Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektricitet  (läst 6402 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Elektricitet
« skrivet: 05 maj-17 kl 11:51 »
vilken tavla är lämpligast att dryfta elfrågor?
« Senast ändrad: 05 maj-17 kl 21:13 av Jimmy.G »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ELEKTRICITET
« Svar #1 skrivet: 05 maj-17 kl 18:04 »
Det beror på i vilket avseende. Rör det sig om fordonsel, egen elproduktion (offgrid), elinstallationer i byggnader, konstruktion eller reparation av elapparater/bruksföremål, teoretiska/fysikaliska frågeställningar kring el?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: ELEKTRICITET
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 20:40 »
mest teoretiska spörsmål. jag pluggar in bb1 teorin.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: ELEKTRICITET
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 20:43 »
tar ett exempel ,har sten koll på ohms lagar, Uri och pui men kirchshoffs lag om parallellkoppling är lite vag,just hur man räknar ut resistansen.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: ELEKTRICITET
« Svar #4 skrivet: 05 maj-17 kl 20:50 »
en sak till som är lite förvirrande är det här med licenser eller vad man får göra och inte..
ett exempel, om jag har teoretisk kunskap kan jag då jobba som installationselektriker om min arbetsgivare har rätt tillstånd?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #5 skrivet: 05 maj-17 kl 21:35 »
en sak till som är lite förvirrande är det här med licenser eller vad man får göra och inte..
ett exempel, om jag har teoretisk kunskap kan jag då jobba som installationselektriker om min arbetsgivare har rätt tillstånd?
Du behöver ingen behörighet om du jobbar på ett företag. Det räcker att en person har behörighet på företaget.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #6 skrivet: 05 maj-17 kl 21:40 »
Du behöver ingen behörighet om du jobbar på ett företag. Det räcker att en person har behörighet på företaget.

Ett annat villkor är att personen med behörighet är direkt överordnad i företagets hierarki/linjeorganisation. Det duger alltså inte att personen med behörighet jobbar som elektriker på golvet jämsides med de obehöriga som gör installationer, utan hen som har behörighet måste vara förman, avdelningschef eller liknande.

Jag - och vissa andra på detta forum - har en del bestämda åsikter om den svenska behörighetskungörelsen och tillhörande regelverk, men det kanske inte är på sin plats att vädra dem nu, utan det får räcka med att redogöra hur dagens praxis fungerar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #7 skrivet: 05 maj-17 kl 21:43 »
Även jag har mina tankar om behörigheter. 
Har själv tackat nej till behörighet för att slippa beblanda mig med det.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ELEKTRICITET
« Svar #8 skrivet: 05 maj-17 kl 21:46 »
tar ett exempel ,har sten koll på ohms lagar, Uri och pui men kirchshoffs lag om parallellkoppling är lite vag,just hur man räknar ut resistansen.

Att räkna med parallellkoppling är lätt om man inte räknar med resistanserna utan med inverterade värdet av resistansen, dvs konduktansen (eller admittans, om man ser växelströmsmässigt på det hela).
Precis som spänningen fördelar sig proportionellt mot resistanserna om du har flera seriekopplade motstånd som genomflyts av samma ström , så fördelar sig strömmen proportionellt mot konduktanserna om du parallellkopplar ett antal motstånd och lägger på en given spänning över dem.
Kirchhoff säger egentligen en mycket enkel sak - nämligen att summan av alla strömmar i en nod måste vara lika med noll. Men det kan ta ett tag innan 10-öringen trillar ner och man inser hur den ska tillämpas på praktiska problem.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #9 skrivet: 09 maj-17 kl 22:13 »
👋 om det står 400/690 volt på en elmotor, kan man använda den i Sverige?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #10 skrivet: 10 maj-17 kl 06:54 »
Ja, D-kopplad fungerar den ju bra på ett 400/230 V-nät som är det vanligaste här.   Motorer som är avsedda för Y/D-start brukar vara märkta 400/690 V (lite äldre motsvarande maskiner kan vara märkta 380/660 V).

690 V-nät förekommer för motorkraft på en del industrier, det är också en vanlig generatorspänning i vindkraftverk och mycket små vattenkraftverk.

Är motorn avsedd för 50 Hz?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #11 skrivet: 10 maj-17 kl 12:08 »
ja 50 Hz

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #12 skrivet: 11 maj-17 kl 10:29 »
 vissa energikrävande industrier tar alltså ut högre spänning än hushållen (400v huvudspänning) nån som har några "spännande" länkar om detta?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #13 skrivet: 11 maj-17 kl 22:47 »
Vilken elkrafthandbok som helst kan vara lämplig att studera.

Industrier som behöver mer än storleksordningen 1 MW, köper ju ofta energin vid högspänning, har sin egen transformatorstation och använder de spänningar som blir lämpliga i respektive fall.  Numera är ju som sagt 400/230 V TN-system och 3 x 690 V IT-system vanligast. Förr var det också vanligt med 3 x 220 V respektive 220/127 V, speciellt på mycket blöta industrier (t ex en del kemiska fabriker, vissa avdelningar i massafabriker och pappersbruk) där man av säkerhetsskäl inte ville ha alltför höga spänningar mot jord.
Motorer på flera MW brukar ofta matas direkt med högspänning, numera är väl 6 kV vanligast för sådana ändamål men förr i tiden har även 1, 1,65  och 3 kV förekommit inom industrin.


Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #14 skrivet: 14 maj-17 kl 14:35 »
hej!
jag undrar hur man utför ett kontinutetstest (kontroll av skyddsjord)

och även isolationstest (kontroll av installationens resistans mot jord)

Med vänlig hälsning J

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #15 skrivet: 14 maj-17 kl 22:57 »
Det beror på syftet med mätningen, om sammanhanget är sådant att man måste följa något bestämt regelverk eller inte, vad man har för mätutrustning tillgänglig, om det ingår delar i installationen som kan ta skada av ohälsosamma mätspänningar eller -strömmar, osv osv.

När det gäller isolationstest så bör man skilja på dels en ren resistansmätning och dels "meggning", alltså mätning med en högre spänning än normal driftspänning.  Oftast mäter man med likspänning nuförtiden, men det finns delade meningar om vilken polaritet som bör användas.  I vissa fall kan en halvdan men ändå acceptabel isolation försämras om man meggar med likspänning, så då kan växelspänning vara att föredra. Å andra sidan kan anläggningens kapacitans mot jord ställa till med mätfel om man mäter med växelspänning och inte kan ta hänsyn till fasläget hos läckströmmen och eventuella övertoner.
Isolationstest på apparater och annan utrustning finns beskriven i respektive produktstandarder (IEC 60335 med understandarder , IEC 60950 m fl), och det kan vara förvånansvärt stora skillnader i mätmetoder, spänningsvärden mm för snarlik utrustning beroende på vilken standard man har bestämt sig för att följa.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #16 skrivet: 15 maj-17 kl 14:29 »
  om en fas har 230Volt varför har inte 3 faser då 230 * 3= 690 Volt??

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Elektricitet
« Svar #17 skrivet: 15 maj-17 kl 14:51 »
Det beror på att de olika faserna i växelström inte har samma spänning samtidigt. De är fasförskjutna 1/3-dels varv.

Här finns mycket att läsa om trefas: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #18 skrivet: 15 maj-17 kl 20:16 »
Det beror på syftet med mätningen, om sammanhanget är sådant att man måste följa något bestämt regelverk eller inte, vad man har för mätutrustning tillgänglig, om det ingår delar i installationen som kan ta skada av ohälsosamma mätspänningar eller -strömmar, osv osv.

När det gäller isolationstest så bör man skilja på dels en ren resistansmätning och dels "meggning", alltså mätning med en högre spänning än normal driftspänning.  Oftast mäter man med likspänning nuförtiden, men det finns delade meningar om vilken polaritet som bör användas.  I vissa fall kan en halvdan men ändå acceptabel isolation försämras om man meggar med likspänning, så då kan växelspänning vara att föredra. Å andra sidan kan anläggningens kapacitans mot jord ställa till med mätfel om man mäter med växelspänning och inte kan ta hänsyn till fasläget hos läckströmmen och eventuella övertoner.
Isolationstest på apparater och annan utrustning finns beskriven i respektive produktstandarder (IEC 60335 med understandarder , IEC 60950 m fl), och det kan vara förvånansvärt stora skillnader i mätmetoder, spänningsvärden mm för snarlik utrustning beroende på vilken standard man har bestämt sig för att följa.

Kanske inget för gemene man att göra, jag skulle själv göra det, men faller nog på mätinstrument, har bara vanliga multimeters, det närmaste man kan göra då är ju att ohm mäta,och det duger kanske inte.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #19 skrivet: 15 maj-17 kl 20:47 »
Nej, en vanlig ohm-mätning med multimeter jobbar med alldeles för låg spänning, men den är ju en smidig första koll.

Nu finns det ju instrument för den som skall jobba som elektriker, men själv skall jag nog ta och kolla upp det här gamla husets kablar med hjälp av multimetern och en lite högre spänning. Samma spänning som nätet borde ju ge tillräckligt för att man skall kunna mäta krypströmmar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #20 skrivet: 15 maj-17 kl 22:59 »
När det har varit lämpligt att "megga" med likström så har jag använt en ombyggd batteridriven elstängselapparat som spänningskälla. Laddspänningen i den är ungefär 600 V, den tar jag ut via ett strömbegränsningsmotstånd på 1 Mohm och sen är det bara att mäta spänningsfallet över det med en vanlig digitalmultimeter och räkna litegrann för att få reda på isolationsmotståndet i anläggningen.

Man ska dock INTE megga med likström om det är en anläggning där man misstänker att isolationen har blivit dålig pga fukt och att den kanske kan gå att rädda bara genom torkning. Likströmmen kan orsaka jonvandring med påföljd att risken för överslag ökar även sedan anläggningen har torkat.
T ex ska man aldrig försöka megga en fuktig större elmotor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #21 skrivet: 15 maj-17 kl 23:09 »
Ja, man kanske skulle våga sig upp lite i spänning för att hitta fler fel innan de överraskar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #22 skrivet: 15 maj-17 kl 23:16 »
Om man är ute efter att hitta fel i en fast installation och har möjlighet att koppla bort alla anslutna elektroniska prylar, så är det ännu bättre att göra stötprov med t ex 4-5 kV. På så sätt kan man provocera fram överslag t ex på ställen där det en gång har slagit över pga åska och isoleringen har blivit försvagad av den anledningen.
Även detta borde man ganska lätt kunna göra med en lämpligt modifierad elstängselapparat. Dock bör man nästan ha tillgång till ett digitaloscilloskop och högspänningsprob till det för att kunna tolka resultatet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #23 skrivet: 15 maj-17 kl 23:20 »
Ja, eller gå runt och lyssna efter överslag ;D

4-5 kV lär nog knäppa både här och där är jag rädd... :-\

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #24 skrivet: 16 maj-17 kl 07:07 »
Ja, det är också en bra metod. Men man kanske inte hör så tydligt att det knäpper om överslaget är i en massiv mantlad kabel. Det låter mer om överslaget är mer öppet t ex i en kopplingsdosa eller apparat.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #25 skrivet: 16 maj-17 kl 14:07 »
hej!

bara för skojs skull så har jag mätt lite och fick ca 1,1 ohm mellan jordblecken i kontakterna och elementen
kan man konstatera då att jordningen är korrekt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #26 skrivet: 16 maj-17 kl 14:24 »
Nej, men det är en indikation på att det är så.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #27 skrivet: 16 maj-17 kl 20:29 »
Det visar åtminstone att husets värmesystem någonstans är någorlunda förbundet med just det vägguttagets skyddsjord. Kanske genom att någon cirkulationspump, elpatron eller liknande som är metalliskt förbunden med värmerören också är skyddsjordad.
Men det säger inget om huruvida skyddsjorden har kontakt med inkommande PEN-ledare, och inte heller om jordtaget vid matande nätstation är i ordning eller hur det ligger till med skyddsjord på andra grupper i samma hus.
Förr i tiden när inkommande vattenledning till ett hus alltid var ett järnrör nergrävt i marken, så kunde man vanligtvis lita på den som jordtag. Men det är inte lika självklart idag då det ofta är en plastslang (PEM).


Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #28 skrivet: 17 maj-17 kl 08:20 »
Det visar åtminstone att husets värmesystem någonstans är någorlunda förbundet med just det vägguttagets skyddsjord. Kanske genom att någon cirkulationspump, elpatron eller liknande som är metalliskt förbunden med värmerören också är skyddsjordad.
Men det säger inget om huruvida skyddsjorden har kontakt med inkommande PEN-ledare, och inte heller om jordtaget vid matande nätstation är i ordning eller hur det ligger till med skyddsjord på andra grupper i samma hus.
Förr i tiden när inkommande vattenledning till ett hus alltid var ett järnrör nergrävt i marken, så kunde man vanligtvis lita på den som jordtag. Men det är inte lika självklart idag då det ofta är en plastslang (PEM).


Mao det finns inga genvägar,det är en mätsladd kopplad till jordskenan i central och urkopplad nolla som ger ett pålitligt resultat.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #29 skrivet: 18 maj-17 kl 13:21 »
Funderar på elmotorns funktion, drar magnetfältet runt rotor eller trycker?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #30 skrivet: 18 maj-17 kl 18:15 »
Bägge delarna samtidigt.

Om man har en elmaskin som inte har utpräglade poler i rotor och stator utan kontinuerligt järn på bägge sidor (t ex en vanlig trefas asynkronmotor), så har ju både rotorn och statorn roterande magnetfält utan några tydliga stillastående poler. Energiöverföringen däremellan sker på ungefär samma sätt som i en mekanisk slirkoppling, så det är svårt att tala om vare sig tryck eller drag. En sådan maskin kan lika väl överföra energi i båda riktningar - om man tillför mekanisk energi till axeln och försöker tvinga upp den över synkront varvtal så går den ju som generator. Momentkurvorna under och över synkront varvtal (alltså för motor- och generatordrift) är exakt likadana men spegelvända i förhållande till varandra.

Tyvärr verkar det som om många elutbildningar idag inte går särskilt djupt in på elmaskinlära, det verkar nästan som om det inte förväntas att man ska vara nyfiken på detaljerna i hur en elmaskin fungerar om man inte ska arbeta som konstruktör i den branschen. Inte ens på civilingenjörsnivå verkar man intressera sig för att gå på djupet.  Ska man hitta riktigt grundliga och bra elmaskinläroböcker får man gå till antikvariat och leta efter tjocka tyska verk från 1910-talet.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #31 skrivet: 18 maj-17 kl 19:12 »
Jag tackar för utförligt svar Torbjörn ☺ då förstår jag bättre hur elmotorn fungerar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #32 skrivet: 30 maj-17 kl 14:56 »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #33 skrivet: 30 maj-17 kl 18:44 »
För mig är en megger en låda som man vevar upp laddningen i ;D

För mig också :)
Men en bekant har faktiskt en modern megger (kanske från 60-70-talet) som drivs av två platta 4,5 V-batterier.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #34 skrivet: 30 maj-17 kl 19:33 »
4 lax kostar den,


Postat med Alternativ.nu´s app


Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #35 skrivet: 25 jun-17 kl 09:00 »
Skulle kapa några vp rör,funderar då på hur elektriker gör?

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Elektricitet
« Svar #36 skrivet: 25 jun-17 kl 09:15 »
Ett varv med kniven och en knäck mot knät

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #37 skrivet: 25 jun-17 kl 20:31 »
Morakniv för böjliga VP-rör.
Hårda VP-rör kan man också såga av med t ex bågfil eller fintandad fogsvans. Det är ju inte alltid man kan kapa röret till rätt längd medan man har det löst och kan knäcka det över knät. En del gamla spröda VP-rör kan få längsgående sprickor om man försöker knäcka dem.

Hur man än kapar det så bör man grada med t ex morakniv efteråt.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #38 skrivet: 09 aug-17 kl 08:54 »
hej!  här kommer en fråga till elektrikerna på forumet! jo jag har monterat en hel del kulo i sommar och jag har läst att man kan jorda skärmen,för mindre elektromagnetisk strålning jag har aldrig gjort det! är det nån som har åsikter om detta!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #39 skrivet: 09 aug-17 kl 23:11 »
Ur "strålnings"-synpunkt spelar det ingen roll om man jordar skärmen eller inte. Skärmen kan ju ändå inte ta bort elektromagnetiska fält, och den elektrostatiska kopplingen är så gott som försumbar vid så låga frekvenser som vi har i elnätet.

Ur elsäkerhetssynpunkt så skall skärmen jordas, om man använder modern (tillverkad ca 2014 eller senare) kuhloledning som har en biledare innanför skärmen. Enda undantaget från detta är om man drar kuhlo som fortsättning på en gammal installation där skyddsjord inte finns tillgänglig i utgångspunkten.

För mycket länge sedan användes skärmen i kuhlo som strömförande nolla, men det förbjöds i de flesta länder för över 100 år sedan.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #40 skrivet: 10 aug-17 kl 09:25 »
Ur "strålnings"-synpunkt spelar det ingen roll om man jordar skärmen eller inte. Skärmen kan ju ändå inte ta bort elektromagnetiska fält, och den elektrostatiska kopplingen är så gott som försumbar vid så låga frekvenser som vi har i elnätet.

Ur elsäkerhetssynpunkt så skall skärmen jordas, om man använder modern (tillverkad ca 2014 eller senare) kuhloledning som har en biledare innanför skärmen. Enda undantaget från detta är om man drar kuhlo som fortsättning på en gammal installation där skyddsjord inte finns tillgänglig i utgångspunkten.

För mycket länge sedan användes skärmen i kuhlo som strömförande nolla, men det förbjöds i de flesta länder för över 100 år sedan.


biledare under skärmen? har du någon bild på en sån kabel,jag har handlat kulo på Harald Nyborg och biltema och de hade ju 3 ledare + skrm, brun,blå gul grön.vilken färg ska denne biledare ha?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #41 skrivet: 10 aug-17 kl 09:37 »
Biledaren är oisolerad, det är några förtennade koppartrådar som ligger direkt under metallmanteln, utanför gummit som innesluter innerledarna. Om man måste isolera den för att den inte ska ställa till med kortslutning i en kopplingsdosa så bör man använda gul/grön plastslang eller eltejp så det framgår tydligt att den hör ihop med skyddsjord.

Som sagt har biledaren kommit till först på de senaste åren på kuhlo (EKRK), men den har funnits sedan länge på EKLK och innan dess på blymantlad kabel.
EKK har ingen metallmantel alls och därmed inte heller någon biledare.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #42 skrivet: 10 aug-17 kl 14:51 »
när jag då kopplar in bi ledaren ska jag då isolera den biten som blir oisolerad från inkopplingen till där jag avisolerat kablen i dosan/kontakten mm ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet
« Svar #43 skrivet: 10 aug-17 kl 22:02 »
Om det behövs för att inte den blanka biledaren ska kunna ställa till med kortslutning, så ska den isoleras med något gulgrönt.
Men om det rör sig om t ex en kopplingsdosa eller modernt vägguttag med väl skyddade anslutningar, så får man avgöra från fall till fall om biledaren verkligen behöver isoleras.
Biledaren behöver bara kopplas ihop med skyddsjord i ena änden av kabeln, så om det är trångt och besvärligt i dosan i ena änden men gott om plats i andra änden så kan man utan vidare klippa biledaren på den besvärliga sidan.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Elektricitet
« Svar #44 skrivet: 11 aug-17 kl 07:14 »
Jag tackar för bra och intressant svar!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser