Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektricitet  (läst 6402 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Elektricitet
« skrivet: 05 maj-17 kl 11:51 »
vilken tavla är lämpligast att dryfta elfrågor?
« Senast ändrad: 05 maj-17 kl 21:13 av Jimmy.G »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ELEKTRICITET
« Svar #1 skrivet: 05 maj-17 kl 18:04 »
Det beror på i vilket avseende. Rör det sig om fordonsel, egen elproduktion (offgrid), elinstallationer i byggnader, konstruktion eller reparation av elapparater/bruksföremål, teoretiska/fysikaliska frågeställningar kring el?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: ELEKTRICITET
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 20:40 »
mest teoretiska spörsmål. jag pluggar in bb1 teorin.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: ELEKTRICITET
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 20:43 »
tar ett exempel ,har sten koll på ohms lagar, Uri och pui men kirchshoffs lag om parallellkoppling är lite vag,just hur man räknar ut resistansen.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: ELEKTRICITET
« Svar #4 skrivet: 05 maj-17 kl 20:50 »
en sak till som är lite förvirrande är det här med licenser eller vad man får göra och inte..
ett exempel, om jag har teoretisk kunskap kan jag då jobba som installationselektriker om min arbetsgivare har rätt tillstånd?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #5 skrivet: 05 maj-17 kl 21:35 »
en sak till som är lite förvirrande är det här med licenser eller vad man får göra och inte..
ett exempel, om jag har teoretisk kunskap kan jag då jobba som installationselektriker om min arbetsgivare har rätt tillstånd?
Du behöver ingen behörighet om du jobbar på ett företag. Det räcker att en person har behörighet på företaget.