Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När på året är det lämpligast att starta biodling  (läst 5491 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
När på året är det lämpligast att starta biodling
« skrivet: 30 jul-17 kl 16:12 »
Jag har sökt runt en del men inte hittat några riktiga svar. ( Det kanske inte finns något rätt??)

Vi har planer att skaffa oss ett par kupor och börja med lite biodling men frågan är
när ska man starta upp ?

Hade planer på att köpa in allt till våren men det kanske är helt fel taktik?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #1 skrivet: 30 jul-17 kl 17:15 »
När det finns bin att köpa till vettiga pengar är lämpligast.
Dvs från midsommar fram till augusti/september.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #2 skrivet: 30 jul-17 kl 17:49 »
När det finns bin att köpa till vettiga pengar är lämpligast.
Dvs från midsommar fram till augusti/september.

Ok. Tackar för infon, då kanske man ska tänka om och starta så fort som möjligt då.
tyvärr hinner man ju inte fylla på kunskapsbanken lika mycket under den tid som är kvar.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #3 skrivet: 30 jul-17 kl 18:01 »
Om du skaffar bina på hösten och har hjälp med att varoa bekämpa och invintra så har du vintern på dig att läsa in dig på ämnet/ prata med biodlare, spika ram och förbereda inför våren.
Om du har planer för att resa bort på sommar semester så krävs det gott om lådor och ramar för att undvika svärmning.
 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #4 skrivet: 30 jul-17 kl 19:48 »
Om du skaffar bina på hösten och har hjälp med att varoa bekämpa och invintra så har du vintern på dig att läsa in dig på ämnet/ prata med biodlare, spika ram och förbereda inför våren.
Om du har planer för att resa bort på sommar semester så krävs det gott om lådor och ramar för att undvika svärmning.

Pratade med en biodlare som sa att det va riskfyllt att köpa på hösten , inte säkert dom klarar vintern.
men här och på andra ställen så rekommenderas att man skaffar nu.
man blir lite kluven.

semestrar spenderar vi hemma , båda i hemmet är aldrig borta mer än 3-4 dagar i sträck.
jag kan dock ensam vara bortrest en del men vi är ju två om gården

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #5 skrivet: 30 jul-17 kl 19:53 »
Biodlaren du har talat med har rätt.
Men samtidigt så brukar priserna sjunka på hösten vilket innebär att man rent teoretiskt kan göra en bra förtjänst på detta om man inte har otur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #6 skrivet: 30 jul-17 kl 19:56 »
Biodlaren du har talat med har rätt.
Men samtidigt så brukar priserna sjunka på hösten vilket innebär att man rent teoretiskt kan göra en bra förtjänst på detta om man inte har otur.

Otur är mitt mellannamn så jag får fundera på det då.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #7 skrivet: 30 jul-17 kl 20:03 »
Pratade med en biodlare som sa att det va riskfyllt att köpa på hösten , inte säkert dom klarar vintern.
men här och på andra ställen så rekommenderas att man skaffar nu.
man blir lite kluven.

semestrar spenderar vi hemma , båda i hemmet är aldrig borta mer än 3-4 dagar i sträck.
jag kan dock ensam vara bortrest en del men vi är ju två om gården

Jag menar bihöst, dvs under augusti om du inte har ljung drag, då invintrar du produktionssamhällen och får en spännande start på våren.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #8 skrivet: 30 jul-17 kl 20:10 »
Köp nu, det är nu eller om 10 månader. Det är svårt att hitta samhällen före juni, och då får ni vara med om det skojigaste, när de vaknar till liv tidigt på våren. Kunskaperna kan ni ta efter hand.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #9 skrivet: 30 jul-17 kl 20:38 »
Köp nu, det är nu eller om 10 månader. Det är svårt att hitta samhällen före juni, och då får ni vara med om det skojigaste, när de vaknar till liv tidigt på våren. Kunskaperna kan ni ta efter hand.

Det är ju lockande att försöka ta tag i det nu helt klart.
men rätt akut att få tag i kupor och vi hinner knappt flytta färdigt till vårt nya boende, skulle aldrig börjat forska i detta nu :P

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #10 skrivet: 30 jul-17 kl 21:35 »
Det är ju lockande att försöka ta tag i det nu helt klart.
men rätt akut att få tag i kupor och vi hinner knappt flytta färdigt till vårt nya boende, skulle aldrig börjat forska i detta nu :P

I detta läget hade jag väntat ett år och gått en kurs under vintern och fått i ordning på en bi lokal och skapat ett kontaktnät.
Hur man än vrider och vänder på det så behöver du någonstans att slunga på och en slunga, på vintern behöver du kunna förvara mtrl.
« Senast ändrad: 30 jul-17 kl 21:42 av hofboss »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #11 skrivet: 30 jul-17 kl 22:05 »
någonstans att slunga på och en slunga
Jag hade bin i flera år innan jag skaffade det. De första åren är det annat som är viktigare. Första gången pressade jag och min son ut honungen, det minnet vill jag inte vara utan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #12 skrivet: 30 jul-17 kl 22:10 »
I detta läget hade jag väntat ett år och gått en kurs under vintern och fått i ordning på en bi lokal och skapat ett kontaktnät.
Hur man än vrider och vänder på det så behöver du någonstans att slunga på och en slunga, på vintern behöver du kunna förvara mtrl.

Kan inte annat än att hålla med om att det behövs göras en del förberedelser för att komma igång.
Sedan så bör man fundera en sväng på vilket syftet är med biodlandet.
Vad får det kosta att komma igång.

Har man svårt att få till det med slungrum av olika anledningar så kanske man skall omvärdera vilket skötselsystem man skall jobba med.
Jag personligen har funderat till och från under väldigt många år på biodling men förkastat det var gång beroende på att det krävdes alldeles för mycket med utrymme och utrustning.
När jag upptäckte topplistkupan så var det precis som att frälsaren lom eller nått.
Förutom kupan som innehåller allt bimatrial så klarar man sig med några hinkar och en sil.

Ingen slungning utan man krossar kakorna och silar.

Självklart så innebär även denna formen att man när/om mängderna ökar att man investerar i utrymme där man hanterar honungen och att behovet av extra utrustning ökar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #13 skrivet: 30 jul-17 kl 22:46 »
I detta läget hade jag väntat ett år och gått en kurs under vintern och fått i ordning på en bi lokal och skapat ett kontaktnät.
Hur man än vrider och vänder på det så behöver du någonstans att slunga på och en slunga, på vintern behöver du kunna förvara mtrl.
Det va så tanken va från börjat.
Lokaler har jag och kontakt med möjlighet att slunga hos har jag.
Tråkigt nog har han på tok för mycket kring sig så jag vill inte besvära honom med biodlingsfrågor utan bara låna slunga av honom.

Det som bromsar mig är framförallt  bristen på kunskap. 
Ska försöka besöka ett par biodlarföreningar snarast och kolla vad det finns för kontakter i trakterna.

Tyvärr verkar inte biodlarna hänga med i teknikutvecklingen så inga hemsidor eller mail utan bara telefonnummer vilket gör sökandet lite trögt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #14 skrivet: 30 jul-17 kl 23:49 »
Det som bromsar mig är framförallt  bristen på kunskap. 
Kunskap är alltid bra, men det är bättre att starta och ta frågorna efterhand. När du väl skaffat kupan så är det nämligen så att om du så har läst alla böcker som finns om biodling så kommer du ändå bli ställd.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #15 skrivet: 31 jul-17 kl 07:05 »
Kunskap är alltid bra, men det är bättre att starta och ta frågorna efterhand. När du väl skaffat kupan så är det nämligen så att om du så har läst alla böcker som finns om biodling så kommer du ändå bli ställd.
Kanske är så. Får fundera lite under veckan.
Vårt stora flyttlass går imorgon så lite annat att tänka på nu.

Tar tacksamt mot tips för vår biuppstart bara att fylla på här.
Råkar du vara östgöte och vill visa och berätta under mer praktiska former så åker jag gärna en tur för att hjälpa till och lära mig mer.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #16 skrivet: 31 jul-17 kl 07:21 »
Kunskap, både praktisk och teoretisk, är väsentligt när det handlar om att ansvara för levande varelser. Börja med att gå en biodlingskurs som hålls så nära som möjligt där du ska hålla dina bin, med kursen följer kontakter, praktik och teori. Många lokalföreningar har egna bigårdar där nybörjare får praktisera hur det känns att hantera bin innan de själva skaffar ett samhälle.
Det finns en del regler att hålla sig till när det gäller biodlandet så att bara skaffa ett samhälle och börja odla bin är inte optimalt vare sig för dig eller bina.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/biodling/Pages/index.aspx

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #17 skrivet: 31 jul-17 kl 11:45 »
... när det handlar om att ansvara för levande varelser...

Jo, det förstås, bra formulering, tänkte inte på det, men trådskaparen har skrivit några saker som gör att jag svarar som jag gör.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #18 skrivet: 31 jul-17 kl 13:29 »
Kunskap, både praktisk och teoretisk, är väsentligt när det handlar om att ansvara för levande varelser. Börja med att gå en biodlingskurs som hålls så nära som möjligt där du ska hålla dina bin, med kursen följer kontakter, praktik och teori. Många lokalföreningar har egna bigårdar där nybörjare får praktisera hur det känns att hantera bin innan de själva skaffar ett samhälle.
Det finns en del regler att hålla sig till när det gäller biodlandet så att bara skaffa ett samhälle och börja odla bin är inte optimalt vare sig för dig eller bina.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/biodling/Pages/index.aspx
Korrekt. Och regler va det första jag fick igenom för att se om det ens va möjligt att starta.
I mina trakter verkar det inte så lätt att hitta bikurser.  Flera inställda pga dåligt sökande .
Har ställt frågan till flera föreningar men det enda dom säger är att dom inte har kurser men jag får gärna komma och besöka dom.
Så det är vad jag kommer göra eftersom det inte finns kurser.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


kupsnickaren

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #19 skrivet: 31 jul-17 kl 17:34 »
Om jag skulle börja med biodling skulle jag vänta till våren och köpa några kraftiga samhällen då slipper man riskera att dom dör under vintern + att man
 med lite flyt kan inkassera en hel del honung

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #20 skrivet: 31 jul-17 kl 18:25 »
Om jag skulle börja med biodling skulle jag vänta till våren och köpa några kraftiga samhällen då slipper man riskera att dom dör under vintern + att man
 med lite flyt kan inkassera en hel del honung
Det lutar åt att det blir så. Och inköp av kupor under hösten samt markfix för platsen där dom skall stå.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #21 skrivet: 31 jul-17 kl 19:05 »
"köpa några kraftiga samhällen på våren" ....går det? Varje biodlare vet värdet av ett kraftigt samhälle på våren.  Till sommaren möjligtvis, kanske.

"Riskera att de dör under vintern"... ja, det är en risk, men de dör sällan under vintern, möjligtvis under våren

"Inkassera en hel del honung"... chansen till det är större om du har ett samhälle för övervintring, det är ju vårutvecklingen som avgör om du får någon honung att tala om.

Sist men inte minst är ett problem med ditt förslag är att ingen nybörjare är rustad att direkt som första uppgift  köpa, ta hem och ta hand om "några kraftiga samhällen på våren"

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #22 skrivet: 31 jul-17 kl 21:10 »
"köpa några kraftiga samhällen på våren" ....går det? Varje biodlare vet värdet av ett kraftigt samhälle på våren.  Till sommaren möjligtvis, kanske.

"Riskera att de dör under vintern"... ja, det är en risk, men de dör sällan under vintern, möjligtvis under våren

"Inkassera en hel del honung"... chansen till det är större om du har ett samhälle för övervintring, det är ju vårutvecklingen som avgör om du får någon honung att tala om.

Sist men inte minst är ett problem med ditt förslag är att ingen nybörjare är rustad att direkt som första uppgift  köpa, ta hem och ta hand om "några kraftiga samhällen på våren"

Jag instämmer. Det torde vara allra bäst för TS att starta under månadsskiftet juli-augusti 2018 med inköp av bina.

Som en parentes kan jag svara Små: Jovisst, det går utmärkt att köpa starka samhällen på våren, men då får man räkna med att det kostar ca 3 500:- plus moms per styck.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #23 skrivet: 31 jul-17 kl 21:39 »
Hej


Lämpligaste tillfället är...när bin själva anser att det är lämpligt, dvs säga när svärmningen har satt igång!
Vilket varierar men inträffar omkring slutet av maj (eller senare) beroende var i landet dina bi bor.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #24 skrivet: 31 jul-17 kl 22:14 »
Hej


Uttryckte mig fel!


Lyssna på allt som andra har att förmedla...och bilda dig sedan ihop med bin di en egen uppfattning!


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #25 skrivet: 01 aug-17 kl 20:27 »
Hej


Lämpligaste tillfället är...när bin själva anser att det är lämpligt, dvs säga när svärmningen har satt igång!
Vilket varierar men inträffar omkring slutet av maj (eller senare) beroende var i landet dina bi bor.

Eftersom det är ytterst få idag i vår del av världen som handlar med svärmar, medans majoriteten av de bin som finns till salu är avläggare, så kan man få vänta länge innan man hittar en svärm som är till salu. Enklare att beställa en avläggare, för leverans antingen i april-maj eller i juni-juli.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #26 skrivet: 02 aug-17 kl 22:22 »
Hej Thomas...praktikern!


Frågan var väl inte när det finns bi tillgängligt, utan när det är lämpligast...fel svar av dig än en gång.
Du missar sammanhanget titt som tätt.

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #27 skrivet: 03 aug-17 kl 07:58 »
Hej Thomas...praktikern!


Frågan var väl inte när det finns bi tillgängligt, utan när det är lämpligast...fel svar av dig än en gång.
Du missar sammanhanget titt som tätt.

Hej "kapten Haddock". Frågan var faktiskt "frågan är
när ska man starta upp ?" Se inlägg 1... Sedan kan man göra sin egen tolkning av trådstarten, men jag tror inte det handlar om det du syftar till.

För att följa tråden: Lämpligt är väl när man känner sig redo och det finns ett samhälle/avläggare att köpa till rimligt pris.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #28 skrivet: 03 aug-17 kl 09:53 »
Hej Thomas...praktikern!


Frågan var väl inte när det finns bi tillgängligt, utan när det är lämpligast...fel svar av dig än en gång.
Du missar sammanhanget titt som tätt.

Nej, jag har inte på något sätt missat sammanhanget. Det är väl inte lämpligt att starta då det inte finns avläggare att köpa, eller när det är snöstorm tex?!? Lämpligt är att starta när man kan köpa bin, inte när någon anser att det vore lämpligast i "naturhjärtat" eller när idéologiska tankar får styra känslorna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #29 skrivet: 03 aug-17 kl 09:54 »
För att följa tråden: Lämpligt är väl när man känner sig redo och det finns ett samhälle/avläggare att köpa till rimligt pris.

Instämmer!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kupsnickaren

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #30 skrivet: 04 aug-17 kl 22:07 »
Jag skrev att själv skulle jag vänta till våren med att köpa bin Små kommenterade detta med bifall av Thomas Små skrev "Inkassera en hel del honung"... chansen till det är större om du har ett samhälle för övervintring, det är ju vårutvecklingen som avgör om du får någon honung att tala om. Det jag funderar över är varför ett samhälle som köps in nu får en bättre vårutveckling än ett som köps in på våren

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #31 skrivet: 04 aug-17 kl 22:22 »
Är allt inom biodling lika svårt att få raka svar om?

Jag kommer ta tag i det till våren.
Besökte en trevlig biförening igår och kommer förmodligen fortsätta besöka dom . Mycket trevliga och hjälpsamma.  Lite olika åsikter även där men inte riktigt lika illa som det ibland är på detta forum.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #32 skrivet: 04 aug-17 kl 22:31 »
Är allt inom biodling lika svårt att få raka svar om?

Jag kommer ta tag i det till våren.
Besökte en trevlig biförening igår och kommer förmodligen fortsätta besöka dom . Mycket trevliga och hjälpsamma.  Lite olika åsikter även där men inte riktigt lika illa som det ibland är på detta forum.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Ja, det är skitsvårt att få svar som visar på en riktning när man frågar mer än en person.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kupsnickaren

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #33 skrivet: 04 aug-17 kl 22:39 »
Tråkigt Simon om du uppfattar det så men så småningom kommer även du att få egna uppfattningar om biodling och kommer troligtvis att försvara dom

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #34 skrivet: 05 aug-17 kl 08:36 »
Är allt inom biodling lika svårt att få raka svar om?.....Lite olika åsikter även där men inte riktigt lika illa som det ibland är på detta forum.

Ett par saker: Man får ge och ta på ett forum, annars fungerar det inte. Ett forum är ingen avlönad frågelåda, utan en plats där man bollar sina olika metoder och synsätt.
Vad gäller raka svar så har du faktiskt valt fel sysselsättning. Nästan varje situation inom biodling kan hanteras på flera olika sätt, och varje sätt kan ha sina fördelar och nackdelar. Bara en mycket liten förändring i förutsättningarna kan ge ett helt annat svar.

Om du återkommer till den här tråden om ett år så kommer du att upptäcka att en del svar kanske inte var så tokiga ändå. Då kan du ge återkoppling.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #35 skrivet: 05 aug-17 kl 08:39 »
Ett par saker: Man får ge och ta på ett forum, annars fungerar det inte. Ett forum är ingen avlönad frågelåda, utan en plats där man bollar sina olika metoder och synsätt.
Vad gäller raka svar så har du faktiskt valt fel sysselsättning. Nästan varje situation inom biodling kan hanteras på flera olika sätt, och varje sätt kan ha sina fördelar och nackdelar. Bara en mycket liten förändring i förutsättningarna kan ge ett helt annat svar.

Om du återkommer till den här tråden om ett år så kommer du att upptäcka att en del svar kanske inte var så tokiga ändå. Då kan du ge återkoppling.
Det finns mycket bra svar här problemet är ju att dom ofta strider mot varandra en del.
Tror att för dom mer erfaren är det säkert bra även om det gärna blir trådar som invintringen. men som ny blir iallafall jag smått förvirrad.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #36 skrivet: 05 aug-17 kl 09:34 »
Det finns mycket bra svar här problemet är ju att dom ofta strider mot varandra en del.
Tror att för dom mer erfaren är det säkert bra även om det gärna blir trådar som invintringen. men som ny blir iallafall jag smått förvirrad.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Det är bra med teoretiska strider, både för dom som strider och för dom som bara iakttar. Ur den teoretiska diskussionen och analysen går det att förändra synsätt och med tiden även konsensus, i detta fall inom biodling. Bara för att biodlare gjort si eller så i 200 år så är det inte säkert att det är rätt metod utifrån binas behov och överlevnad. En sak är iaf säker, när det gäller diskussioner kring bihållning, och det är att alla inblandade kombattanter är måna om sina bin och värnar om sina bins hälsa och överlevnad.
Roligt att du fått kontakt med biodlare irl - de kommer säkert att hjälpa dig vidare med kunskaper, praktik och bin  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #37 skrivet: 05 aug-17 kl 10:58 »
Det finns mycket bra svar här problemet är ju att dom ofta strider mot varandra en del.
Du lär dig snabbt vilka som har en syn på biodlingen som du gillar. När jag började läsa här på forumet och var helt förvirrad så läste jag wictors inlägg noga. Det fanns flera väldigt bra, som drönarn och curt. En del skriver inte så många inlägg men när de gör det är det bra.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #38 skrivet: 05 aug-17 kl 14:16 »
Du lär dig snabbt vilka som har en syn på biodlingen som du gillar. När jag började läsa här på forumet och var helt förvirrad så läste jag wictors inlägg noga. Det fanns flera väldigt bra, som drönarn och curt. En del skriver inte så många inlägg men när de gör det är det bra.
Det är säkert så men fortfarande så att jag måste veta något för att kunna välja bland det som jag tycker känns bra.
Men som alltid i djurvärlden så handlar det ju om något sin vi inte kan ställa frågor till så olika åsikter kommer det ju alltid finnas.
Jag har ju min största kunskap inom hund och även där diskuteras det ju mycket men där vet jag vad som funkar och skiter fullständigt i vad folk säger ( med det menar jag inte att jag inte tar åt mig och testar nya rön).

Bin är helt klart det svåraste jag börjat forska i för det har inte funnits på varenda gård och inte runt mig. När jag började med höns så hade vänner och bekanta haft det i många år så där fanns inga bekymmer trots många teorier om hur dom skall skötas. Även en oerfaren kan ju rätt fort se om en höna mår bra eller ej och regler för hönshus m.m är ju rätt tydliga. Följer man dom så är man ju i princip hemma.

Biföreningen jag besökte va otroligt hjälpsamma och plockade fram nummer till potentiella faddrar och va på g att öppna kupa för att visa och förklara.  Tyvärr började det regna så det blev inget denna gång.
Har dock varit med och öppnat kupor förr men det är nog 25 år sen senast.


Jösses va långt detta blev. Är rätt usel på att utrycka mig i ord och blir ofta feltolkad då så istället för påhopp så uppmanar jag en trevlig ifrågasättning.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


kupsnickaren

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #39 skrivet: 06 aug-17 kl 02:56 »
Hej Simon du hade ju varit på en trevlig biodlareförening kanske du kunde få en mentor där så du kommer igång så hoppas vi att du blir en engagerad och duktig biodlare

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #40 skrivet: 06 aug-17 kl 07:12 »
Hej Simon du hade ju varit på en trevlig biodlareförening kanske du kunde få en mentor där så du kommer igång så hoppas vi att du blir en engagerad och duktig biodlare
Kommer säkert bli så men vore bra med nån närmare då det är några mil dit.
Såg en hög kupor vid en gård nån mil härifrån man får väl stanna och knacka på.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När på året är det lämpligast att starta biodling
« Svar #41 skrivet: 06 aug-17 kl 16:39 »
Vad gäller raka svar så har du faktiskt valt fel sysselsättning. Nästan varje situation inom biodling kan hanteras på flera olika sätt, och varje sätt kan ha sina fördelar och nackdelar. Bara en mycket liten förändring i förutsättningarna kan ge ett helt annat svar.

Om du återkommer till den här tråden om ett år så kommer du att upptäcka att en del svar kanske inte var så tokiga ändå. Då kan du ge återkoppling.

Det är ju inte för inte som jag under många års tid har kallat biodling för en bedömningssport. Tänker man som så, att i varje uppkommen situation alltid göra det ingrepp som är mest lämpligt där och då, så är aldrig något oväntat något att rädas för. De flesta av oss gör detta för binas och naturens skull, även om somliga kallar oss bihållare och jag vet inte allt man funderat ut...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 5 användare (1 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b, ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser