Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av syreabsorbenter  (läst 1804 gånger)

annkristin

  • Inlägg: 6
    • Närke
Förvaring av syreabsorbenter
« skrivet: 25 feb-17 kl 23:05 »
Jag har en del  torkade bananer och morötter nu  i glasflaskor och två oöppnade förpackningar syreabsorbenter. Jag har inte öppnat förpackningarna eftersom jag inte vet hur jag ska förvara de syreabsorbenter som blir kvar i dem. Kan man lägga absorbenterna i plastpåsar eller kanske i glasburkar eller hur förvarar man dem så att de inte slukar luft?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Förvaring av syreabsorbenter
« Svar #1 skrivet: 25 feb-17 kl 23:27 »
Ja, de skall ju förvaras syrefritt om du skall ha effekten kvar till dina torkade livsmedel. Packa de som du inte använder i en så liten glasburk att du precis får i dem så har du inte så mycket syre i burken som de måste förbruka. Har du diffusionstät påse och en plastsvets så fungerar det bra för då kan du ju vakuumsuga påsen, men vanliga plastpåsar läcker för mycket syre om du skall förvara dem länge.

Jag har ingen erfarenhet av just sådana syreabsorbenter, så jag vet inte hur mycket syre en påse kan absorbera. En liter luft innehåller ungefär 0,25 gram syre så det blir inte så mycket syre i en tätpackad burk.

annkristin

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Förvaring av syreabsorbenter
« Svar #2 skrivet: 26 feb-17 kl 13:55 »
Tack, Då placerar jag dem i burk. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
Lillskiten, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser