Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FOTOTRÅD - Skapat i trä  (läst 52156 gånger)

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
FOTOTRÅD - Skapat i trä
« skrivet: 21 jan-15 kl 12:13 »
Efter att ha inspirerats av fototråden på textilforumet så tänkte jag att det måste ju finnas ett här på träsidan också. En tråd att inspirera, dela och sprida glädje där vi lägger upp bilder på vad vi har skapat. Litet som stort. Kanske en liten beskrivning av vad det är, material mm.

Allt gott!
Markus

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #1 skrivet: 21 jan-15 kl 12:16 »
Börjar med att lägga upp en kåsa som jag nyss blev klar med. Gjord av en rönnvril från ett träd som stod på mor och fars tomt som jag tyvärr var tvungen att fälla. Putsad med sandpapper på utsidan och behandlad med linolja, insidan är obehandlad och bara skuren med kniv för att få kontraster i materialet.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #2 skrivet: 23 jan-15 kl 20:24 »
Fin kåsa!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #3 skrivet: 23 jan-15 kl 20:32 »
Halaj!

Gott initiativ!
Själv är jag mer för praktiska grejer, hellre än estetiska. Funktion före form.
Jag behövde ett torkställ till kläder.
Jag surfade efter nånstans att köpa ett, men hittade inget bra. Så då gjorde jag en egen.
Man hänger den på elementet.

//T

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #4 skrivet: 23 jan-15 kl 20:33 »
en till...

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #5 skrivet: 23 jan-15 kl 20:34 »
en tredje...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #6 skrivet: 24 jan-15 kl 10:38 »
Jag bygger mest mekaniska saker och greje till verkstaden just nu, inte ännu läge att börja med för mycket finsnickeri så dessa är på samma gång träning och hjälper mig fullborda min verkstad så att jag kan göra fina saker sen. Detta blir många bilder för jag har visst hunnit göra en massa saker sen sommaren.

Jag gjorde dock en liten skohylla i höstas att ha i grovköket:




Nyligen gjorde jag magnetiska barnlås till skåpen:






Jo jag byggde en liten vedbod av överloppsmaterial:


Ute i verkstan så har jag byggt en egen grovdammsugare med cyklonseparator från en gammal dammsugarmotor som inte längre behövdes då vi fick centraldammsugare i huset:


Min såg har jag gjort flera grejer till, bland annat ett utmatningsbord och en mobil bas, forumanvändaren TW gav mig tipset en gång att göra ett kortare anhåll åt glidbordet, vid tiden tyckte jag det inte behövdes då man kan skruva bort det. Men nu slipper jag göra det oavsett hur jag svänger sågen. Behöver endast det längre anhållet ibland, vilket kan förlängas till 2.50m. Jag funderar på att ersätta detta med en bit aluminiumprofil, kanske också bygga in en vinklingsfunktion.



Den mobila basen har jag tagit designen från av en Matthias Wandel som är lite en av en idol för mig, sågen står på egna fötter, endast när den ska flyttas så åker den upp någon cent från golvet med vippan.

Jag gjorde en arbetsbänk nyligen också, ska göras mera lådor och en tvinga, jag är i skrikande behov av lagring och organisation och jag var trött att jobba på golvet, eller limma på sågen (inte bra):


Jag behöver flytta upp virke från golvet till taket så jag gjorde först dessa hyllor:


Sen hittade jag denna enklare design och den kör jag på nu, ska byggas mera av dessa:


Pust, vilket stort inlägg, och då har jag inte skrivit om alla mina små projekt.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #7 skrivet: 24 jan-15 kl 21:26 »
Tror bestämt jag ska kopiera din torkställning Tapio!

Smarta projekt Dennis du verkar börja i rätt ände.

Två nya små projekt jag gjort. En bänk i furu och täljda knoppar i al till köksluckorna, såkallad icke destruktiv renovering :).


Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #8 skrivet: 24 jan-15 kl 21:38 »
Yxskaft

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #9 skrivet: 25 jan-15 kl 01:17 »
Fint att se vad folk håller på med!

Dennis. Smarta lösningar på praktiska saker och fiffig lösning med magnetlåset.

Fin bänk Humle!

Jakobn, vilket träslag använde du till yxan? Jag har en tjäckelyxa som jag ska skafta fram över. Måste få tag på något ämne först bara. Tänkte det kunde vara roligt med t.ex. hägg. En vän rekommenderade det, men jag tar nog vad en kommer över.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #10 skrivet: 25 jan-15 kl 10:49 »
Ask, gran och björk är också bra träslag.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #11 skrivet: 25 jan-15 kl 13:02 »
Fått tummen ur och skaftade om favoritstämjärnet. Det gamla skaftet till höger. Hittade en kort bit mässingrör och passade in den. Täljda i furu och behandlade med linolja/bivax. Lilla kniven till vänster hade ett backelitskaft och är av märket Hällstedt, känt märke inom rakknivar. Får se hur dessa håller, furu är ju mjukt vilket kan va både en nackdel och en fördel.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #12 skrivet: 05 feb-15 kl 20:58 »
Tack för komplimangerna, arbetet på min arbetsbänk fortsätter, just nu så gör jag en skruvtvinga. Designen är en gammaldags "leg vise" som finns på snickeribänkar i roubo stilen (en fransk design), som jag själv planerar bygga senare. Tills dess behöver min "grovarbetsbänk" ändå en skruvtvinga och modellen är enkel att bygga själv och exceptionellt stark.


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #13 skrivet: 06 feb-15 kl 12:32 »
Jag har inte snickrat destu mera på nåstan ett år nu då hälsan krånglar...... men snart kan jag börja snickra igen!!!!!

Här är ett projekt från i förra vintras. En serie på 4 likadana fönster i 1930-tals stil.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #14 skrivet: 06 feb-15 kl 19:09 »
Ser bra ut, och det syns att det där fönstret tar nästan allt utrymme i din verkstad, kan tänka mig det är inte det lättaste att jobba på så liten yta, men det går uppenbarligen!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #15 skrivet: 06 feb-15 kl 21:20 »
Jag har inte snickrat destu mera på nåstan ett år nu då hälsan krånglar...... men snart kan jag börja snickra igen!!!!!

Här är ett projekt från i förra vintras. En serie på 4 likadana fönster i 1930-tals stil.
Vilket fint fönster!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #16 skrivet: 09 feb-15 kl 18:58 »
Tack skall ni ha.

Här är en bild till. En räfsa som jag snickrade för något år sedan. Skaftet är av kvistfri gran och huvudet av björk och tinnarna av rönn.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #17 skrivet: 10 feb-15 kl 07:32 »
Pappaledigheten är slut och sambon jobbar också, så jag har inte haft ork att gå ut i verkstan, men det var tur jag fick följande saker färdiga i helgen åtminståne.

1. Mera hyllor, rör designen är verkligen enkel, billig och stark att bygga. 2/3 av väggarna längs upp vid taket är nu hyllor och jag har fått allt upp från golvet nu. Jag ska lägga till mera hyllor längre ner bakom sågen för det är ett "dött" område annars.




2. Fräslyften är funktionell, fick ta isär och göra om vissa saker, det är några småsaker jag kunde ha gjort bättre men jag är nöjd nu:



Kugghjulen var roliga att tillverka på bandsågen, ska göra mera som leksak åt barnen.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #18 skrivet: 10 feb-15 kl 10:13 »
......

2. Fräslyften är funktionell, fick ta isär och göra om vissa saker, det är några småsaker jag kunde ha gjort bättre men jag är nöjd nu:

.......

Kugghjulen var roliga att tillverka på bandsågen, ska göra mera som leksak åt barnen.

Wow! Snyggt! Är det Matthias Wandel/Woodengears som inspirerat? En riktig U-tube-favorit.

Har du fler bilder? 

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #19 skrivet: 10 feb-15 kl 11:29 »
Tjusig fräslyft! Träkugghjul är stiligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 6 användare (1 dolda)
reimersro, von tratt, xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser