Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leghorn uppfödare!  (läst 3488 gånger)

Tigern_

  • Gäst
Leghorn uppfödare!
« skrivet: 04 maj-07 kl 10:46 »
Hejsan, någon som vet om några Leghornuppfödare?
Gärna hemsidor hade varit bra! Inge som kommer ifrån såna där värpningsställen, utan bara uppfödare!

Tacksam för snabba svar (försöker googla lite men hittar ingenting)

orloff

  • Gäst
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #1 skrivet: 04 maj-07 kl 10:52 »
Vet många...var bor du? Vilken färg, brun eller vit?

Tigern_

  • Gäst
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 10:57 »
Bor i småland. Spelar ingen större roll våra är korsade med bruna och vita. Letar efter en tupp och eventuellt lite nya tillskott till vår lilla skara. Kan tänka mig vita, men det är så att jag i första hand letar efter en tupp då våra hönor gillar eller.. ja de ruvar om de får tillräckligt med lugn och ro. så letar efter en tupp som kan ge oss lite bäbisar = )

Så vet du några i småland ? fanns en här i närheten innan man hon är så gammal nu så det finns inte en enda höna kvar hos henne :P

Tigern_

  • Gäst
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 11:38 »
Tack för svaret! Vet någon föresten någon vit Leghorn uppfödare också?

Vore toppen :D Sen kan jag ta bort denna tråden :D

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 15:04 »
Tack för svaret! Vet någon föresten någon vit Leghorn uppfödare också?

Vore toppen :D Sen kan jag ta bort denna tråden :D

varför ska du ta bort tråden?
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Tigern_

  • Gäst
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 16:11 »
jag har ju fått mina svar sen = ) känns lite onödigt med alla allt för oaktiva trådar ibland... men finns de önskemål om att den skall vara kvar så varför inte!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Leghorn tupp?
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 17:41 »
Du kan väl inte ta bort tråden !?
Har för mig att man inte kan ta bort trådar om andra skrivit i dom  8)

Men du... söker du vanliga värphybrider..?
som egentligen heter Lohman Selected Leghorn = LSL
Jag trodde att alla såna tuppkycklingar avlivades på kläckerierna ?
Christine hallå hjälp !!!

Eller menar du gammeldags utrotningshotad Leghorn.  :D
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 13:44 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tigern_

  • Gäst
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #7 skrivet: 04 maj-07 kl 18:07 »
haha har du säkert rätt i. men iaf.. tråden spårar ur lite nu känns de som... handlar inte om vad jag ville ha reda på ens.. :(

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #8 skrivet: 04 maj-07 kl 19:21 »
haha har du säkert rätt i. men iaf.. tråden spårar ur lite nu känns de som... handlar inte om vad jag ville ha reda på ens.. :(

Så blir det ibland. Man startar en tråd, men har inte bara därför full kontroll över den. Så är det ju med samtal vid köksbordet åxå, man startar en diskussion men ofta slutar i en annan. Dynamiskt tycker jag.

Ruvar förresten bruna leghorn? Jag kommer att ha en liten flock bruna leghorn hos mig i sommar. Jag har ingen kläckare så jag är helt beroende av att hönorna ruvar själva. Blir det några kycklingar så kan jag säkert avvara en tuppkyckling. Så var tråden på spår igen  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Tigern_

  • Gäst
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #9 skrivet: 04 maj-07 kl 20:12 »
haha tack för hjälpen hörrödu!

Nej alltså¨vad jag har förstått så ruvar Leghorn väldigt ogärna!
men våra som ja.. kanske är udda vad vet jag, men de ruvar om de bara får lugn och ro!
Så nu är de då fyra oorganiserade hönor utan en tupp, vilket betyder väldigt lite tid till ruvning och värpning mest springa runt och inte veta vad de skall göra typ! = )

men jag har fått tag på en brun leghorn, men är lite intresserad av den vita, då vi kasnke skall göra oss av med våra korsningar helt och börja om, då vill jag gärna ha renrasigt = )

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Leghorn uppfödare!
« Svar #10 skrivet: 04 maj-07 kl 20:58 »
Johan P här på forumet har väl de gamla "svensk vit Leghorn" hönsen !?
(fanns väl bara vita, inte bruna...?) Skicka ett PM till honom  :)

Han berättade ju om "svensk vit Leghorn" för nått år sedan, att det bara fanns 50-100 djur kvar av dem  :-\
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=2347

Bild på Johans snygga Leghorns tupp
(inte att förväxlas med LSL - Leghorns):
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 13:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser