Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikanska blåbär?  (läst 26116 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #40 skrivet: 10 jul-12 kl 01:37 »
Ser fint ut Orje  :D ...lovar dig att sylt på dom bären, på pannkaka är en delikatess,kanske glass till...syltburkarna tar slut förvånandsvärt snabbt..

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #41 skrivet: 26 sep-12 kl 13:47 »
Enligt en bok jag har så är det bara sorten Putte som är självfertil, dom andra behöver en make/maka för att sätta bär.

Det är så tråkigt med buskar utan blåbär ;)

Om du har en skog med vanliga blåbär i närheten så är det inga problem, då får även din Amerikanska blåbärsbuske blåbär.


Vad ska man ha för jord till dom amerikanska blåbären, vart ska det stå för att trivas bäst, (skugigt, svalt, soligt..)
Vart finns dom att köpa, finns dom att köpa på tex plantagen...

Tack på förhand
//Johan G

Jag har vanlig planteringsjord för min, den ser ut att trivas. Den har överlevt bra utomhus i flera år.

Hur är smaken på dessa bläbär?
Någonstans har jag hört att de inte är lika söta som "skogs-
blåbär".

Nu vet jag tyvärr inte exakt vilken slags buske jag har men smaken är iaf sötare och inte lika syrlig som vanliga blåbär.

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Amerikanska blåbär?
« Svar #42 skrivet: 26 sep-12 kl 13:48 »
Någon som vet hur jag kan försöka blåbärsbusken? Är det frö som gäller eller kan man ta en stickling?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 2 användare
kretslopp, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser