Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga skrubber  (läst 3161 gånger)

xlab

  • Gäst
Bygga skrubber
« skrivet: 04 okt-15 kl 17:18 »
Finns det någon här som har tittat närmare på att bygga en liten skrubber för gårdsbruk/fritidshus?
Har ni i sådanafall en ritning som man kan få ta del av?
/Robban

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga skrubber
« Svar #1 skrivet: 04 okt-15 kl 17:28 »
Har haft de idéerna främst för att suga värmen ur rökgaserna med rökgaskondensering, men slagit dem ur hågen då man alltid får ett otrevligt vatten man måste ta hand om.

Men jag är fortfarande intresserad av tekniken, så jag hakar på tråden ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Bygga skrubber
« Svar #2 skrivet: 04 okt-15 kl 21:16 »
Vad ska skrubbern användas till? Rökgaser, gengas eller någonting annat? Är syftet mest gasrening, kylning eller att utvinna något värdefullt som följer med gasen?

xlab

  • Gäst
SV: Bygga skrubber
« Svar #3 skrivet: 15 nov-15 kl 21:56 »
Jag vill använda den för att tvätta biogas som jag kommer att framställa själv

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga skrubber
« Svar #4 skrivet: 16 nov-15 kl 00:22 »
Den renar du väl bäst genom att bubbla den genom en tvättlösning.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Bygga skrubber
« Svar #5 skrivet: 16 nov-15 kl 08:39 »
Den renar du väl bäst genom att bubbla den genom en tvättlösning.

Och en apparat för att utföra detta kallas just skrubber.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga skrubber
« Svar #6 skrivet: 16 nov-15 kl 08:59 »
När man pratar om skrubber så är det vanliga att man menar en anordning där gasen passerar tämligen fritt och sprayas med vätska eller utsätts för många våta ytor. Men jag kan ha rört mig i fel kretsar och missat en generell betydelse av ordet skrubber.

Det jag menar är att en normal sprayskrubber inte är det bästa till den typen av gasrening, utan många fina bubblor genom en lämplig tvättlösning. I lab-skala använder man sig av tvättflaskor i glas med sintrad innerbotten eller stigare, men akvariehobbyn har fina luftstenar som blir billigare och går bra att bygga ihop ett lagom stort system med.

xlab

  • Gäst
SV: Bygga skrubber
« Svar #7 skrivet: 16 nov-15 kl 11:52 »
Har du någon ritning på hur en sådan kan se ut?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga skrubber
« Svar #8 skrivet: 16 nov-15 kl 14:09 »
En vanlig tvättflaska ser ut så här

 https://www.google.se/search?q=gas+washing+bottle&tbm=isch&imgil=3em6pIbNbNaMVM%253A%253Bm1rX805j3OvfIM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.thomassci.com%25252FLaboratory-Supplies%25252FGas-Washing-Bottles%25252F_%25252FTALL-FORM-PYREX-GAS-WASHING-BOTTLES&source=iu&pf=m&fir=3em6pIbNbNaMVM%253A%252Cm1rX805j3OvfIM%252C_&biw=1920&bih=1040&usg=__BHMBdUKGIK8Li0Oi_dlGjksP1MY%3D&ved=0CDgQyjdqFQoTCOmc6ff9lMkCFQrAcgodFwQAdQ&ei=XtFJVun1JoqAywOXiICoBw#tbm=isch&q=gas+washing+bottle+filter+discs&imgrc=mPXDrJ5AYcGl2M%3A

Men det beror ju lite på vilka volymer gas du skall tillverka. Gastvättflaska är bra vid försök, men jag gissar att du vill upp i lite större skala. En 25 liters dunk med en luftsten i botten och slanggenomföringarna i korken blir ju billigt och klarar rätt så mycket gas. Och de är hanterbara.

xlab

  • Gäst
SV: Bygga skrubber
« Svar #9 skrivet: 17 nov-15 kl 08:00 »
Tackar :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga skrubber
« Svar #10 skrivet: 17 nov-15 kl 09:04 »
Beroende på vad det är man skall tvätta bort så är det väl inte heller självklart att man bara skall ha vatten i tvättvätskan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga skrubber
« Svar #11 skrivet: 17 nov-15 kl 09:13 »
Koldioxid, ammoniak och sulfider är det som skall bort, och koldioxiden är det som det finns mycket av. Antar att kalciumhydroxid är bra som tvättlösning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 3 användare
Loellablack, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser