Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni av all getmjölk?  (läst 6239 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vad gör ni av all getmjölk?
« skrivet: 04 apr-14 kl 01:25 »
Jag läste att en normal getkvinna/tjej/hona/sto/höna (vad heter hongetter? Nåja, strunt samma) producerar mäktiga nio liter mjölk per dag. Det är nästan dubbelt så mycket mot vad jag brukar dricka. Lägg där till att man väl helst ska ha fler än en gethona om man ska ha någon (eller brukar man ha en ensam hona med flera kasterade hanar som sällskap? Hur funkar det?), och man får ju massor mjölk över.

Vad gör alla med mjölkgetter med den överblivna mjölken? Har ni grannar som köper av er? Lagrar ni den på något genialiskt sätt? Berätta är ni snälla!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad gör ni av all getmjölk?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-14 kl 08:46 »
Jag misstänker att de flesta gör ost  :P  ;D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad gör ni av all getmjölk?
« Svar #2 skrivet: 04 apr-14 kl 09:26 »
9 liter :o !? Den geten (för så heter hondjuren) kan jag gärna betala 2000 kr för direkt! Eller nä, förresten, om det nu faktiskt fanns en get som producerade 9 liter mjölk om dagen skulle hon säkerligen lida av diverse produktionssjukdomar och besvär, så det vore inte schysst.

De flesta av oss som har getter med en något normalare produktion (2-3 liter per dag) dricker mjölken, eller gör filmjölk och youghurt, skummar grädden och gör crème fraîche eller smör, gör ost, bakar ostkaka, lagar mat, kokar gröt och alla andra saker en kan göra med mjölk. Skulle en få mjölk över är syrning (fil/youghurt) en bra konserveringsmetod, att ysta är oxå en typ av konservering. Den som är lite mer svennebananig häller mjölken i en plastflaska och lägger i frysen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 5 användare
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser