Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älggräs  (läst 6078 gånger)

Djinn

  • Gäst
Älggräs
« skrivet: 24 maj-11 kl 13:21 »
Hej!

Har tänkt samla älggräs mot huvudvärken, men har läst någonstans att hållbarheten är mycket kort, att salicylsyran förstörs snabbt.
Är det någon somprovat att frysa örten för lagring, och hur påverkar detta i så fall salicylsyran?

MVH D
 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Älggräs
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 17:29 »
funkar det inte att göra saft? den blir jättegod av älggräs/älgört..
Fjäderfän och kaniner

Djinn

  • Gäst
SV: Älggräs
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 17:32 »
funkar det inte att göra saft? den blir jättegod av älggräs/älgört..

Jo, nog är saften god, men hur håller sig salicylsyran? Har aldrig kokat örten, gör som vi gör med fläder, men är ändå tveksam till hållbarheten.


hallonblå

  • Gäst
SV: Älggräs
« Svar #3 skrivet: 24 jul-11 kl 13:29 »
vi torkar älggräs och har det som te mot huvudvärk hållbarhet för oss är ca 6månader men torkas mörkt och förvaras mörkt

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Älggräs
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 07:32 »
en liten följdfråga - hur är det med salicylsyran i bladen? Jag har bara hunnit plocka lite älgört innan den blommade över, är det för sent nu när den är så gott som överblommad? Och är det bättre att plocka till t.ex. hönsen nu när den är överblommad i såna fall?

Jag ska ha den dels till människote och till "stallapoteket".
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

hallonblå

  • Gäst
SV: Älggräs
« Svar #5 skrivet: 29 jul-11 kl 14:46 »
jag har fått lära mig att plocka den när den blommar, mina börjar bli överblommade i trädgården men de åren jag har varit sent ute så har jag bara tagit de som blommar och inte är torra eller "vissna", en del säger att man bara ska använda bladen, jag använder även blomman!
Till djur har jag tyvärr ingen erfarenhet

Hur gör ni andra blad eller blommor eller båda??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser