Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kurs: Mjölksyrning av grönsaker?  (läst 1997 gånger)

Tommy Eko

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Kurs: Mjölksyrning av grönsaker?
« skrivet: 23 nov-15 kl 16:37 »
Hej;
Är det någon som vet någon bra kurs med mjölksyrning av grönsaker?
T ex surkål, andra syrade grönsaker, samt kefir och liknande.

Hör av er om ni har något bra tips.

Med vänlig hälsning
Tommy

 

Tommy Eko

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Kurs: Mjölksyrning av grönsaker?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-15 kl 06:19 »
Hej igen;
Jag surfade runt lite och hittade en kurs hos Eldrimner:
http://www.eldrimner.com/utbildning/34946.mjolksyrning_av_gronsaker.html

Den verkade bra så jag anmälde mig på den. De kör 1-2/2 2016.

Ha det gott.

/Tommy

nemra

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Kurs: Mjölksyrning av grönsaker?
« Svar #2 skrivet: 19 dec-15 kl 14:45 »
Hej!
Mjölksyrning av grönsaker kan vara mycket enkelt!
I Östeuropa konserverar man grönsakerna på detta sätt istället för att frysa dem. Det anses vara mycket nyttigt speciellt när man äter kött/stekt kött på vintern.

Jag tänkte ta fram några recept:

Surkål:
Man behöver stora burkar eller en trätunna (kanske plast också?)
Välj de små kålhuvud, helst inte täta kålhuvud. Man brukar använda sorter typ "tidigt sommarkål" med tunnare blad och som inte är mycket täta. Tvätta och skär bort mitten som håller i bladen. Lägg i tunnan lite torr dill och sedan kålhuvudena.
Saltvattnet: Blanda en sked salt för varje liter vatten. När lösningen är färdig häll den över kålen. Saltblandningen ska fylla 5-10 cm över kålhuvudena. Som kryddor används lagerblad, pepparrot, pepparkorn.
För att kålen att inte flyta uppåt sätts på en trä grill och sedan en ren sten ("flod sten").
Sedan var tre dag under två veckor gör man följande process: Genom en slang som når till botten suger du ut vattnet  tills det börjar skapas en flöde som du låter rinna i en hink. Sedan häller du vattnet igen i tunnan ovanpå kålen.
Förvara tunnan i rumstemperatur under denna period och sedan kan man flytta den till skafferiet eller till en kall källare.

Denna recept är hämtad från internet som jag har översatt i stort.
Men Jag vet att man kan göra på ett annat sätt också: istället för att suga ut saltvattnet för att sedan hälla ut den igen kan man blåsa luft genom en slang som når till botten av tunnan. Detta görs för att salt vattnet inte ska bli klibbig och dålig.

Sura blandade grönsaker   
Som grönsaker används morötter, paprika (tomat-paprika), gröna tomater, blomkål, gurka.
Kryddor: För en större burk kan man ha två stavar pepparrot, 3 selleri blad, 1 tsk peppar korn, 1 msk senap korn.
Grönsakerna ska tvättas och rensas mycket bra och stoppas i burken.
Sedan kokar man vattnet::
För 1,5 l vatten behövs: 1 msk salt, 5 msk vinäger. När blandningen har börjat koka blandas 2 msk honung och hälls ut direkt över grönsakerna.
Denna recept är också hämtad från internet med en snabb översättning.

Det kan bli spännande att prova, inte sant?

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Kurs: Mjölksyrning av grönsaker?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-15 kl 07:46 »
Ser spännande ut tack för att du hittade och översatte :-)
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

zarischka

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Kurs: Mjölksyrning av grönsaker?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-16 kl 10:59 »
Jag vet inte om hon har några kurser just bu, men man kan säkert maila och fråga:
http://www.surtantens.se/lar-dig-syra/

Lycka till och ha så skoj med syrandet! :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser