Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??  (läst 11611 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« skrivet: 16 feb-17 kl 20:15 »
Tror ni att det är möjligt att få tag i en kaffebryggare utan plast. Alltså helt plastfri!? En perkulatorbryggare? Dom har väl vattenslang i plast? Jag vill bara veta om det finns över huvud taget istället för att koka eller använda manuell. Jag har kollat runt lite men det verkar knepigt......

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #1 skrivet: 16 feb-17 kl 20:57 »
Perkulatorbryggare - åtminstone de av 80-90-talstyp som jag har råkat på - har inga plastdelar som kommer i kontakt med kaffet, förutom den genomskinliga knoppen längst upp. Men nackdelen med dem är att det följer med mer finfördelade sumppartiklar i kaffet än från en vanlig filterbryggare. Det blir också mer jobb med diskning och allmän materielvård om man inte vill att perkulatorbryggaren ska gro igen och bli äcklig.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #2 skrivet: 16 feb-17 kl 21:03 »
Vi har precis kört slut på våran gamla perkulator som var slanglös och köpt en ny som har slang, men inte plastknopp. Tycker att de är snabbdiskade och visserligen blir det lite sump men kaffet blir godare än i bryggare, tycker jag i alla fall. Och man slipper pappersfilter. Slangen behövs ju inte om man tittar inuti när man fyller på vatten. Eller fyller på en bestämd mängd vatten från en plastdunk bredvid ;) ;D

andtol

  • Gäst
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #3 skrivet: 16 feb-17 kl 21:27 »
Pulverkaffe är fint!

Det finns rättvisemärkt också. :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #4 skrivet: 16 feb-17 kl 21:35 »
Det finns ju också don Pedro. Undrar om inte de finns helt i glas.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #5 skrivet: 16 feb-17 kl 21:49 »
Ja var inne på en perkulator....plastknopp kan man leva med eller ta bort...så man inte retar sig på den! Eller leta en utan knopp i plast......don Pedro vet jag inte vad det är men ska googla! Nej tvi.....pulverkaffe kan jag inte dricka :) Jag hade fullt sjå och hitta ett KRAV märkt kaffe som dessutom är fairtrade och går att dricka....Provade alla tänkbara från kedjorna i mitt område och till slut hittade jag ett från Zoegas. Enda KRAV och rättvisemärkt som jag tycker är GOTT! Det heter Estanzia - Supergott kaffe! 100 kr/kg men värt dom slantarna och jag sover med gott samvete.
TACK snälla för lite fina tips  :)

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #6 skrivet: 16 feb-17 kl 21:53 »
Förvisso ingen kaffebryggare, men vi kör mycket med presso-kanna när vi inte orkar göra kokkaffe.
Köpte presso-kannan (i glas och metall det som kommer i kontakt med kaffet) på IKEA för 10 år sen för 99 kr och det känns som den ska funka galant i minst 10 år till.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #7 skrivet: 16 feb-17 kl 21:59 »
Ja, och det finns även espresso-maskiner helt i rostfritt. Från några hundralappar till skyhöga priser.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #8 skrivet: 16 feb-17 kl 22:43 »
Det är mycket kemikalier helt naturligt i kaffe.
Det finns perkulatorn av metal i emalj.   Bara att googla.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #9 skrivet: 16 feb-17 kl 22:56 »
Det är mycket kemikalier helt naturligt i kaffe.
Det finns perkulatorn av metal i emalj.   Bara att googla.
Som ris - bly
Fisk  - tungmetaller....fast dom är nog inte naturliga......tillsatt av oss......
Den naturliga listan kan nog fyllas på rejält......
Vilka naturliga kemikalier finns i kaffe?
Inte konstigt att vi blir sjuka.....det är banne mig gift i allt.....kanske ens onödigt att försöka undvika man kommer inte undan ändå....slutar man att äta så kommer man inte långt......
« Senast ändrad: 16 feb-17 kl 23:04 av Skogsbönan »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #10 skrivet: 16 feb-17 kl 23:07 »
Som ris - bly
Fisk  - tungmetaller....fast dom är nog inte naturliga......tillsatt av oss......
Den naturliga listan kan nog fyllas på rejält......
Vilka naturliga kemikalier finns i kaffe?
Inte konstigt att vi blir sjuka.....det är banne mig gift i allt.....kanske ens onödigt att försöka undvika man kommer inte undan ändå....slutar man att äta så kommer man inte långt......


En hel del faktiskt, giftet koffein tex.
http://rfi99.blogspot.se/2009/10/vad-innehaller-en-kopp-kaffe.html
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #11 skrivet: 16 feb-17 kl 23:18 »
Ja men går man så långt ner och kikar så innehåller väl nästan alla födoämnen både plus och minus......!? Jag menar även nyttiga saker innehåller ämnen som i höga doser kan vara skadliga. Som linser och spenat tex. Gör man kemiska analyser så hittar man nog mycket minus i det mesta vi äter....inte bara kaffe. Men för mig är det tvärtom. Jag har svårt att sova om jag inte tar en fika på kvällen....... :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #12 skrivet: 16 feb-17 kl 23:33 »
Det finns även en del annat i kaffe som inte är bra, bl a kadmium som växten har tagit upp från jorden. Kadmium är en otrevlig tungmetall som vi skall försöka hålla nere intaget av om vi vill att njurarna skall hålla till dess vi lämnar in.

Men som vanligt så handlar det om doser så länge man inte är allergisk.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #13 skrivet: 17 feb-17 kl 04:39 »
Pulverkaffe är fint!

Det finns rättvisemärkt också. :)

Är det ok att dricka kaffet bara man inte vet om det kommit i kontakt med plast?

ps.

  • Inlägg: 128
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #14 skrivet: 17 feb-17 kl 09:21 »
Enda KRAV och rättvisemärkt som jag tycker är GOTT! Det heter Estanzia - Supergott kaffe! 100 kr/kg men värt dom slantarna och jag sover med gott samvete


Förmodar att du menar vacuumförpackat kaffe och det levereras ju i plast.  :o

Hela kaffebönor och en kvarn är ett bra alternativ till färdigmalt, man kan blanda bönor med olika ursprung och rostningar, du skapar då en egen blandning och då snackar vi kaffe med karaktär. Kaffe bör kokas och det kan man förstås göra i ett rostfritt kärl.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #15 skrivet: 17 feb-17 kl 09:28 »
Skulle nog tro att skall man upp i 100 kr/kg så är det hela bönor. Jag tänkte att jag skulle köpa hela bönor och mala själv förra året, men slog det ur hågen då jag märkte att man får betala ett högt pris för att mala själv :o

Har också fastnat för Zoegas blandningar.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #16 skrivet: 17 feb-17 kl 12:14 »

Förmodar att du menar vacuumförpackat kaffe och det levereras ju i plast.  :o

Hela kaffebönor och en kvarn är ett bra alternativ till färdigmalt, man kan blanda bönor med olika ursprung och rostningar, du skapar då en egen blandning och då snackar vi kaffe med karaktär. Kaffe bör kokas och det kan man förstås göra i ett rostfritt kärl.
Jag är medveten om det! Och att rosta själv kommer!! Jag kan inte ÄNDRA ALLT OCH HELA LIVET på en natt - Eller borde jag fixa det? Har du gjort det? Att gå från besprutat kaffe till eko och fairtrade och leta efter plastfritt alternativ till bryggning - Är väl en god start - Eller? Jag har valt att börja fasa ut plast även om det finns andra som "tycker" att jag ska fasa ut andra problem först. Jag KAN INTE ta ALLT på en gång! Ta bort metall, järn, plåt, zink, koppar, aluminium, stål.......hur 17 gör jag det?? Men ni andra som tydligen är bra på det eftersom ni tycker plastbanta är totalt urdumt..... BERÄTTA GÄRNA VAD JAG SKA ANVÄNDA istället då???? Trä kanske för hela slanten? Fast då får jag väl skit för att jag exploaterar skog - Eller?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #17 skrivet: 17 feb-17 kl 12:25 »
Vill du ha ett helknäppt tips, gör som en bekant som var desperat och skulle brygga kaffe utan bryggare.
Han tog sin destilleringsapparat och fyllde med vatten, sedan la han ett kaffe filter med kaffe i en rostfri tratt, med en rostfri hink under.

Sedan kom han på att om man koka ren sprit i stället för vatten, så blev det kaffekask.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #18 skrivet: 17 feb-17 kl 13:05 »
Jag gillar "Han tog sin destilleringsapparat och...". Kaffebryggare hade han inte, men givetvis destilleringsapparat ;D


Var inte så aggressiv Skogsbönan, du får ju hela tiden tips och kommentarer på dina frågor. Vi är inga psykologer som väger varje ord för att inte uppröra någon.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #19 skrivet: 17 feb-17 kl 13:13 »
Absolut enklast är att slå fint malda bönor i muggen, 2 tsk typ och sedan slå på kokande vatten.
När det är drickbart så har bönorna sjunkit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser