Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ojämn yta vid hyvling  (läst 1585 gånger)

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #20 skrivet: 24 apr-17 kl 15:25 »
Vad kostar det att slipa stål hos dom? 4 st ca 40cm långa

De tar 2:50 per centimeter för omslipning av hyvelstål. Blir ju 400:- plus moms i ditt exempel.

Men du håller ju till långt norr om Fjollträsk, så deras turbilar kör ju inte upp och samlar in hos dig. Kolla med dem vad frakten kan tänkas bli. För min egen del är deras fria turbil en av de tre anledningarna att jag valt att anlita dem Övriga två är kvalitéten på slipningen samt prisbilden. En HM-klinga diameter 315 mm tex med 40 tänder kostar 96:- i omslipning. Likadan klinga i diameter 315 HM40 kostar ju runt 1 200:- i nypris....
Egenföretagare som lever på bi, honung, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

Thomas_

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 24 apr-17 kl 15:27 »
Lämnade in två stål 600 långa till ett listhyvleri där jag alltid lämnat. Men så var där ägarbyte. Fick betala 1000 för den slipningen. Men det var ett rejält hack av en spik.
 Slipade härom dagen stålen till kombin och fick nog lägga över en timma med den typ av maskin som finns på blocket.
 Fördelen att ha den hemma är att man slipar och postar in. Ingen väntan.

Hoppsan. Perstorps Slipservice tar inget extra för att köra bort hack i stålen. Ingen väntan om man har extra omgångar liggandes. De hämtar en onsdag hos mig, och returnerar alltid grejorna nyslipade onsdagen därpå.
Egenföretagare som lever på bi, honung, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

ärt

• Halland
« Svar #22 skrivet: 24 apr-17 kl 19:20 »
 Vad får du då ge för en slipning?
Förmodligen har de ju sin slip kyld. Då kan de ju avverka lite bättre.
På en skola jag gick en gång hade de som en överfräs med ett smärgelliknande stift för att skärpa stålen i rikthyveln. Själva kuttern låstes så att de vid varje slipning kom i samma läge. Denna utrustning skulle jag allt bra gärna vilja ha. Här slipper man ju också att post om kuttern.
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

Thomas_

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 apr-17 kl 19:23 »
Vad får du då ge för en slipning?

Avser du hyvelstål med din fråga? Jag ger som sagt 2:50 per cm omslipat hyvelstål.

ärt

• Halland
« Svar #24 skrivet: 24 apr-17 kl 20:32 »
 Ja de var ju prisvärt
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

svenoscar

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 08 nov-17 kl 09:12 »
Så här blir det. Ojämnheterna uppkommer både vid plan och rikt.
Kan vara fel vinkel på hyvelstål, samt ovassa, för hög hastighet på matning.
Prova att hyvla furu, får du samma resultat, skicka till slipning. Har du ingen utbildning i träteknik, där lär man sig om maskiner och säkerhet.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser