Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta tvättbart fårskinn.  (läst 3542 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Tvätta tvättbart fårskinn.
« skrivet: 03 jun-15 kl 21:34 »
Jag har en fårskinnssadel av tvättbart fårskinn. Nu har jag tvättat den för första gången och jag använde Ecovers ylletvättmedel. Tyvärr så blev den styv efteråt, skinnen tålde inte tvätten. Vad skulle jag ha tvättat med istället? Är det bara att smörja in den med vanlig lädersmorning eller hur ska jag få sadeln mjuk igen? Den är ihopsydd med vojlocken, men jag kan ju sprätta isär den.

Ingobert

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
SV: Tvätta tvättbart fårskinn.
« Svar #1 skrivet: 06 jun-15 kl 13:15 »
hej nina

vanligtvis kan man rengöra fårskinn genom att skaka ut dem eller hänga upp dem ute vid regnigt väder. på vintern kan man lägga dem på torr och fin snö och piska baksidan.
nu när du har tvättat skinnen behöver du återfetter och mjukgöra dem. när ullen har torkat och köttsidan är fortfarande lite blött kan du smörja på en blandning av äggula och olja. det behövs inte mycket. sen bearbeta du skinnet tills det är torrt och mjukt. du kan blöta upp köttsidan med en sprutflaska och sen mjukgöra.
lycka till

ingo

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Tvätta tvättbart fårskinn.
« Svar #2 skrivet: 10 jun-15 kl 01:23 »
Hej Ingobert. Ska jag ta ekololja (læderolja som sæljs dær dom har hæstgrejor eller ær det bættre med olivolja? Hælften olja och hælften ægggula, eller vilken førdelning ær bæst?

Ingobert

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
SV: Tvätta tvättbart fårskinn.
« Svar #3 skrivet: 10 jun-15 kl 10:09 »
hej

för mjukgörning och insmorning av skinn kan du ta tyngre fetter s.t.ex. talg eller ister. såna fetter lägger sig mellan fibrerna och hålla isär dem. skinnet blir också något vattentåligt. du kan lika bra använda oljor och ägg som du har hemma. ta en äggula och blanda med 1- 1,5 dl rapsolja. ta hälften av den blandningen och massera in på den lätt fuktiga köttsidan. om skinnet skulle suger åt sig alt fett kan du ta den andra hälften av fettblandningen också. bearbeta skinnet med jämna mellanrum tills det är torrt. med det borde gå fort för att skinnet var mjukt förut. äggula innehåller några tyngre fetter och är därför lämpad för återfettning.

ha det kul

ingo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser