Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskriva påfågelägg  (läst 3482 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Beskriva påfågelägg
« skrivet: 29 apr-17 kl 13:39 »
Finns det någon som kan beskriva lite mer noggrant hur ett påfågelägg ser ut??
Jag har hittat några ägg i trädgården som jag inte riktigt känner igen. Dom är iofs inte så stora egentligen ( jag vet inte riktigt hur stora dom ska vara?), men jag tänkte att om det är påfåglarnas första ägg så kan ske dom är små i början. Precis som det är hos en del hönor med de första äggen de lägger.

Skulle önska att någon kan beskriva äggen för mig. Storlek, färg osv. Är dom mest lik hönsägg eller mer "feta" på ytan som hos ankor?

Hoppas någon vill hjälpa till.  :)

Elmm

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #1 skrivet: 29 apr-17 kl 20:03 »
Är på jakt efter påfågelägg  .  Vet du var man kan köpa?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #2 skrivet: 29 apr-17 kl 22:15 »
Du tyckte verkligen att den frågan passade in här ??  ??? Där jag frågar hur påfågelägg ser ut ??  :o

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 11:57 »
Om nu så vansinnigt många läser - finns det ingen som kan försöka hjälpa till ??

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #4 skrivet: 06 maj-17 kl 01:41 »
Du skrev frågan för en vecka sedan, jag läste tråden först nu och det tog mig under 1 minut att googla på påfågel och ägg och fick förträffliga resultat.

Du har uppenbarligen internet, kanske det är dags att börja använda det på rätt sätt också och inte få faktan levererad på silverfat.

Nej jag tänker inte ge dig en länk för det var så barnsligt enkelt att söka så du får lära dig det själv.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #5 skrivet: 07 maj-17 kl 13:17 »
OJ, här har vi en riktigt otrevlig person då ja, Permission  >:D - inte svårt att lista varifrån du har "Permission" !!

Om det är sååå jobbigt för dig att vara hjälpsam så slösa då inte din tid här! Jag frågar efter en noggrannare beskrivning, det betyder alltså att jag inte är nöjd med vad jag hittat på andra ställen, är det så svårt att förstå alltså??

Ja, käre värld...Men nu vet jag att det finns mycket hjälpsamma människor här och det är ju faktiskt dom jag vänder mig till ( Kanske jag var otydlig med det?? )

Nytt försök alltså. Ni som har påfåglar (och är hjälpsamma, som det ju går ut på här när man ställer frågor/och svarar  ;) ) skulle någon kunna vara snäll och svara ?  :)

seko

  • Gäst
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #6 skrivet: 07 maj-17 kl 19:16 »
Mitt intryck av dig Permission är att du är en vettig människa, vilket tyvärr inte kan sägas om alla här. Jag googlar inte och har aldrig haft påfåglar, men kalkoner och mycket annat. Tänkte eftersom kalkonägg är spräckliga borde påfågeläggen också vara det, eller är de inte det? Men en obestämd slutledningskänsla säger mig att de borde vara det och i så fall hade också trådstartaren lätt kunnat utesluta att det det rör sig om hön- eller ankägg

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #7 skrivet: 07 maj-17 kl 21:44 »
 ;D ;D Riiiktigt så enkelt är det ju inte, då hade jag ju inte frågat. Jag frågade om äggen är mest lik höns eller ankägg, inte att jag bara har höns och ankor. Då hade det ju varit enkelt!  ;) Problemet är att jag har både nya ankor och kalkoner som just ska till och börja värpa och jag har inte koll på om det skulle kunna vara deras ägg.
Finns det verkligen ingen som har påfåglar som kan svara?? Spekulationer ger ju inte svar, tyvärr  ;)

Lite synd ändå, seko, om du menar att Permissions inlägg var okej? Tycker det skulle vara mycket trevligare om det kunde gå ut på att hjälpa varandra här. Vet då att fler än jag tycker det är tråkigt att vissa bara är ute efter att reta folk  :(
Trist för oss som tar detta på allvar, och ställer frågor för att vi verkligen vill ha råd från andra.

Tack för alla personliga meddelanden angående just detta! :)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #8 skrivet: 08 maj-17 kl 21:42 »
Om jag istället frågar så här då, gömmer påfåglar sina ägg noga eller ser man dom lätt under buskar osv?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beskriva påfågelägg
« Svar #9 skrivet: 08 maj-17 kl 21:53 »
Med tanke på att det är en fasanfågel så torde deras ägg vara väldigt diskreta och om möjligt bli lagda på en undanskymd plats med möjlighet för att hålla koll på omgivningen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser