Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi bygger hönshus  (läst 3912 gånger)

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
Vi bygger hönshus
« skrivet: 15 aug-17 kl 11:38 »
Jag är relativt ny här, och vet egentligen inte om en sån här tråd är bruklig, eller om det kanske redan finns i överflöd. Sökfunktionen verkar inte fungera, åtminstone inte i appen, så det är svårt att veta. Hur som helst, så håller vi på att bygga hönshus, och eftersom jag haft svårt att hitta konkret information innan, så kanske någon annan kan vara intresserad av att se hur vi gjort. Våra val går förstås att ifrågasätta, och allting kan såklart göras på många andra sätt. Diskussioner om för- och nackdelar är välkomna!

Jag börjar med att lägga in lite bilder.











Så långt har vi kommit nu, 8 dagar efter byggstart.

Postat med Alternativ.nu´s app


andtol

  • Gäst
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #1 skrivet: 15 aug-17 kl 12:16 »
Fint hus!

Några synpunkter, som jag skulle vilja ha i mitt hönshus:

Det är viktigt att kunna göra rent. Kala släta väggen som målas med väggfärg = lätt att torka/borsta rent. Inga springor eller liknande där ohyra kan gömma sig.

Plastmatta eller liknande på golvet, gärna med avlopp. Då kan man städa enkelt.

Bra med fönster, ljus och solljus gör att ohyran får det svårare.

El behövs för värmelampa eller liknande på vintern. Det ska vara så varmt än att vattnet inte fryser.

Ventilation behövs också. Hönsen ska ej ha drag på sig. De klarar sig bara de har vindstilla och tak över huvudet.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #2 skrivet: 15 aug-17 kl 13:13 »
Jag håller med i stora drag. Innerväggarna blir masonit, vänd avigt, och sedan kalkad, och med springorna silikontätade. Vi har velat fram och tillbaka flera gånger om detta, men bestämt oss för att testa den här lösningen. Skulle det inte funka så är det lätt att riva bort masoniten och sätta upp något annat, och inte alltför stora pengar bortkastade.

Ventiler blir det förstås. När det gäller golvet är jag lite kontroversiell, eller inte, beroende på vem man frågar. Det blir faktiskt jordgolv med djupströbädd. Jag har varit bestämd på den punkten, och skulle det visa sig att det inte fungerar som jag tänkt så är även det lätt att ändra på, och gjuta hela golvet i efterhand.

El tänkte vi inte dra in, utan testa med solcell och batteri för lite belysning. Värme ska nog inte behövas, vi har som regel inte många dygn med minusgrader, vattnet får man väl passa på och hönsen klarar sig nog.

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #3 skrivet: 15 aug-17 kl 16:04 »
[Jag föredrar masonit vänd med den släta sidan utåt och målad med blank oljefärg. Man behöver kunna tvätta av väggarna, de ska tåla både vatten och rejäl avskrubbning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #4 skrivet: 15 aug-17 kl 16:16 »
Jag skulle avråda från djupströbädd. Får du in ohyra får du ett jätteproblem. i stället skulle jag ha ett slätt golv som jag strör med bara sand inget annat. Under sittpinnarna en skitplåt som jag lätt kan städa av. Lite sand där också så kletar inte dyngan fast. Hönsen trivs bra med sand istället för strö. Jag har sand i rederna också.
kretslopp

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #5 skrivet: 16 aug-17 kl 10:44 »
[Jag föredrar masonit vänd med den släta sidan utåt och målad med blank oljefärg. Man behöver kunna tvätta av väggarna, de ska tåla både vatten och rejäl avskrubbning.

Just ytskiktet på väggen hör till det som vi diskuterat mest, och dessutom ändrat flest gånger. Blank, målad yta? Blank, omålad yta (plyfa)? Kalkad yta? Kostnad, lätt att rengöra, andras erfarenheter, hur pass enkelt att byta till annan lösning om vi ångrar oss, är saker som vägts in. Och eftersom vi inte kommit till innerväggarna än, kanske vi hinner ändra oss igen.
Jag skulle avråda från djupströbädd. Får du in ohyra får du ett jätteproblem. i stället skulle jag ha ett slätt golv som jag strör med bara sand inget annat. Under sittpinnarna en skitplåt som jag lätt kan städa av. Lite sand där också så kletar inte dyngan fast. Hönsen trivs bra med sand istället för strö. Jag har sand i rederna också.

Det är ju så med det mesta, man får olika - mer eller mindre bestämda - råd beroende på vem man frågar. Och då får man ju försöka att gå på sitt eget sunda förnuft (och erfarenheter och magkänsla) för att ta ett beslut. Just rådet med sand har jag faktiskt aldrig sett eller hört förut. Det låter ju väldigt vettigt utifrån rengöringsperspektiv, och jag tror säkert det gillas av hönorna också. Men för min del handlar det om gödseln också, hur jag tänker använda den sedan, och den vill jag absolut inte ha sandblandad. Och eftersom det finns andra (jag har dock inte sett någon här på alternativ, konstigt nog) som varmt rekommenderar kombinationen jordgolv-djupströ så känns det som att det är det som passar mig bäst. Och som sagt, visar det sig att det inte funkar tillfredsställande så får vi ändra på det nästa sommar.

Jag tänker använda spån blandat med torv som strö. Mer (eller enbart) torv under sittpinnarna, där jag räknar med att kanske få gödsla ut några gånger under vintern. Eller oftare ändå, vid behov helt enkelt. Ur gödselsynpunkt hade jag helst använt halm som strö, men det har för dålig uppsugningsförmåga.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #6 skrivet: 16 aug-17 kl 11:34 »
Jag tätade mellan skivor med silikon och det lyckades hönsen picka ut... Så du vet.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #7 skrivet: 16 aug-17 kl 11:57 »
Hoppsan! Företagsamma djur. Tja, vi får väl försöka vara så noggranna som möjligt vid uppsättning, och täta springorna bör man väl ändå försöka göra på ett eller annat sätt...? För ohyrans skull menar jag, risken för drag är redan åtgärdad med vindpapp och isolering (isoleringen hade jag lika gärna hoppat över, dock ej min man snickaren, som vägrade bygga så).

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #8 skrivet: 16 aug-17 kl 12:12 »
Tyvärr kan det varma goa utrymmet i isoleringen mellan ytter-och-innervägg bli ett populärt tillhåll för möss och råttor
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #9 skrivet: 16 aug-17 kl 12:37 »
Jo, jag vet. Men det gäller ju å andra sidan alla byggnader, åtminstone beträffande möss. Råttsäkrar gör vi så gott det går.

Jag får känslan när jag läser både här och på andra ställen att de flesta (eller i varje fall många) isolerar sina hönshus "för att hönorna inte ska frysa". Vilket är ett argument jag inte köper.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #10 skrivet: 16 aug-17 kl 12:38 »
Är det en snickare som byggt det förutsätter jag att det är så mustätt det går.

Sätter ni Masonitskivor så blir det normalt inte mycket/ingen springa. Bara att planera vart springorna hamnar. Gör man rent med jämna mellanrum så minskar man risken vilket jag tror är viktigare än att ha tätade springor (med material hönsen inte mår bra av att äta) . Ohyra kan man få ändå.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #11 skrivet: 16 aug-17 kl 17:17 »
Jag har jordgolv till mina höns och har haft det i många år (mer än 30 år). På vintern har jag mycket halm på golvet. Mockar ut gödseln varje dag samt fyller på med halm för hönsen "trampar" ner halmen i jordgolvet. På våren tar jag ut all halm och hönsen har enbart jordgolv hela sommaren och en bra bit in på hösten. De älskar sitt jordgolv som de kan "bada" i  :D. Har under alla mina år med höns enbart haft ohyra 2 gånger och då var det extremt varmt och fuktigt nästan hela sommaren. Skulle inte kunna tänka mig något annat än jordgolv  ;D. Inbillar mig att ohyran inte trivs i den torra jorden.






















Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #12 skrivet: 21 aug-17 kl 19:42 »
Är det en snickare som byggt det förutsätter jag att det är så mustätt det går.

Sätter ni Masonitskivor så blir det normalt inte mycket/ingen springa. Bara att planera vart springorna hamnar. Gör man rent med jämna mellanrum så minskar man risken vilket jag tror är viktigare än att ha tätade springor (med material hönsen inte mår bra av att äta) . Ohyra kan man få ändå.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Ja, min man är snickare. Och noggrann, så det blir nog så bra det går. Antar att det där "CC60" som är så viktigt gör att skivorna hamnar rätt... 😄

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #13 skrivet: 21 aug-17 kl 19:53 »
Jag har jordgolv till mina höns och har haft det i många år (mer än 30 år). På vintern har jag mycket halm på golvet. Mockar ut gödseln varje dag samt fyller på med halm för hönsen "trampar" ner halmen i jordgolvet. På våren tar jag ut all halm och hönsen har enbart jordgolv hela sommaren och en bra bit in på hösten. De älskar sitt jordgolv som de kan "bada" i  :D. Har under alla mina år med höns enbart haft ohyra 2 gånger och då var det extremt varmt och fuktigt nästan hela sommaren. Skulle inte kunna tänka mig något annat än jordgolv  ;D. Inbillar mig att ohyran inte trivs i den torra jorden.

Trevligt att se nån göra reklam för jordgolv här också! Jag tänker ha spån istället för halm av flera orsaker. För det första har vi så mycket såg- och hyvelspån av egen produktion så det både räcker och blir över. För det andra har jag upptäckt att det är i det närmaste omöjligt att få tag i småbalar med halm numera. Och för det tredje har ju spån bättre uppsugningsförmåga än halm. Men jag kommer nog antagligen att blanda med torv, för att får bättre gödselegenskaper.

Jag har dock ingen uppfattning om hur mycket gödsel det kommer att handla om. Vet ju inte ens hur många djur jag kommer att ha! 😀

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vi bygger hönshus
« Svar #14 skrivet: 26 aug-17 kl 00:04 »
Tyvärr kan det varma goa utrymmet i isoleringen mellan ytter-och-innervägg bli ett populärt tillhåll för möss och råttor

Och så frodas dom röda små djävlarna där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser