Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chili i fönstret  (läst 8232 gånger)

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
chili i fönstret
« skrivet: 08 jan-17 kl 02:05 »
har fått en massa chilifrön som har börjat gro och det är ju inte alls såväder i västerbotten just nu xD hur bra växer chili på fönsterbrädan tro? är det giftigt för katter och tål chiliplantor att en marodör kanske är där och tar sig en tugga ibland? ::)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: chili i fönstret
« Svar #1 skrivet: 08 jan-17 kl 09:07 »
Hos mig i Göteborg misslyckas de flesta försök att övervintra chilli utan lampa. Dock har jag en sort som anpassat sig till det i många generationer. Utsikterna för att få fram plantor från frö i januari i norrland bedömmer jag som väldigt låga. Så leta upp en lysrörsarmatur eller köp några led grow Light.

Chilli är inte giftigt, men kan upplevas som obehagligt för vissa, djur som människor. Plantorna klarar ingen betning när de är små, men mer ju större de blir.

Mvh
Magnus

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: chili i fönstret
« Svar #2 skrivet: 08 jan-17 kl 11:04 »
Jag har odlat chili i mina fönster i flera år! Det går! Skydda dom när dom är små. Inte giftiga alls. Du kan äta löven själv i sallader o dyl. Nu när dom är små ska dom stå svalt o ljust! Söderfönster.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: chili i fönstret
« Svar #3 skrivet: 08 jan-17 kl 15:49 »
Jag har också haft chili i fönstret i många år, går alldeles utmärkt, jag har snart fyra sorter.

Apropå ingenting så kan du om du vill blanda chili i fågelmaten, mössen gillar inte smaken av starkt men fåglarna har inte förmåga att känna den

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: chili i fönstret
« Svar #4 skrivet: 08 jan-17 kl 15:56 »
Min kattunge bet i en av frukterna sen fick chilin vara i fred  :P
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: chili i fönstret
« Svar #5 skrivet: 08 jan-17 kl 16:56 »
Jag har odlat chili i mina fönster i flera år! Det går! Skydda dom när dom är små. Inte giftiga alls. Du kan äta löven själv i sallader o dyl. Nu när dom är små ska dom stå svalt o ljust! Söderfönster.

Har du dragit upp fröer i januari utan extra belysning? Bor du i norrland?

Ursäkta, men Jag vill bara påskina att alla har inte riktigt samma förhållanden.

Mvh
Magnus

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: chili i fönstret
« Svar #6 skrivet: 08 jan-17 kl 17:58 »
Ja och jag bor i Värmland zon 7.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: chili i fönstret
« Svar #7 skrivet: 08 jan-17 kl 20:38 »
Värmland får nog lite mera sol än vad jag får xD

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: chili i fönstret
« Svar #8 skrivet: 08 jan-17 kl 21:12 »
Bor inte du i midnattssolens land😁
Släng upp en lampa ovanför då.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: chili i fönstret
« Svar #9 skrivet: 09 jan-17 kl 10:37 »
Ja, nu har det ju bänt, snart får ni faktiskt mycket mer sol, om ett par månader...  ;)

Jag har fortfarande rätt svårt att fatta att solen sådär bara går ned sådär *poff* om somrarna söderöver, känns inte som det borde en normal sommar... ha ha!

Jag vet inte med chili, men mina orkidéer trivs bra här (bara man kommer ihåg att de inte får frysa...), men de kanske är mindre ljuskrävande?
Bönor går bra i allafall om de nu går att jämföra (även om jag brukar sätta ut just bönorna sedan när temperaturen medger det, av praktiska skäl)

Har bara odlat chili i kruka utomhus här uppe men det fungerade fint då, dock sade någon mig att det är ganska avhängigt kvaliteten på rötterna om plantan blir frisk och kry eller dånar av till synes utan orsak.
(Ärtor och bönor har andra typer av rotsystem med symbios så de går nog inte att jämföra tror jag... Chilipepparns utveckling av rotsystem har jag ännu ej begripit mig på... )





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: chili i fönstret
« Svar #10 skrivet: 10 jan-17 kl 09:40 »
Jag är nyfiken själv på detta, varför plantan ibland lyckas över förväntan och ibland bara tvärdör utan synbar orsak, detdär med rötterna fick jag bekräftat av en bekant som odlat mycket chili i södra Norrland.

Vad jag vet så är paprikaväxter tydligen närmast släkt med potatisväxter, vilket får mig att tro att de vill ha det påminnande om tomater och vanlig paprika.
Vanlig paprika går fint att odla även häruppe, man kan tom sätta ut den under drivbänk framåt sommaren när frostrisken släppt.
Så jag tror principen r densamma för chili. (i allafall funkade det för oss...)




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Katt ola

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: chili i fönstret
« Svar #11 skrivet: 16 jan-17 kl 16:39 »
Vad kul! Jag odlade fyra sorters chili i somras och de blev mogna vid olika tillfällen. Torkade delar av skörden och tar fram dem varje lunch, det blev en stor skörd!

Någon som ska odla dill i sommar?
Kolla länken:
https://www.youtube.com/watch?v=7lGcD1pPTok

Åhh vad jag längtar till sommaren och min odling!

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: chili i fönstret
« Svar #12 skrivet: 21 jan-17 kl 12:40 »
Hej,Jag har satt chilifrön,paprikafrön och tomatfrön i kruka på fönsterbrädan tidigare än jag brukar i mitten på januari,det var en test och det blev fantastiskt mycket paprika men  chilifröna var paprikafrön,hihihi,men jag har åxså satt på en plasthätta på krukan för  att tillföra värme men det var i  Stockholm men jag tror att det går bra om du ser till att det finns tillräckligt med värme ,fast inte så mycket så de möglar,en får ju ha koll.Paprika är tycker jag svårare än chili och tomater.När de har växt till sej lite granna så sätter jag om dom i en större kruka med gödsel och jord,  plus näring när de har växt till sej lite till så rötterna inte brinner upp i  tidigt stadie och det växte så det knakade.Hoppas det går bra och att du får mycket chili.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: chili i fönstret
« Svar #13 skrivet: 31 jan-17 kl 10:51 »
Tomater är ganska lätta att odla, dock skall tomater ha mer vatten. (men man ser det tydligt på dem om man glömt eller om de inte skall ha mer...).
De behöver dock mycket näring i början, så jag brukat ta väl utbrunnen gödsel i toppen (tex häst, ko, får, etc beroende på vad man  haft hemma...)  och blanda in litet trädgårdsjord till en lucker blandning.
Tomater skall dock ha mycket sol.
Plantan vill ha det halvfuktigt, men INTE frukterna, dvs man kan inte linda in frukterna i påsar eller liknande för då ruttnar de.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: chili i fönstret
« Svar #14 skrivet: 31 jan-17 kl 13:05 »
Jag planterade om 14 chiliplantor igår. Det brukar vara första vårtecknet hos mig :), nu vänder det....

MVH
magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 6 användare
Lenakatarina, xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser