Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemorahöns utanför genbank...  (läst 4218 gånger)

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Hedemorahöns utanför genbank...
« skrivet: 26 nov-05 kl 14:10 »
men hur kommer det sig då att folk som har hedemoror och inte är genbanker inte kan bli det om dom inte har genbanks intyg utan håller sina  höns i små slutna grupper utan inblandning från andra höns raser för alla hedemora höns härstammar ju från trollbo utnaför hedemora.. borde inte då dom oxå kunna bli anslutna ??? likaså gäller det ju andra raser som gula anka det finns 145 st registrerade i sverige arten är hotad men det finns massor i omlopp som inte har intyg som folk håller i små slutna grupper... och i bland tillför genbanksdjur för att få in nytt blod...

jag kan ha fel men jag tror att vårt bevarande arbet i bland kan ge motsatt effekt...


jag kan ju ha fel...


lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #1 skrivet: 27 nov-05 kl 11:52 »
Man måste nog ha någon ordning om man ska veta med något så när säkerhet att djuren är fria från diverse inkorsningar och nåt bättre system än genbankskontrakt och genbanksintyg har vi nog inte. Men, är allt 100% igt säkert och man vet var djuren kommer ifrån kan det säkert gå att få dem anslutna. Har du hört med någon ansvarig person inom SLK. Sen måste djurägaren ju också vilja vara med i bevarandearbetet. Sån kan ju aldrig vara tvingande så en viss del av en ras kommer alltid att ligga utanför genbanken och det är väl inget fel i det. Sen tycker jag nog att det är bättre med en mindre grupp djur än något som sägs vara något och som man inte vet härstamningen på. Papper är aldrig roligt att ha med att göra men som sagt jag tror det är nödvändigt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #2 skrivet: 09 jan-07 kl 20:03 »
Leste her inne at man ikke kan få genbank på höns som ikke har foreldre som har genbank..... Stemmer dette? ???
Så mine Hedemora som jeg ikke har genbank på kan aldri bli det hvis ikke de kommer fra høns som allerede har det?
I mitt hode så tenker jeg nå MASSE innavel.... det må jo bli det hvis man aldri kan tillføre nytt blod..... Skulle jo tro at hvis man fikk tak på en renraset hønseflokk at det ville være veldig inntresant å få tillført de i genbank systemt???
Har jeg forstått disse reglene helt feil eller hvordan er det egentlig???   ??? ??? ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Florina

  • Gäst
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #3 skrivet: 09 jan-07 kl 20:50 »
Du har rätt att alla led måste vara genbanksdjur. :)

Vitryss

  • Gäst
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #4 skrivet: 09 jan-07 kl 20:51 »
he hee ;D jag är i samma situation som du är i!

Jag startade upp med hedemorahöns och trodde jag gjorde en slags kulturgärning, men jag var grön och okunnig :-\ och visste inte att det fanns något som hette genbank.
Just nu håller jag på att forska var mina höns kommer från. Det är inte många steg från en av dem som "upptäckte" hedemorahönsen, men ett namn i en kedja av tre har kommit bort. Och så länge som jag inte har det namnet så kan en utredning aldrig ske. Namn är förutsättningen för att genbanksansvariga ens ska titta åt saken. Man får förstå dem. Som det är nu har varken du eller jag hedemorahöns ;) utan vilken himlans korsning som helst :)
Hursomhelst är jag glad i mina höns, trots att dom inte bevisligen är "äkta" nog att kallas hedemorahöns.
Angående inavel så har jag fått berättat för mig att det inte är något problem med det. Men det får den svara på som är kunnig i ämnet.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #5 skrivet: 09 jan-07 kl 21:57 »
I og for seg så vet jeg at mine Hedemora er renraset da de kommer fra hjem med Genbank, jeg har bare aldri brydd meg noe om det.
Det var ikke før jeg begynnte å lese litt om genbank som jeg begynnte å lure litt... Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man kan unngå å få innavel når man i utgangspunktet bare har avkom av genbanksindivider og aldri får tillført noe nytt blod...
Noen som kan dette som kan forklare meg??? Jeg har ikke tenkt til å få genbank på mine Hedemora (selv om jeg vet jeg kan) med bakgrunn på det lille jeg vet i dag....  :-\
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #6 skrivet: 10 jan-07 kl 21:32 »
Har man genbank kan man ju alltid köpa in en ny tupp eller några kycklingar från någon annans genbank. "Förr i världen" när man inte fick tillräckligt många avkommor på den egna gården tog man helt enkelt och bytte tupp med någon i grannbyn. På så vis kom nytt blod in i flocken.
Om en genbank kläcker fram kycklingar och säljer dem efterhand blir det ju inte speciellt mycket inavel i den egna flocken heller :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Vitryss

  • Gäst
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #7 skrivet: 11 jan-07 kl 00:11 »
På nittotalet var det visst något slags incest-hysteri bland hedemoraägare som gjorde att man bytte ut tuppen titt som tätt, vilket slutade med en omfattande spridning av en elak form av Marek. Om detta vet jag egentligen ingenting, mer än att ha läst om det här på forumet.
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 00:13 av Vitryss »

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Hedemorahöns utanför genbank...
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 15:47 »
Hej!
Genbanken fungerar som en sluten stambok där inga djur som har tagits ur systemet kan tas in igen. Det här är ju en säkerhetsåtgärd för att förhindra att någon form av inblandning av annan ras ska kunna ske. Genbanken används som bas för bevarandet och djurägarna undertecknar ett avtal på att hålla djuren på ett visst sätt. Detta faller inom ramarna för att djuren inte ska förädlas eller förändras på något vis utan bevaras som dom varit tidigare i den största mån det går.

Det går iofs undantagsvis att ansluta djur som inte kommer från genbaken men då krävs att man har intyg från alla tidigare ägare om att det inte har förekommit ens en liten möjlighet av inkorsning av annan ras. Och givetvis ska ursprunget vara i en genbanksansluten flock eller i en ursprungsflock.
Beslut om det går att ansluta en sådan flock tas av den genbanksansvarige.

Som det är nu har varken du eller jag hedemorahöns ;) utan vilken himlans korsning som helst :)
Hursomhelst är jag glad i mina höns, trots att dom inte bevisligen är "äkta" nog att kallas hedemorahöns.
Nu kommer ju alla lantraser från en eller endast ett par ursprungsflockar och alla djur av varje ras, t ex hedemoror, är ju rasrena om det inte förekommit någon inblandning av andra raser, oavsett om dom är genbanksanslutna eller inte.
Det är ju precis som med alla andra raser att man får lita på varandra när man köper och säljer höns. Det är inte ett papper (genbanksintyg) som bestämmer rasrenheten utan ärligheten hos uppfödaren. :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 4 användare (2 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser