Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första hjälpen-låda till getter  (läst 4502 gånger)

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
Första hjälpen-låda till getter
« skrivet: 22 maj-16 kl 09:41 »
Tar gärna emot tips på vad getternas första hjälpen-låda bör innehålla!
Vad är bra att alltid ha hemma ifall något händer? ???
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #1 skrivet: 22 maj-16 kl 13:34 »
Kunskaper!!

  Jag menar, man måste veta hur man i så fall ska använda grejorna.  Men ett basapotek med febertermometer och stetoskop med membran kan nog vara bra.  En ingivare kanske, ifall du måste medicinera.  I en bra låda eller skåp, som skyddar mot stallets fukt och damm.

  En behandlingsbox, där du kan stänga in dig med patienten, ge godis (om hon inte är för sjuk för att vilja äta) och slippa de andras påträngande uppmärksamhet.  Vänj dem och dig själv att använda boxen.  Du kan t ex klippa deras klölvar där inne, mjölka och annat vardagligt.  Då blir det för all del inte huvudsakligen en behandlingsbox, men det kommer att fungera bättre om exempelvis en veterinär behöver komma åt att undersöka.  De flesta djur är ganska avvaktande när det kommer en främling med konstiga, frasande kläder.

  Om du brukar baka bröd, så ha alltid lite extra jäst i kylen, ifall någon skulle föräta sig på kraftfoder.  (Hur är det nu, ni som har gjort det, hur använder man jästen?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #2 skrivet: 22 maj-16 kl 15:02 »
Bakjäst-är bra att ha om nån föräter sig på spannmål.
Bikarbonat och druvsocker-är bra att ha om nån killing får diarré.
Propylenglykol, (energibalans) är bra att ha om nån vuxen är slö och man vill höja blodsockret.
Termometer-är bra att ha om nån är sjuk.
En mentor-är bra att ha ett nummer till för att bolla idéer med om nån är sjuk.
En doseringspistol/avmaskningsdoserare-är bra att ha.
Selevitan-är bra att ha åt högdräktiga getter. (finns receptfritt på apoteket)
Lim-är bra att ha för att limma ihop öronen om de fastnar. Har själv lyckats limma ihop bra med det en gång.
Bayticol är bra att ha om man bor där det är mycket flugor, mygg, fästningar etc.
Cmt-tester är säkert bra att ha om man mjölkar så man kan kolla om de får mastit.
Råmjöllk-är bra att ha i frysen. Samt handskar och sådant man behöver om de ska killa.(nappflaskor etc).

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #3 skrivet: 23 maj-16 kl 08:03 »
Fyller på Olivia.k:s utmärkta lista med några punkter:
Jodopax eller liknande för sår och skador, och att desinficera öronmärkena före märkningen.
Bandage.
Silvertejp (för att skydda bandaget från ivriga gettänder).
Sax. (Bra att ha en speciell i lagården, som bara används där, så slipper en springa och leta inne i människohuset.)
Tjära, till klövskador och sår som inte går att lägga om.

Jäst blandas med fingervarmt vatten så geten kan dricka blandningen, 1-2 kuber är lagom till en vuxen get/bock enligt min veterinär.

Men lim, där är jag inte redigt med ???

En särskild behandlingsbox har inte jag, är djuren inne när veterinären kommer får hen gå in till den aktuella djurgruppens kätte tillsammans med mig och undersöka djuret under tiden jag håller. Är getterna på bete tar jag in djuret som behöver veterinärhjälp innan veterinären kommer.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #4 skrivet: 23 maj-16 kl 10:22 »
En mycket bra lista, olivia.k!  Särskilt det här:
En mentor-är bra att ha ett nummer till för att bolla idéer med om nån är sjuk.

Men lim, där är jag inte redigt med ???
Inte jag heller.  Förklara gärna, olivia.k!

En särskild behandlingsbox har inte jag.
Du har en fungerande mjölkningsavdelning, där du tar in dem individuellt så gott som varje dag.  Då får de närkontakt med dig varje dag, och är vana att vara en i taget där inne.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #5 skrivet: 23 maj-16 kl 13:02 »
Vilken jättebra "bra att ha"-tråd!
Den ska sparas för kommande behov 😊

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #6 skrivet: 23 maj-16 kl 17:13 »
Tack för era svar! Ska plocka väl valda delar av era tips här! :) En vill ju vara så förberedd som möjligt.
Är ju inte aktuellt med något killande eller sånt i det närmaste då vi ska ha två kastrerade bockar men spar de tipsen till ev framtida behov.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #7 skrivet: 23 maj-16 kl 21:25 »
Men lim, där är jag inte redigt med ???

Både getter och får kan slita ut öronmärkena så örat blir i två delar. Om man upptäcker det tidigt så kan man limma ihop örat med vanligt klister så att det kan läka ihop där det en gång satt ihop. Jag hade ett får vars öra jag limmade ihop "kant i kant" i 3-4cm och det funkade jättebra. Man använder även lim i sjukvården så det är inget konstigt, däremot kanske de har något speciellt "sjukvårds-lim"? Jag använde "loctite hybrid glue, extra starkt och mångsidigt lim"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #8 skrivet: 25 maj-16 kl 07:26 »
Både getter och får kan slita ut öronmärkena så örat blir i två delar. Om man upptäcker det tidigt så kan man limma ihop örat med vanligt klister så att det kan läka ihop där det en gång satt ihop. Jag hade ett får vars öra jag limmade ihop "kant i kant" i 3-4cm och det funkade jättebra. Man använder även lim i sjukvården så det är inget konstigt, däremot kanske de har något speciellt "sjukvårds-lim"? Jag använde "loctite hybrid glue, extra starkt och mångsidigt lim"
Det var nytt för mig att limma skadade öron! Jag brukar spola rent skadan med Jodopaxlösning och sen låta det läka, även om det blivit en reva i öronbrosket.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #9 skrivet: 25 maj-16 kl 10:47 »
Hm, jag tror inte riktigt på den där lim-metoden.  Jag föreslår att limmet stryks från vår gemensamt framarbetade lista!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #10 skrivet: 10 okt-17 kl 11:49 »
 Snubblade över något som heter Bovi Tympanic (finns säkert andra märken med) och ska vara bra vid trumsjuka hos kor och får och borde då kanske fungera för getter? Är det värt att ha hemma eller funkar det lika bra med jäst?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #11 skrivet: 10 okt-17 kl 18:26 »
Snubblade över något som heter Bovi Tympanic (finns säkert andra märken med) och ska vara bra vid trumsjuka hos kor och får och borde då kanske fungera för getter? Är det värt att ha hemma eller funkar det lika bra med jäst?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Inte jäst mot trumsjuka! Väl? Rätta mig om jag har fel, för jag kan inte så mycket om getter och får. Däremot har jag jobbat med mjölkkor i 25 år, och om trumsjuka betyder samma sak hos alla idisslare, så låter jäst vid trumsjuka fullständigt galet. Där handlar det om att (snabbt!) bryta skumbildningen i vommen. Lämpligen med matolja. Jäst brukar man ge vid acetonemi (tror det heter acidos hos får), när vommen har "stannat" och behöver kickas igång.

Beträffande preparatet du hittat, så funkar det säkert, men verkar lite onödigt.

Postat med Alternativ.nu´s app


WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #12 skrivet: 11 okt-17 kl 08:46 »
Nä kanske inte jäst mot trumsjuka då... Tack för rättning och tack för svar


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #13 skrivet: 14 okt-17 kl 09:20 »
Jo, jäst vid trumsjuka, men inte först. Mycket riktigt ger man något som bryter ytspänningen och gör att geten kan rapa upp gasen i våmmen, t ex matolja eller bikarbonat/bakpulver eller handdiskmedel (ja, diskmedel). Efter det brukar det behövas jäst för att kicka igång processerna i våmmen igen. Acidos (=försurning, miljön i magarna ska ju vara basisk för att allt ska fungera) är ofta en följd av trumsjuka, enligt min erfarenhet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #14 skrivet: 15 okt-17 kl 10:03 »
Okej, där fungerar getterna annorlunda mot kor isf, för det har jag aldrig varit med om vad jag vet. Acetonemi hos mjölkkor inträffar nästan alltid i början av laktationen, när de ska ställa om sig till att plötsligt äta mängder med energi- och proteinrikt foder.

Men ändå lite farligt att säga att jäst används vid trumsjuka kan jag tycka, så inte någon får för sig att gå direkt på det, för det verkar ju rent livsfarligt. Och i princip är ju trumsjukan hävd när man isf sätter in jästen.

Men nu ska jag ge mig och sluta vara besserwisser i en getdiskussion...

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Första hjälpen-låda till getter
« Svar #15 skrivet: 16 okt-17 kl 20:13 »
Men nu ska jag ge mig och sluta vara besserwisser i en getdiskussion...
Kul att du hittat hit!  Det är sant att getter inte är så lika kor eller får som man kan tro, men en del priniper är förstås samma.  Förlåt att jag nu citerar mig själv:
Vad är bra att alltid ha hemma ifall något händer? ???
Kunskaper!!  Jag menar, man måste veta hur man i så fall ska använda grejorna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 8 användare (4 dolda)
xaelanar, Besksöta, Vanerpaddel, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser