Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingen efterfrågan på lamm  (läst 7791 gånger)

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #20 skrivet: 14 okt-10 kl 14:22 »
Eller sälj dem levande direkt till kund...  o:) ;D

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #21 skrivet: 14 okt-10 kl 15:08 »
Hemslakt och sälj det som hundmat ;)

nja,det är över 30 st.skulle inte funka med dom regler vi har ändå :P :)
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #22 skrivet: 14 okt-10 kl 15:17 »
Precis!!hemslakt!sälj som hundmat.
Jag har slaktat 16st hemma,packat malt köttfärs samt sålt till hungriga "stövare"78kr kilot.mattar&hussar e så glada ;D :-[
skattmasen får slaktresterna av styckningen >:D >:D

Existens?

  • Gäst
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #23 skrivet: 14 okt-10 kl 16:07 »
Det spelar ju liksom ingen roll vad man kallar det.. Tror ni vem som helst får ställa sig och tillverka hundmat helt utan tillsyn eller regler?
Principen är ju *går det så går det*   sen har det ingen betydelse vad man kallar det.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #24 skrivet: 14 okt-10 kl 19:28 »
Eller sälj dem levande direkt till kund...  o:) ;D

Ja hur är det? Kan jag sälja ett lamm till vem som helst och att denna 'hyr' stallplats/bete hos mig, och sedan 'hjälpa' denna person att slakta sitt lamm hemma hos mig?

Hårklyveri, men ändå :P

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #25 skrivet: 14 okt-10 kl 19:40 »
Ämnet hemslakt har diskuterats rätt ingående här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84863.0

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #26 skrivet: 14 okt-10 kl 20:28 »
Ämnet hemslakt har diskuterats rätt ingående här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84863.0

Jo, men inte min fråga :-\

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #27 skrivet: 14 okt-10 kl 20:33 »
Ja hur är det? Kan jag sälja ett lamm till vem som helst och att denna 'hyr' stallplats/bete hos mig, och sedan 'hjälpa' denna person att slakta sitt lamm hemma hos mig?

Hårklyveri, men ändå :P

 :-* /Anette

Nej ! Denne någon måste ha fött upp djuret själv med sitt eget produktionsplsts nummer .
Och det ska gå ganska lång tid ( 6 mån ) från köp till slakt . För att djuret ska räknas som uppfödd hos den som köper av dig . Alltså en omöjlig ekvation . Eftersom du inte kan dela ditt PPNR med andra på din gård utan svårighet .

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #28 skrivet: 14 okt-10 kl 20:36 »
Nej ! Denne någon måste ha fött upp djuret själv med sitt eget produktionsplsts nummer .
Och det ska gå ganska lång tid ( 6 mån ) från köp till slakt . För att djuret ska räknas som uppfödd hos den som köper av dig . Alltså en omöjlig ekvation . Eftersom du inte kan dela ditt PPNR med andra på din gård utan svårighet .

Tack för svaret :)

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #29 skrivet: 14 okt-10 kl 23:07 »
Är troligen juridiskt vattentätt att sälja djuret levande till någon som sedan slaktar det hemma hos dig tex.
Har köparen av djuret inte p-nr är det bara att skriva namnet i journalen.


Existens?

  • Gäst
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #30 skrivet: 15 okt-10 kl 06:52 »
Nja, just juridiskt vattentätt var nog att ta i :) , men det är ju så det ofta funkar. Speciellt invandrare är ofta intresserade av den här typen av affärer.
Och enligt min något sorgliga erfarenhet så är det beroende på en enda sak..
Att få det billigt.
Jag sålde småägg till några häromdan, 60 öre styck och ändå påstod dom att det var billigare på ÖB, om de äggen sen kommer från  burhöns eller vad som helst, det spelar ingen som helst roll.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #31 skrivet: 15 okt-10 kl 09:49 »
Har presenterat den här sortens hemslakt för rätt många som har gott omdöme, en jurist och allmänt juridiskt förfarna.
Ingen har hitintills trott något annat än att det är juridiskt oantastligt.

Hemslakt är fortfarande tillåtet i Sverige.
Är ju dessutom så att slaktaren är ansvarig.
Väg och sälj djuren levande.

Är nog inte prövat i domstol heller.
Är ju så att det som inte uttryckligen är förbjudet, kan med påkopplat omdöme vara tillåtet.

(omhändertagande av slaktavfall, slaktmetod är annan diskussion. om du slaktar fler än några stycken, ordna så du har kvitto på destruktion om nån tillsynsmyndighet undrar, se till att slaktmask finns på slaktplatsen)

Tillägg: vi får f.n. för lamm motsvarande 50 kr/kg, tackor 25 kr/kg.
« Senast ändrad: 15 okt-10 kl 09:56 av lj »

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #32 skrivet: 15 okt-10 kl 11:27 »
Besiktning :
Allt kött i Sverige som slaktas eller nedläggs av jägare och som skall saluföras eller på annat sätt överlåtas måste besiktigas av besiktningsvet. eller besiktningsbyrå . Undantag är vilt som nedläggs av jaktlag och där deltagarna delar på köttet

¤Hemslakt utan besiktning får endast ske av djur uppfödda på den egna fastigheten och vars kött endast kommer att användas i det egna hushållet .
Ingen försäljning eller gåva får därför ske om man skall följa rådande lagtext .
( Detta med "gåva" går ju då även att tolka som att man inte ens får bjuda sina vänner på hemslaktat kött )

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #33 skrivet: 15 okt-10 kl 17:13 »
...
Speciellt invandrare är ofta intresserade av den här typen av affärer.
Och enligt min något sorgliga erfarenhet så är det beroende på en enda sak..
Att få det billigt.
...

Har blivit tillfrågad, men det var inte pengarna som gjorde att de ville köpa djuret levande av mig... det var för att de vill hänga upp det levande i bakhasorna och skära halsen av det  :o  Gissa om jag VÄGRADE!!!!!

¤Hemslakt utan besiktning får endast ske av djur uppfödda på den egna fastigheten och vars kött endast kommer att användas i det egna hushållet .
Ingen försäljning eller gåva får därför ske om man skall följa rådande lagtext .
( Detta med "gåva" går ju då även att tolka som att man inte ens får bjuda sina vänner på hemslaktat kött )

Hoppsan vad jag vart olaglig plötsligt :-\ Föräldrar och syskon till mig och sambon äger några av 'våra' tackor, och de bor här på vår gård och sedan tar de självklart köttet från lammen av dessa tackor...

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #34 skrivet: 15 okt-10 kl 18:29 »
esten

Besiktning :
Allt kött i Sverige som slaktas eller nedläggs av jägare och som skall saluföras eller på annat sätt överlåtas måste besiktigas av besiktningsvet. eller besiktningsbyrå . Undantag är vilt som nedläggs av jaktlag och där deltagarna delar på köttet

¤Hemslakt utan besiktning får endast ske av djur uppfödda på den egna fastigheten och vars kött endast kommer att användas i det egna hushållet .
Ingen försäljning eller gåva får därför ske om man skall följa rådande lagtext .
( Detta med "gåva" går ju då även att tolka som att man inte ens får bjuda sina vänner på hemslaktat kött )


Var finns detta skrivet.....................

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #35 skrivet: 15 okt-10 kl 18:31 »
I en bok om styckning har jag hämtat det men det kommer ur lagen om besiktning av kött .

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #36 skrivet: 16 okt-10 kl 10:11 »
Detta finns på Jordbruksverkets hemsida, se länk nedanför.

Djur som avlivats på gården utan att en veterinär har närvarat får bara ätas av ägaren och dennes hushåll. Tänk på att skicka trikinprov för analys, detta gäller grisar och hästar. Det är inte tillåtet att sälja obesiktigat kött från djur som nödslaktats på ursprungsgården. Djuret måste ha besiktigats av veterinär före och efter slakt för att köttet ska få säljas.

Djuret har bytt ägare, den f.d. säljer alltså inte slakt.

Ser ni nån annan tolkning?

Edit: min tolkning är alltså att om man säljer djuren levande o noterar namn i journalen om de tas från gården eller att det är inom regelverket att de slaktas på gården av djurköparen.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html
« Senast ändrad: 16 okt-10 kl 14:43 av lj »

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #37 skrivet: 16 okt-10 kl 14:23 »
Ja i det här landet "regelverkar" vi snart ihjäl oss! Jag är i det närmaste uppfödd på hemslaktat svartkött och har aldrig varit sjuk av det. Har slaktat både grisar o lamm här hemma på gården. Vad gäller renligheten så är den nog väl så god här hemma även utan veterinär. Det man ska äta själv det slänger man inte omkring med hur som helst inte. Dessutom har den som slaktat åt oss lång vana på området och har varit duktig på att se om något varit galet med djuren. (skador på inälvor o sånt). Däremot kan det vara ganska "snaskigt" på många slakterier. Har varit på en del ställen o lämnat egna djur för återtagsslakt  o inte är det så himla frächt där alltid fast det ska vara hygienkontrollerat. Återtagsslakt har jag bara för kundkött. Och enbart för att jag är så himla laglydig! Det vi själva äter är bara hemslakt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #38 skrivet: 16 okt-10 kl 15:54 »
Nej men nu blir jag nyfiken. Var någonstans står det skrivet att det djur som slaktas hemma för egen konsumtion måste vara uppvuxet där? I så fall är jag en brottsling, trots att jag försöker undvika det, då jag en gång för flera år sedan slaktat och ätit upp ett lamm uppvuxet på annat håll. Jag kan inte se relevansen i en sådan regel och hittar den inte heller.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #39 skrivet: 16 okt-10 kl 15:59 »
Jag skrev någonstans i nåt inlägg 6 mån . Jag har för mig att det var vad som sas  krävdes för att djuret ska räknas som uppfött på gården .
Så köper du en kalv på vårvintern och sparar i 6 månader över betessäsong och lite till så är du "uppfödare"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser