Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄNTLIGEN !  (läst 11169 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #20 skrivet: 22 maj-16 kl 22:40 »
Marginellt!???!!

En bil som väger 25% mer än en motsvarande i samma klass borde rent realistiskt skapa betydligt fler partiklar som de som befinner sig närmiljön får i sig.
Kanske så pass som 25%.

Om man inte reflekterar över att det finns forskning som visar på ökade risker när det gäller gullegull teknik så har man i sin iver kanske skapat ett monster, vilket är ren idioti.

det är bra med forskning men jag har inte läst forskningen och inte du heller vad jag förstår.
Andrahandsinformation är tyvärr inte tillförlitlig.
hittar du forskningsunderlaget så säg till, jag är nyfiken

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #21 skrivet: 22 maj-16 kl 22:47 »
...Elbilar ska ju laddas...med el från vattenkraft där man fördärvat hela ekosystem?Kärnkraftsel där risk finns för undergång? vindkraft där materialet färdats med dieseldrivna lastbilar? fungerar vindkraften på vintern, förfulas miljön av kraftverken,dör fåglar av propellerna... Är väl som vanligt,ordet miljö används för att lura folk och gynna industrin....


Du gillar att dina bensinpengar göder mindre trevliga folk i andra delar av världen, där mänskliga rättigheter är något som inte finns.
hur transporteras oljan från andra sidan jorden till din pump?

Ett vindkraftverk transporteras 2 gånger.

visst du att en elbil kan laddas med energi från Bensin, diesel, sol, vatten, vind, kol, kärnkraft, rörelseenergi mm



Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #22 skrivet: 22 maj-16 kl 22:51 »

Förbränningsmotorn eldar upp 70% och använder max 30% till att driva bilen framåt.

Elbilen har närmare 100% verkningsgrad i jämförelse, och om man tar med överföringsförluster så är en realistisk siffra mellan 70-90% verkningsgrad.



Fast om man ska räkna med överföringsförluster så för man göra samma sak med bensin.

Visste du att det går åt ca 1kwh att tillverka 1 liter bensin.
1kwh hade drivit en elbil nästan 1 mil.

1liter bensin driver fossilbilen ca 1 mil.

Så för att köra en fossilbil 1 mil så går det åt minst 11kwh (1liter bensin innehåller knappt 10kwh)

Var var slöseriet sa du?
Och förorsakar en ökning av de absolut farligaste partiklarna som finns.
Och vi skall inte tala om hur brytningen av de metaller som används i batterierna ställer till och de svåra skador utsläpp av dessa kan förorsaka vid ett olyckstillfälle.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #23 skrivet: 22 maj-16 kl 23:30 »

Du gillar att dina bensinpengar göder mindre trevliga folk i andra delar av världen, där mänskliga rättigheter är något som inte finns.
hur transporteras oljan från andra sidan jorden till din pump?

Ett vindkraftverk transporteras 2 gånger.

visst du att en elbil kan laddas med energi från Bensin, diesel, sol, vatten, vind, kol, kärnkraft, rörelseenergi mm

En elbil består ju av en massa komponenter...Säkerligen transporteras komponenterna jorden runt...kanske kan det vara si och så med rättigheterna på båtarna eller i vissa gruvor... För min del tycker jag det är bra att miljöaspekten på nya bilar granskas...Verkar konstigt med så kallat hmmm...stöd för köp av nya bilar som är sämre för miljön än gamla fordon ...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #24 skrivet: 22 maj-16 kl 23:36 »
det är bra med forskning men jag har inte läst forskningen och inte du heller vad jag förstår.
Andrahandsinformation är tyvärr inte tillförlitlig.
hittar du forskningsunderlaget så säg till, jag är nyfiken

Jag kan inte påstå att du kommer med någon förstahandsinformation som visar att jag har fel, du får gärna plocka fram dylik forskning.
Det skulle vara intressant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #25 skrivet: 23 maj-16 kl 07:49 »
Inte ens elbilarna är ofelbara.
Då en elbil skapar fler partiklar än en bil i motsvarande klass med förbränningsmotor, detta då elbilens betydligt högre vikt river upp betydligt mer från vägbanan och däckens slitage.
Vad är det för partiklar? Jag tänker mig att partiklar från däck/vägbana är ju förvisso ett miljöproblem, men då ett närmiljöproblem för tex andningsluften i städer. Men det har väl ingen eller marginell effekt på klimatet?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #26 skrivet: 23 maj-16 kl 08:27 »
Och det stora problemet med bilens vikt är knappast att den river upp mer partiklar utan att stor vikt betyder mycket material som måste tas fram och dessutom i hela bilens livslängd förflyttas för att oftast en person skall ta sig någonstans. Med eldrift så minskar belastningen.

Men det här med nytt kontra gammalt hänger ju också på hur många mil man kör om det skall bli en miljövinst att byta. Kör man bara några hundra mil om året så är det knappast någon vinst att ens byta ut en gammal sur 240.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #27 skrivet: 24 maj-16 kl 10:09 »


Jag kan inte påstå att du kommer med någon förstahandsinformation som visar att jag har fel, du får gärna plocka fram dylik forskning.
Det skulle vara intressant.

Jag är bara öppen med att jag inte vet och då inte uttalar mig.
Jag tror dock att 25% högre vikt inte genererar 25% mer partiklar, men det är utan att ha någon fakta.


Men hur ser du på att elnätet faktiskt kan leverera energi utan att köra med tankbilar? är det dåligt ?
lite snabbt kan jag hitta att 2015 förbrukade  Sverige 147 twh el och om en tankbil kan ta 45000liter bensin= 450000kwh= 0,00045twh så har elnätet ersatt 326666st tankbilar som förutom dagens befintliga bränsle transporter även de skulle färdas på vägen för att ersätta elnätet.
förenklat ger det ca 900 st som väger ca 50ton per tankbil till på vägarna per dag fördelat över hela sverige.

Det går inte att få bensin från annat än något som måste aktivt produceras( dvs pumpa upp olja odla något eller på kemisk väg framställa)
El går att få fram genom att solen lyser, dvs du kan köpa en solpanel och sen ladda elbilen med energin från solen.
eller genom att vinden blåser.
Men ar du på fullaste allvar att detta inte är något bra?

om en elbil förbrukar ca 90% mindre energi än en fossilbil och kan få den energin från sol eller vind så måste det släppa ut jävligt mycket under sin produktion och från däcken för att det i mitt huvud ska kunna bli negativt.

Enkelt antagande ( säg om du tycker det verkar helt fel)
borde inte ett däck slitas 25% mer på en elbil än en bensinbil för att ge 25% mer partiklar ?
Isåfall får jag återkomma då min bil idag har rullat över 7000mil på original sommardäck och original vinterdäck.







Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #28 skrivet: 24 maj-16 kl 10:29 »
Jaha.....

Att lyckas plocka ut en massa mil ur däck säger absolut ingenting.
Det säger framförallt att du ytterst sällan accelererar hårt och sällan bromsar hårt.
Du kör istort sett bara på vägar med en beläggning som är slät.
Samt att du har däck av ytterstbgod kvalite.

En jämnförelse när det gäller däckslitage är att jag har plockat ut 38000 mil ur en omgång däck till en lastbil, kollegan som kör tippbil brukar ha bytat alla däcken på sitt ekipage efter 4000 mil och senaste hörde jag om en bilskola vars lastbil går omkring 2000 mil innan däcken är slut.

Du läste inte vad jag skrev men är man försvarsinriktad så kanske man inte vill det.
Upp till 25% mer.
Nej, man distribuerar inte elen med lastbil utan den kommer i en kabel. Hur tillverkades kabeln? Hur kom kabeln till dig? Hur gör man när kabeln blir sliten? Eller när man behöver bygga ut nätet?
Vad innebär den strålning som en ökad elförbrukning innebär?

Nu är det absolut inte så att jag dissar elbilen som förekomst absolut inte, men jag har uppenbarligen svåra frågor som verkar ytters besvärliga för elbilsbranschens förespråkare att svara på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #29 skrivet: 24 maj-16 kl 13:17 »
Jaha.....

Att lyckas plocka ut en massa mil ur däck säger absolut ingenting.
Det säger framförallt att du ytterst sällan accelererar hårt och sällan bromsar hårt.
Du kör istort sett bara på vägar med en beläggning som är slät.
Samt att du har däck av ytterstbgod kvalite.

En jämnförelse när det gäller däckslitage är att jag har plockat ut 38000 mil ur en omgång däck till en lastbil, kollegan som kör tippbil brukar ha bytat alla däcken på sitt ekipage efter 4000 mil och senaste hörde jag om en bilskola vars lastbil går omkring 2000 mil innan däcken är slut.

Du läste inte vad jag skrev men är man försvarsinriktad så kanske man inte vill det.
Upp till 25% mer.
Nej, man distribuerar inte elen med lastbil utan den kommer i en kabel. Hur tillverkades kabeln? Hur kom kabeln till dig? Hur gör man när kabeln blir sliten? Eller när man behöver bygga ut nätet?
Vad innebär den strålning som en ökad elförbrukning innebär?

Nu är det absolut inte så att jag dissar elbilen som förekomst absolut inte, men jag har uppenbarligen svåra frågor som verkar ytters besvärliga för elbilsbranschens förespråkare att svara på.


Jag är först ut från rödljusena i stan i 99% av fallen bromsningen sköts till största del av regenereringen.
Men precis som du säger så säger det inget, precis vad jag vill påvisa om "artikeln"

Men samtidigt säger du att det inte spelar så stor roll om bilen väger 25% mer , det hänger mer på föraren om det blir utsläpp eller inte..... ;)
Kabeln tillverkas, används, återvinns och blir ny kabel.
Bensinen tillverkas, används...Vad händer sen?

Jag är helt övertygad om att strålningen som el innebär är mindre skadligt än utsläppen ur avgasröret.
Faktum är att du kan inte stänga in en bensinbil i garaget och låta den vara igång, du kommer dö då.


Förklara vilka frågor som jag inte svarar på?
Tänker du på däcket så har du redan fått mitt svar.

Men lägger till :
Om jag nu ser till http://www.nyteknik.se/fordon/elbilar-slapper-ut-mer-giftiga-partiklar-an-vanliga-bilar-6561011 så säger artikeln att en el/ hybrid släpper ut mer från bromsarna, vilket faktiskt är direkt felaktigt.
Såvidare inte man sitter med foten på bromsen hela tiden och samtidigt gasar.
Dessa bilar tar tillvara på rörelseenergin och lagrar det i batteriet.
Vanligt är att den kan bromsa med runt 30-50kw  behövs mer bromskraft så sätts de mekaniska in.
Likaså i hastigheter runt 0-10km/h så används mest mekanisk broms.

Om det då finns en sån direkt felaktighet i en artikel så finner  jag den inte trovärdig.
Jag vill se faktan först.






« Senast ändrad: 24 maj-16 kl 13:24 av Alexn72 »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #30 skrivet: 24 maj-16 kl 14:05 »
Jag förstår att du envist inte vill tro att din bil inte är en större bov än bilar i motsvarande klass.
Jag hade inte heller velat göra det.

Var och är saliga i sin tro.   Och sent lär den okunnige vakna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #32 skrivet: 24 maj-16 kl 15:03 »
http://www.thetimes.co.uk/article/eco-vehicles-fill-air-with-deadly-toxins-jklbkzvwp


Men är inte det här två olika typer av utsläpp?
I artikeln rör det sig väl om andningsluft i stadsmiljö? Medans man oftast pratar om klimatet när det kommer till varför man ska välja el-bilar.. Det är ju två helt olika frågeställningar.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #33 skrivet: 24 maj-16 kl 15:04 »
Men är inte det här två olika typer av utsläpp?
I artikeln rör det sig väl om andningsluft i stadsmiljö? Medans man oftast pratar om klimatet när det kommer till varför man ska välja el-bilar.. Det är ju två helt olika frågeställningar.

Är inte det ett klimat det oxå?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #34 skrivet: 24 maj-16 kl 15:11 »
Är inte det ett klimat det oxå?
Det är det väl i en betydelse. Men det är ju ett enormt mkt mindre problem.. Den föroreningen "försvinner" ju i samma ögonblick som man stänger av biltrafiken (se hur Kina gör inför stadsbesök) och är dessutom extremt lokal medans en riktig klimatpåverkan är betydligt allvarligare både påverkansmässigt och är dessutom global.

Har man att välja på dålig andningsluft i storstäderna eller ett kraschat klimat på jorden så känns ju valet ganska givet.

Nu tror inte jag att elbilarna är vägen framåt, iaf inte om de inte kommer på någon revolutionerande batteriteknik, men jag tycker ändå det blir att jämföra äpplen och päron lite grann i ditt resonemang.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #35 skrivet: 24 maj-16 kl 15:20 »
Jag förstår att du envist inte vill tro att din bil inte är en större bov än bilar i motsvarande klass.
Jag hade inte heller velat göra det.

Var och är saliga i sin tro.   Och sent lär den okunnige vakna.

Jag har köpt den för ekonomin och att jag gillar tekniken, om den släpper ut lika mycket som en bensinbil "gör " inte så mycket.
Jag ser vinsten i att den inte släpper ut utsläppen från bilen( tex inne i stan)

Så svara nu på mitt inlägg.. tro gör man i kyrkan...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #36 skrivet: 24 maj-16 kl 15:22 »
http://www.thetimes.co.uk/article/eco-vehicles-fill-air-with-deadly-toxins-jklbkzvwp


Det är fortfarande en artikel utan fakta.
Ge mig mätvärdena eller något som faktiskt visar hur mycket som släpps ut

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #37 skrivet: 24 maj-16 kl 16:12 »
Det är det väl i en betydelse. Men det är ju ett enormt mkt mindre problem.. Den föroreningen "försvinner" ju i samma ögonblick som man stänger av biltrafiken (se hur Kina gör inför stadsbesök) och är dessutom extremt lokal medans en riktig klimatpåverkan är betydligt allvarligare både påverkansmässigt och är dessutom global.

Har man att välja på dålig andningsluft i storstäderna eller ett kraschat klimat på jorden så känns ju valet ganska givet.

Nu tror inte jag att elbilarna är vägen framåt, iaf inte om de inte kommer på någon revolutionerande batteriteknik, men jag tycker ändå det blir att jämföra äpplen och päron lite grann i ditt resonemang.

Jag andas faktiskt hellre in mindre giftiga partiklar än mer.
Vilka blir producerade i större utsträckning med en elbil än motsvarande förbränningsmotorbilar.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #38 skrivet: 24 maj-16 kl 17:44 »
Problemet med elbilarna är det gamla vanliga. Folk i städerna tror att allt som inte skiter ner i städerna är per automatik bra och miljövänligt. Elström tillverkas ju inte i Sthlm eller Göteborg. Därför är den miljövänlig och bra. Att sen en vindsnurra under sin livstid enligt forskningen inte har en chans att kompensera sin tillverkningsmiljöpåverkan är tydligen oväsentligt. Det är som med bilar, även elbilarna. Över 90 % av påverkan är gjort, när de står i hallen till försäljning. De övriga procenten försöker politiken att inbilla oss, att vi kan påverka nämnvärt.   
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #39 skrivet: 24 maj-16 kl 18:13 »
Jag andas faktiskt hellre in mindre giftiga partiklar än mer.
Vilka blir producerade i större utsträckning med en elbil än motsvarande förbränningsmotorbilar.
Ja det gör ju jag med. Men om alternativet är exempelvis en bensin-/dieselbil som orsakar global uppvärmning så är ju frågan snarare, andas in mer partiklar när du är i staden eller att polarisarna smälter? Det är ju, om man hårddrar det hela, ungefär det som är frågeställningen.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser