Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner och marsvin tillsammans?  (läst 2269 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Kaniner och marsvin tillsammans?
« skrivet: 19 mar-17 kl 14:35 »
Detta är inget jag sett på ett tag, men förr så var det vanligt att man hade dem tillsammans! Det var helt normalt då, men känns klart konstigt nu. Hur fick de det att funka? De är ju så olika, kan de kommunicera med varandra? Eller lever de bara sida vid sida och ignorerar? De borde ju ha bråkat tycker man.

Någon som har erfarenhet? Det är inte så att jag tänker stoppa in sådana djur i samma bur i nuläget, men skulle det vara djurplågeri? Jag blev plötsligt nyfiken på fenomenet när minnet hoppade fram i mitt huvud. Det var inte heller så att de hade jättestora hägn, de levde i ganska små burar som tyvärr var vanligt på den tiden med en annan djursyn än vad vi har idag.

Känner även till ormägare som i nuläget har möss och råttor tillsammans. Det kan jag inte alls förstå hur det funkar. De råttorna jag hade när jag var yngre jagade smådjur och åt dem. Det är mycket jakt i en råtta.

Skulle väl kunna googla detta men det är inte riktigt samma grej...
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Kaniner och marsvin tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-17 kl 11:42 »
Nej, de kommunicerar inte likadant och framförallt bär kaniner på en bakterie, bordetella bronchiseptica, som kan vara dödlig för marsvin då marsvin kan få lunginflammation av det.
Att folk hade (och fortfarande har) kanin och marsvin ihop är okunskap, tyvärr är många djuraffärer inte uppdaterade utan säger fortfarande att det är ok.
Marsvin behöver dessutom minst en marsvinskompis då de är flockdjur.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Kaniner och marsvin tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-17 kl 03:55 »
Visste inte så mycket om smittor. Tänkte mer på hur starka kaniner är i sina ben och hur svaga marsvin egentligen är. Att de vågade. Känns som en kanin kan sparka till ett marsvin hur lätt som helst.
Internet, katter, te och mysiga sockar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser