, då sågen är kall, värma tänddelarna med hårtork innan start och se vad som händer då.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #7 skrivet: 02 okt-17 kl 11:40 »
Kompressionen är som vanligt.


Tack för tips om tändningsfel, det är väl det eller förgasarknas jag själv tror men mindre på förgasaren. Får bli servicebutiken, jag klarar det inte själv.

De va inte vakuum i tanken då heller?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #8 skrivet: 02 okt-17 kl 13:21 »
De va inte vakuum i tanken då heller?


Tror inte det, varför skulle det plötsligt bli det, men framförallt för att jag vid något försök lyckades sura ned den ordentligt med choken och lilla pumpblåsan.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

andtol

  • Gäst
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #9 skrivet: 02 okt-17 kl 13:24 »
Jag har både Husqvarna röjsåg och motorsåg. Båda är svårstartade samt dör efter några minuter. När jag tagit i sär dem är bensinslangen vikt. Jag har misstänkt att ett av problemen är att det inte kommer fram bensin.

Jag har löst det hela genom att köpa en ny såg...

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #10 skrivet: 02 okt-17 kl 14:57 »
Tät avluftning har jag haft på en bil, gick en stund sen tvärstopp för att sen gå en stund till när den fått luft i tanken igen. Tog en stund att räkna ut vad det berodde på trots att jag själv hade bytt tanklocket nyligen tänkte jag på allt annat först.

Har du flagor eller smuts i bensintanken kanske det sätter igen bränslefiltret (om det är i tanken) när flagorna sugs upp mot filtret. Sen släpper suget när motorn stannar och flagorna sjunker, sen sugs de upp på nytt efter en stund?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #11 skrivet: 02 okt-17 kl 18:49 »

Tror inte det, varför skulle det plötsligt bli det, men framförallt för att jag vid något försök lyckades sura ned den ordentligt med choken och lilla pumpblåsan.

Tar en stund att bygga upp vakuum och när det sker så stannar den. Värt att testa nästa gång

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #12 skrivet: 02 okt-17 kl 19:32 »
Även hål i pumpblåsan kan orsaka liknande saker . En kompis fick det problemet . På min va inte fallet så.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #13 skrivet: 02 okt-17 kl 21:26 »
Tar en stund att bygga upp vakuum och när det sker så stannar den. Värt att testa nästa gång


Jag menade att det skulle vara konstigt att det hände från ena dagen till den andra. Jag körde finfint i många timmar en dag och nästa dag var de symptom jag beskrivit. Nu har jag i alla fall lämnat in den eftersom jag misstänker att det är tändningsgrejer som Torbjörn skrev. Är det så blir det nog dyrt och i så fall får jag köpa ny istället, de har nån inbyteskampanj nu.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #14 skrivet: 02 okt-17 kl 21:31 »
Suttit och läst på skogsforum en stund. Verkar vara ett känt problem på 355 och tidiga 555 att de tjurar.


En möjligen bidragande orsak är att sågaren kör på fel sätt och inte gasar tillräckligt. Röjer mycket som är så grovt att jag får skära från två håll. Jag har inte riktigt fått in snitsen att ha sågen i fullvarv innan ansättning mot stammen, vilket man tydligen ska ha. Surkör istället, halvgas vid ansättning, drar på och genomför skäret.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #15 skrivet: 06 dec-17 kl 22:12 »
Nu har jag fått tillbaka sågen från reparation. Det var tändsystemet som gått. Ny tändmodul inkl. montering och provkörning kostade 1500 kr.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #16 skrivet: 07 dec-17 kl 13:34 »
Precis i tid att ta kanterna på gräsmattan en sista gång?  :)

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Röjsågen stannar efter 10 minuter
« Svar #17 skrivet: 07 dec-17 kl 15:16 »
Precis i tid att ta kanterna på gräsmattan en sista gång?  :)


Här är snö, ett par minusgrader och perfekt att gå och finröja lite inför gallring.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, Stybben, alternaiv, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser