Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 67692 gånger)

sommarlängtan

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Odla vitlök
« Svar #220 skrivet: 13 nov-16 kl 04:26 »
Har inte heller sått vitlöken ännu, kylan kom hastigt och överraskande  ;D Men framöver ser det ut att bli milt igen, så snart åker de ner i jord!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Odla vitlök
« Svar #221 skrivet: 28 nov-16 kl 00:32 »
Jag väntar ett tag till. Vill inte riskera att den ruttnar för mej.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #222 skrivet: 29 jan-17 kl 18:36 »
Ta en klyfta , skrapa bort snön, ta en näve tinad jord, peta ner klyftan, på med mer jord, klyftan ska helst ha spetsen upp. Sen ös på jord o gärna halm el hö. På med snön igen o glöm bort dom tills snön är borta. Då kan du gödsla lite då o då. Skörda i höst.
Alla vitlökar funkar rent teoretiskt.

Jag har täckt med halm, men hört att det kan innebära att löken inte får ljus samt att det blir för fuktigt. Någon som har provat sig fram? ska jag ta bort halmen nu när vintern är borta?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odla vitlök
« Svar #223 skrivet: 03 feb-17 kl 06:37 »
Jag har aldrig haft någon halm över mina - tror inte du behöver den. Så är du osäker, så hade jag nog plockat bort den.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #224 skrivet: 03 feb-17 kl 08:06 »
Har odlat vitlök under tjocka delvis hopfiltade lövtäcken i pallkragar. Det fungerade fint. Tyvärr fungerade lövtäcket fint även som snigelbarnkammare så numer täcker jag aldrig vitlöken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #225 skrivet: 03 feb-17 kl 08:19 »
Jag täcker också med löv. Sen lite gräs när det kommer igång. Tricket är väl att täcka efter att sniglarna har försvunnit för säsongen. Inga ägg=inga inga bebisar. Sen skyddar jag pallkragarna med snigeltejp också. Funkar bra för mig. Efter skörd så myllar jag ner allt som är kvar.

Mvh
Magnus

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #226 skrivet: 03 feb-17 kl 10:07 »
Jag har täckt med halm, men hört att det kan innebära att löken inte får ljus samt att det blir för fuktigt. Någon som har provat sig fram? ska jag ta bort halmen nu när vintern är borta?

Tror vi bor i samma hörna av Skåne. Vintern brukar återkomma ett par tre gånger innan det är färdigt.

Vitlöken är mer tålig mot frost än fukt enl. min erfarenhet så jag brukar undvika täckning på vintern. Desto mer under växtsäsongen då vitlöken gillar fukt, maskar och skugga på rötterna när den växer.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odla vitlök
« Svar #227 skrivet: 03 feb-17 kl 10:57 »
...och jag är på andra sidan...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #228 skrivet: 03 feb-17 kl 11:57 »
Ja men när snön är garanterat borta så flyttar jag halmen till gångarna runt om istället....det ska nog bli ordning på detta.
Det är aldrig för sent att ge upp.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #229 skrivet: 03 feb-17 kl 11:59 »
Jag täcker också med löv. Sen lite gräs när det kommer igång. Tricket är väl att täcka efter att sniglarna har försvunnit för säsongen. Inga ägg=inga inga bebisar. Sen skyddar jag pallkragarna med snigeltejp också. Funkar bra för mig. Efter skörd så myllar jag ner allt som är kvar.

Mvh
Magnus
Tyvärr försvinner inte sniglarna under vintern utan vintervilar som småttingar under löv och träbitar och under bark från död ved. Snigeläggen övervintrar utan problem under tex plattor, trappor, brädor, glesa rötter etc dvs det som ligger mot marken och ger ett bra skydd för äggen, frost klarar äggen oxå även barfrost.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #230 skrivet: 03 feb-17 kl 13:22 »
Tyvärr försvinner inte sniglarna under vintern utan vintervilar som småttingar under löv och träbitar och under bark från död ved. Snigeläggen övervintrar utan problem under tex plattor, trappor, brädor, glesa rötter etc dvs det som ligger mot marken och ger ett bra skydd för äggen, frost klarar äggen oxå även barfrost.

Självklart övervintrar ägg, att småttingar övervintrar var dock ny information för mig. Oavsett vilket så borde det vara safe att täcka så fort sista vuxna försvunnit för säsongen. För inte kan väl de små förflytta sig under vintern?

Mvh
Magnus

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #231 skrivet: 03 feb-17 kl 13:32 »
Jag har hittat småsniglar under denna "vintern"...men dom verkar inte röra sig så kan man bara blotta dom och leda in hönsen på rätt spår så blir man åtminstone av med några.

Min täckning gjorde jag ju när det hade varit några frostknäppar men sedan blev milt igen och då vändes jorden och vitlöken åkte ner i backen. Så det borde inte ha varit någon och stoppat ägg i min halm....än.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Odla vitlök
« Svar #232 skrivet: 08 jul-17 kl 13:32 »
Väcker gamla tråden igen här. Mina vitlökar blev bara små bollar i år. Jag vet inte varför? Jag har gödslat. Och dom planterades i dec.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #233 skrivet: 09 jul-17 kl 10:34 »
Det finns en sort som jag själv ska odla massor av.. Den heter Cledor och som man kan fläta och lagra i 1 år.. Den är super 👍😊 Prova den!! Sätt i höst och skörda nästa sen sommar/höst 😊 Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #234 skrivet: 09 jul-17 kl 10:55 »
Th: hur ser blasten ut? Om den är frodig och mörkgrön så kan det bero på att de fått för mycket Kväve.

Men egentligen tror jag att de helt enkelt inte är färdiga ännu.

Mvh
Magnus

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Odla vitlök
« Svar #235 skrivet: 09 jul-17 kl 11:12 »
Dom hade börjar vissna ner...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #236 skrivet: 09 jul-17 kl 14:20 »
Jo jag såg detta i en egen tråd du skapat. Det har väl varit för dålig/kort säsong hos dig.

Här har de kommit upp bra. Satte en sättlök i varje rad i pallkragar. De rader som är lite tätare mellan lökarna, där är resultatet mindre. Kan det vara för trångt mellan dem?

Mvh
Magnus

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #237 skrivet: 22 aug-17 kl 19:18 »
Har odlat en del av vitlöken i en pallkrage. Idag har den skördats och det visar sig att flera lökar har börjat att klyfta sig.

Är det lönt eller fungerar det ens att lagra sådana lökar öht eller är det bara att ta dem till utsäde?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #238 skrivet: 22 aug-17 kl 19:37 »
Har odlat en del av vitlöken i en pallkrage. Idag har den skördats och det visar sig att flera lökar har börjat att klyfta sig.

Är det lönt eller fungerar det ens att lagra sådana lökar öht eller är det bara att ta dem till utsäde?

Vitlök vill man väl att ska klyfta sig...? Varje klyfta blir ju en ny lök! Och dom står sig nog för förvaring också om de inte har börjat bli alltför bruna eller spruckit upp mycket.

Edit: inser att du kanske menar att lökarna spruckit upp och klyftorna börjar ligga åt olika håll? Då är det kanske bäst att använda dem först eftersom de inte håller så länge.
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #239 skrivet: 22 aug-17 kl 21:25 »
Vitlök vill man väl att ska klyfta sig...? Varje klyfta blir ju en ny lök! Och dom står sig nog för förvaring också om de inte har börjat bli alltför bruna eller spruckit upp mycket.

Edit: inser att du kanske menar att lökarna spruckit upp och klyftorna börjar ligga åt olika håll? Då är det kanske bäst att använda dem först eftersom de inte håller så länge.

Jag vart lite väl sen med vitlöksskörden förra året och lökarna hade delat sig.
Jag använde en hel del av dessa till utsäde och resten har vi använt under året.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 4 användare
fri, ärt, Be, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser