Prova att smörja med olja eller fett som innehåller molybdendisulfid (MoS2) , t ex s k molyfett. Förr i tiden använde man s k kompounderade oljor i besvärliga glidlager, dvs mineralolja med 5-10 % av någon vegetabilisk olja iblandat. Men de kompounderade oljorna härsknar och förstörs snabbt, och kan angripa kopparhaltiga lagerbussningar, så därför är det många år sedan man slutade använda dem.
Ett par grundläggande regler för att glidlager ska fungera bra:
1) Både axeln och hålet ska vara så släta och jämna som möjligt. I synnerhet axeln, en repig och ful axel kan lätt leda till att lagret går tungt vid belastning.
2) Det måste vara stor skillnad i hårdhet mellan hål (lagerbussning) och axel. Om båda är lika hårda (tillverkade av samma slags material) så är risken större för hög friktion och att lagret skär ihop än om skillnaden är stor. När nu hålet är av gjutjärn, som i sig är relativt hårt, så borde nog axeln vara härdad om lagret ska fungera riktigt bra. Om däremot bussningen är av en mjuk lagermetall (babbits, brons etc) så kan det fungera med en axel av mjukt järn.
3) Axeln måste vara så styv att den inte böjs av t ex dragkraften i remmen eller obalans i fläkthjulet. Om axeln böjs under drift så kommer ju inte hela lagerytan att göra nytta utan bara en liten del närmast kanten, där yttrycket blir mycket högt och det är lätt hänt att oljefilmen trycks undan och lagret börjar gå varmt eller skära.